خبرگزاری کار ایران

خط اعتباری ٣ میلیارد یورویی ایتالیا برای پروژه های ایران؛

حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا به سالانه ٧ میلیارد دلار افزایش می یابد

وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا گفت: ایتالیا تلاش می کند تا حجم مبادلات تجاری خود با ایران را به سطح پیش از تحریمهای بین المللی، یعنی سالانه هفت میلیارد دلار افزایش دهد.

به گزارش ایلنا، فدریکا گوئیدی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا بعد از ظهر امروز چهارشنبه (١٤ مردادماه) در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار شانا درباره چشم انداز حجم روابط تجاری دو کشور گفت: برای جبران شکاف ١٢ ساله ایجاد شده در روابط تجاری ایران و ایتالیا باید تلاشهای زیادی صورت گیرد، برای مثال در گام نخست باید حجم مبادلات تجاری خود را همچون گذشته به سطح هفت میلیارد دلار در سال برسانیم.

وی گفت: در سالهای گذشته در بازار ایران و نیازهای این کشور تغییرات زیادی به وجود آمده است، از این رو باید نوع همکاریها و فعالیتهای میان دو کشور نیز تغییر و ارتقا یابد.

وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا با تاکید بر این که هم اکنون فضای لازم برای شروع دوباره همکاری ایران و ایتالیا ایجاد شده است، گفت: ایران برای شرکتهای ایتالیایی تنها یک بازار ٨٠ میلیونی نیست، زیرا این شرکتها قصد دارند با مشارکت شرکتهای ایرانی و تولید محصولات جدید به بازار ٣٠٠ میلیونی خاورمیانه دست یابند.

گوئیدی گفت: مسلما شرکتهای ایتالیای همسو با توافق هسته ای ایران و کشورهای ٥+١ کارهای اجرایی خود برای فعالیت در صنعت نفت ایران را از چند ساعت آینده شروع خواهند کرد.

وی سفر دو روزه خود به تهران و مذاکره با مسئولان ایرانی را فرصتی مناسب برای زمینه سازی شروع دوباره همکاری با کشورمان دانست و گفت: کار عمده ای که در دو روز گذشته صورت گرفت امضا یادداشت تفاهمی میان شرکت ساچه (شرکت کارگذار بیمه دولتی ایتالیا) با وزارت اقتصاد و دارایی ایران بود. این تفاهم بسیاری از مشکلات و موانع میان تجار ایرانی و ایتالیایی را رفع خواهد کرد، به طوری که این تفاهم در سالهای آینده پوشش دهنده اعتبارات شرکتهای ایتالیایی در طرحهای ایران خواهد بود.

وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا ادامه داد: با استفاده از این تفاهم طی سه سال آینده یک خط اعتباری ٣ میلیارد یورویی در اختیار پروژهای مهم و زیر ساختی ایران قرار خواهد گرفت.

کد خبر : ۲۹۵۵۸۷