خبرگزاری کار ایران

با هدف «محو آثار امپریالیسم ژاپن»؛

کره‌شمالی ساعت رسمی خود را عقب می‌کشد

کره شمالی ساعت رسمی خود را عقب می‌کشد و دلیل آن را امحاء آثار استعمار ژاپن توصیف کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، خبرگزاری دولتی کره شمالی امروز – جمعه - گزارش کرد که مجمع عالی خلق - پارلمان این کشور - در جلسه روز گذشته، تصویب کرد که از روز ۱۵ آگوست سال جاری - یک هفته دیگر - ساعت رسمی به مدت نیم ساعت به عقب کشیده شود و به این ترتیب، با ساعت رسمی ژاپن و کره‌جنوبی یکی نباشد. این خبرگزاری ضمن تشریح موقعیت جغرافیایی کره‌شمالی، اعلام کرده است که زمان جدید «ساعت پیونگ‌یانگ» خوانده خواهد شد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در توجیه این تصمیم، نوشته است که «امپریالیست‌های خبیث ژاپنی جنایاتی نابخشودنی علیه کره مرتکب شدند تا جایی که کره‌ای‌ها را از ساعت رسمی خودشان هم محروم کردند؛ در حالی که سیاست لگدکوب کردن سرزمین کره و تاریخ و فرهنگ پنچ‌هزار ساله آن را در راستای سیاست محو ملت کره دنبال می‌کردند.»

ژاپن در سال ۱۹۱۰ میلادی شبه جزیره کره را که امروز به دو بخش کره‌شمالی و کره‌جنوبی تقسیم شده، به استعمار خود در آورد و اشغال خاک کره تا شکست ژاپن در جنگ دوم جهانی در ۱۵ آگوست سال ۱۹۴۵ ادامه داشت.

پس از شکست ژاپن، شبه جزیره کره به دو بخش تحت حمایت آمریکا در جنوب و تحت حمایت اتحاد شوروی در شمال تقسیم شد و هنوز هم دو کشور تحت عنوان جمهوری کره و جمهوری دموکراتیک خلق کره در بخش‌های جنوب و شمال این شبه جزیره وجود دارند.

در دوره استعمار ژاپن، ساعت در تمامی شبه جزیره کره به وقت توکیو تنظیم شده بود و تاکنون هر دو کره از همان ساعت رسمی استفاده می‌کردند.

حکومت کره‌شمالی ظاهرا برای تاکید بر سابقه استعماری ژاپن در منطقه، ساعت رسمی را در روز ۱۵ آگوست، یعنی هفتادمین سالگرد شکست ژاپن توسط آمریکایی‌ها و آزادی شبه جزیره کره تغییر می‌دهد.

وزارت وحدت کره در دولت کره‌جنوبی اعلام کرده است که تغییر ساعت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی هر چند جزئی در اداره امور «منطقه صنعتی» واقع در شهر مرزی «کائسونگ» شود که به طور مشترک توسط دو کره اداره می‌شود. در غیر این صورت، ارتباط خارجی اندک کره‌شمالی به معنی آن است که این تغییر زمان تاثیر چندانی نه در داخل و نه در خارج از آن کشور نخواهد داشت.

خبرگزاری کره‌شمالی اعلام کرده است که مصوبه مجمع عالی خلق به هیات دولت و سایر دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده تا از روز ۱۵ آگوست تغییر ساعت رسمی را به اجرا بگذارند.

در نظام سیاسی کره‌شمالی، مجمع عالی خلق نقش پارلمان را دارد. این نهاد از حدود ۶۹۰ عضو تشکیل یافته که هرکدام توسط یک حوزه انتخابیه تعیین شده‌اند. تمامی نمایندگان به حزب حاکم که ائتلافی از چند حزب دولتی است، تعلق دارند و توسط این حزب تعیین و تایید شده شدند. دوره نمایندگی پنج سال است.

 

کد خبر : ۲۹۵۷۶۵