خبرگزاری کار ایران

دبیرکل موتلفه در جمع خبرنگاران:

از مثلت مصباح، موحدی کرمانی و یزدی حمایت می‌کنیم/منتظر اعلام موضع یکتا هستیم

دبیرکل موتلفه گفت: نشست اصولگرایان به ایثارگران٬ پایداری و حزب موتلفه محدود نخواهد ماند و اظهاراتی مبنی بر هماهنگی میان این سه تشکل برای ارائه لیستی مستقل از دیگر اصولگرایان ٬ صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار احزاب ایلنا٬ محمد نبی حبیبی که در نشست موتلفه در روز خبرنگار شرکت کرده بود٬ در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی تصریح کرد: از چندماه گذشته همکاری ما با جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران آغاز شده و در طول این جلسات متوجه شدیم در بسیاری از مسائل با یکدیگر اتفاق‌نظر داریم و در خیلی از موارد سلایقمان متفاوت است که برگزاری همین جلسات در نزدیک شدن نظراتمان موثر بوده است.

وی افزود: با این‌حال باید بگویم هماهنگی میان سه تشکل ایثارگران٬ جبهه پایداری و حزب موتلفه محدود نخواهد ماند و اینکه گفته می‌شود هماهنگی میان سه تشکل برای ارائه لیستی مستقل از دیگر اصولگرایان است٬ به هیچ‌وجه صحت ندارد و این موضوع را قویا تکذیب می‌کنم. تمام جلسات ما در راستای حرکت به سوی هماهنگی همه اصولگرایان و دستیابی به یکصدا و یک فهرست واحد میان همه اصولگرایان است.

حبیبی در خصوص لزوم رعایت انصاف در رقابت‌های انتخاباتی خاطرنشان کرد: ما رقابت در انتخابات را٬ هم لازم و هم مفید می‌دانیم٬ بنابراین از حضور همه جریان‌ها استقبال می‌کنیم و هنگامی که صحبت از انتخاب یک ملت 75 میلیونی است٬ طبعا باید به اختلاف سلیقه‌ها تن داد.

وی افزود: ما با اصلاح‌طلبان هیچ مشکلی نداریم و معتقدیم اگر برخی از دوستان اصلاح‌طلب موتلفه را هم نمی‌پذیرند٬ باید در انتخابات حضور یابند و هیچگاه خود را در جایگاهی نمی‌دانیم که بگوییم هر کسی که با ما مخالف است٬ یعنی با انقلاب و نظام مخالف است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: ما تسامح و تساهل مطلق را به هیچ وجه نمی‌پذیریم. به نظر ما حضور کسانی که با اصل نظام مخالفند٬ در انتخابات مشروع نیست.

حبیبی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص قطع حمایت حزب موتلفه اسلامی از محمود احمدی‌نژاد یادآور شد: حمایت از احزاب را نه دائمی می‌دانیم و نه مطلق٬ چراکه برای هیچکس عصمت قائل نیستیم و درباره آقای احمدی‌نژاد هم با توجه به اینکه ایشان با شعار انقلاب به عرصه سیاسی وارد شدند٬ مورد حمایت ما قرار گرفتند و هنگامی که دیدیم ایشان از این شعار عدول می‌کنند٬ حمایتمان را محدود کردیم.

دبیرکل حزب موتلفه افزود: بخش دیگر مربوط به حواشی و جریان‌هایی است که میان احمدی‌نژاد و آیت‌الله هاشمی به‌وجود آمد؛ ما همواره اعلام کردیم هیچگاه در دعواهای میان افراد ورود نمی‌کنیم. زمانی آقای هاشمی اعلام کردند هیچ گاه بر سر سه موضوع انقلاب،‌ ولایت و شخص رهبری٬ با کسی معامله نمی‌کند که این موضع ایشان مورد حمایت ما بود. زمانی دیگر آقای هاشمی در جریان حوادث پس از انتخابات 88 نامه‌ای به رهبری نوشتند که ما با 90 درصد آن مخالف بودیم. ما هیچ عنوان عقد اخوت با کسی نبسته‌ایم و تنها به اصولمان پایبندیم.

حبیبی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا٬ در خصوص همکاری حزب موتلفه اسلامی با جبهه پایداری تصریح کرد: شما قطعا به رابطه دکتر لاریجانی و جبهه پایداری واقف هستید٬ ما همین‌طور که جلساتی با پایداری‌ها داشتیم٬ چندی پیش جلسه دو ساعته‌ای با آقای لاریجانی نیز داشتیم. موتلفه اسلامی اصولی دارد که در همه ملاقات‌ها خود را موظف به رعایت آن می‌داند.

وی افزود: ما آقای لاریجانی را در مجموع اصولگرا می‌دانیم و همینطور نظرمان در مورد جبهه پایداری این است که این جریان٬ یک جریان اصولگرا است. بنابراین ما هر شخصیت یا جریانی که کف اصولگرایی را دارا باشد اصولگرا می‌دانیم و هم به ملاقاتشان می‌رویم و اگر هم از ما دعوت کنند٬ می‌پذیریم. چراکه تنها راه اصولگرایان در انتخابات٬ ائتلاف است. معتقدیم این تنها یکی از راه‌ها نیست. البته به نظر ما ائتلاف اصولگرایان تنها در خصوص بحث انتخابات ضرورت ندارد٬ بلکه این مسئله‌ای است که باید در همه امور مورد توجه قرار بگیرد.

بادامچیان دیگر عضو حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به همین سوال تصریح کرد: توجه داشته باشید محوریت ما خط ولایت است و معتقدیم پس از انتخابات٬ نه تنها با اصولگرایان بلکه باید با همه گروه‌ها و تشکل‌های داخل نظام همکاری کنیم.

وی افزود: در جلسه‌ای یکی از دوستان از من پرسید اگر زمانی اصلاح‌طلبان اسم شما را در لیست خود قرار دهند٬ چه می‌کنید و من هم به ایشان گفتم اگر واقعا روزی اصلاح‌طلبان به چنین نتیجه‌ای برسند طبیعتا مخالفتی نخواهم کرد.

 بادامچیان با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان و اینکه برخی از اصولگرایان عنوان می‌کنند نمی‌خواهند انتخابات خبرگان سیاسی و رقابتی شود٬ گفت: هیچ انتخاباتی بدون حاشیه نمی شود ماهیت هر انتخابات رقابت است اینکه کسانی افرادی را برای انتخابات خبرگان معرفی کنند منعی وجود ندارد ملت ما عظمت مجلس خبرگان را می خواهند و خواستار این است که این انتخابات در نهایت احترام وسلامت برگزار شود.

در ادامه خبرنگاری با اشاره به اظهارات اخیر مصباحی مقدم مبنی براینکه جبهه پایداری به جای محوریت جامعتین محوریت دبیران کل احزاب به علاوه مصباح یزدی را می‌پذیرد٬ پرسید که آیا موتلفه چنین چیزی را قبول دارد که حبیبی پاسخ داد: ما با محوریت جامعتین به‌علاوه آیت الله مصباح یا محوریت مصباح به‌علاوه آیت الله یزدی و آیت الله موحدی کرمانی موافق هستیم.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در واکنش به این مسئله که گفته می‌شود لاریجانی از تحرکات داخلی اصولگرایان برای انتخابات اطلاعی ندارد٬ گفت: خبر موثق دارم که آقای لاریجانی در جایی اعلام کرده که در انتخابات مجلس محوریت جامعتین را قبول دارد.

وی با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان گفت: ما شنیده‌ایم که در این انتخابات جامعیتین قصد ارائه لیست واحد در سراسر کشور را دارد. در صورتی که جامعتین فهرست مشترکی برای انتخابات خبرگان داشته باشند٬ موتلفه خود را موظف به پشیتبانی از این فهرست و حتی خدمت به این لیست می‌داند.

حبیبی در خصوص موضع موتلفه نسبت به خانه احزاب گفت:‌ هیچگاه نگفته‌ایم با وجود خانه احزاب مخالفیم٬ اما معتقدیم که انتخابات آخر خانه احزاب قبل از احیای آن  خدشه‌هایی وارد است که نهایتا این انتخابات مورد تایید وزارت کشور وقت قرار نگرفت در ابتدای دولت یازدهم نیز تمرکز برخی در مورد احیای خانه احزاب بر این بود که به انتخابات گذشته رسمیت بدهند در حالی که ما چنین چیزی را قبول نداشتیم.

وی افزود: اگر ما با وجود کلی خانه احزاب مخالف بودیم٬ در جلسات آن شرکت نمی‌کردیم٬ بنابراین منعی برای احیای خانه احزاب قائل نبودیم.

دبیر کل حزب موتلفه در پاسخ به این سوال که آیا شما در همگرایی خود با اصولگرایان با جبهه یکتا نیز تعامل خواهید داشت٬ گفت: ما هنوز فعل سیاسی از طرف جبهه یکتا ندیده‌ایم که بگوییم براساس آن نظر ما مثبت یا منفی است٬ بنابراین منتظر هستیم آنها مواضع خود را اعلام کنند.

حبیبی خاطر نشان کرد: البته متولیان جبهه یکتا ملاقات‌هایی را با آیت الله یزدی و موحدی کرمانی و برخی چهره‌ها داشته‌اند٬ اما ما اظهار نظر در مورد این جبهه را موکول می‌کنیم بعد از رویت مواضع سیاسی آنها٬ اما معتقدیم شرط قانونی بودن هر حزب و جبهه سیاسی تصویب کمیسیون ماده 10 احزاب است و هر تشکیلاتی باید  از وزارت کشور کسب محوز کند.

دبیر کل حزب موتلفه تاکید کرد: یک عده می‌گویند در انتخابات آیا ممکن است اصولگرایان با اصلاح طلبان ائتلاف کنند٬ پاسخ ما این است که ما با هم رقیب هستیم و ضرورتی برای ائتلاف احساس نمی‌کنیم. حضور اصلاح‌طلبان را برای انتخابات لازم و مفید می‌دانیم اما ائتلاف ما با اصلاح‌طلبان نه تنها جایی ندارد بلکه عملی هم نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه موضع حزب موتلفه در خصوص عدم اجرای حکم مهدی هاشمی چیست گفت: در طول زمانی که این پرونده مطرح بود و حکم آن صادر نشده بود اظهار نظری نکردیم چون معتقدیم قبل از صدور حکم نباید افراد را تخطئه کنیم بعد از آن هم هیچ کلمه توهین‌آمیزی به کار نبردیم بلکه از  قوه قضاییه بابت اینکه تحت تاثیر برخی شخصیت‌ها قرار نگرفته تقدیر کردیم.

حبیبی افزود: نظر ما در مورد مابقی متهمان نیز همین است؛ معتقدیم هر کس مرتکب جرمی شده٬ باید متناسب با آن مجازات شود.  قوه قضاییه نیز نمی‌تواند حزبی و جناحی عمل کند٬ چراکه اگر به این دام بیفتد اعتبار خود را از دست می‌دهد٬ اما اعلام کردیم تاخیر در اجرای حکم مهدی هاشمی هیچ توجیهی ندارد.

کد خبر : ۲۹۶۲۸۴