خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دارو وزارت بهداشت:

واردات دارو بعد از توافق افزایش نمی‌یابد

asdasd
کد خبر : ۲۹۶۲۳۴

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: پس از توافق افزایش واردات به کشور نخواهیم داشت و میزان واردات در همان سقف قبلی می ماند یا حتی کمتر می شود.

 به گزارش ایلنا، مهدی پیرصالحی، مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تحریم ها باعث فشارهای سنگینی در حوزه دارو شد اظهار داشت: توافق اولیه در لوزان، مقداری در زمینه تامین و هزینه های دارو تاثیر داشته و این توافق کمک کرده تا بتوانیم بحران دارویی را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه به علت تحریم در سال های 91 و 92 کشور متضرر شد و خیلی از بیماران دچار کمبودهای دارویی شدند، یادآورشد بحران شدیدی در داروهای بیهوشی در آن سالها پیش آمد که عمل های جراحی را دچار تأخیر می کرد و آسیب هایی به حوزه دارو وارد کرد . از طرفی نیز تحریم برخی تجهیزات که شرکت های دارویی نیاز داشتند ، شامل تحریم بود و کشور در تأمین این موارد مشکل داشت.

پیرصالحی افزود: خوشبخاته از سال 92 این بحران ها مدیریت و مشکلات دارویی کمتر شد.

وی گفت: امیدواریم پس از توافق شاهد تحولات مثبتی در حوزه دارو باشیم و به طور قطع پس از توافق نیز افزایش واردات نخواهیم داشت و در همان سقف واردات می مانیم یا کمتر خواهد شد اما بحثی که می تواند ما را کمک کند این است که وارد بازارهای صادراتی شویم و از این فرصت استفاده کنیم و تراز دارویی خود را مثبت کنیم.

این مسوول خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری خارجی در زمینه دارو می تواند هم در بحث نوسازی صنایع و هم در سرمایه گذاری های جدیدی که شرکتهای خارجی به صورت مستقل یا به صورت شراکت با شرکت های ایرانی برای تولید داروهای جدید دارند، موثر باشد.

پیرصالحی اظهار داشت: واردات دارو به همان سقف سابق خواهد بود و افزایش واردات مشکلی از کشور حل نمی کند؛ تسهیل روابط مالی باعث می شود که به موقع داروها را در اختیار داشته باشیم و تامین کنیم و افزایش واردات به صنعت ما لطمه می زند. در مورد داروهایی که دارای مشابه تولید داخل هستند لازم نمی دانیم که افزایش واردات داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز