خبرگزاری کار ایران

استراحت غیر علمی جنگل و افزایش بیکاری در کشور

براساس آمارهای ارایه شده با اجرای طرح تنفس جنگلها اشتغال مستقیم بالغ بر 10 هزارنفر به خطر خواهد افتاد و آینده‌ای مبهم پیش روی بیش از 160 هزارنفری خواهد بود که غیر مستقیم ازطریق این صنعت امرار معاش می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در ساری، طرح پیشنهادی سازمان محیط زیست کشور درباره تنفس جنگلها به مدت 10 سال که با هدف محدودیت و ممنوعیت برداشت چوب از جنگلها ارایه و در حال اجراست اعتراض شدید مجریان طرح‌های جنگلداری و مدیران صنایع چوب را برانگیخته است.

 درهمایشی که روز سه‌شنبه 13 مرداد در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران برگزار شد دست‌اندرکاران طرح‌های جنگلداری طرح استراحت جنگلها را غیرکارشناسی و غیرعلمی توصیف کرده و مراتب انتقاد شدید خود را به گوش نمایندگان مجلس حاضر در همایش اعلام کردند.

 اکنون براساس آمارهای اعلامی بیش از 10 هزار نفر در سطح کشور در قالب طرح‌های جنگلداری دراین عرصه شاغل هستند.

با اجرایی شدن طرح تنفس جنگلها و ممنوعیت برداشت چوب از جنگلها درعرصه‌های تحت پوشش طرح جنگلداری، تمامی مشاغل در این عرصه‌ها دچار رکود شده و با توجه به شرایط دشواری که برای واردات چوب تعیین شده اکثرقریب به اتفاق کارخانه‌های تولیدی مصنوعات چوبی آینده‌ای مبهم خواهند داشت واین درحالی‌ست که واردات بی‌رویه کاغذ با تعرفه‌ای پایین در سطح گسترده‌ای ادامه دارد.

 نکته قابل تامل اینکه طرح تنفس جنگل در مناطقی به اجرا گذاشته شده که طرح‌های جنگلداری در آنها اجرا و ترتیبات لازم برای جایگزینی و احیاء مجدد این جنگلها اتخاذ می‌شود و به گفته کارشناسان در 50 سال گذشته یک متر از سطح جنگلها کاسته نشده وتراکم جنگل دراین مناطق از 201 اصله در هکتار به 211اصله افزایش یافته است.

 از سویی 910 هزار هکتار از جنگلها و عرصه‌های طبیعی بی‌آنکه تحت نظارت طرح‌های این چنینی قرارگیرند به حال خود رها شده‌اند!!

 نمایندگان مازندران در مجلس نسبت به عواقب احتمالی طرح استراحت به جنگلها ابراز نگرانی کرده‌اند.

هادی حسینی، دامادی شریعت نژاد و شجاعی در اظهارات خود این طرح را احساسی و در جهت بیکاری شاغلان در بخش‌های مختلف این صنعت توصیف کرده‌اند.

براساس آمارهای ارایه شده با اجرای طرح تنفس جنگلها اشتغال مستقیم بالغ بر 10 هزارنفر به خطر خواهد افتاد و آینده‌ای مبهم پیش روی بیش از 160 هزارنفری خواهد بود که غیر مستقیم ازطریق این صنعت امرار معاش می‌کنند.

 اما در طرح جنگلداری، به موازات برداشت چوب از عرصه‌های جنگلی، موضوع جایگزینی با کاشت اصله‌های جدید به طورجدی در دستور کار بهره‌برداران قرار می‌گیرد و اشتغال بیش از 170 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم محقق می‌شود.

 نمونه عینی این ادعا شرکت صنایع چوب وکاغذ مازندران است که اکنون زمینه اشتغال بیش از 2500 نفر را به طورمستقیم فراهم کرده و بیش از 10 هزار نفر از طریق فعالیت این شرکت و به انحاء گوناگون امرار معاش می‌کنند.

 ازاین تعداد کارگر بالغ بر یک هزار نفر درعرصه‌های جنگلی تحت پوشش شرکت و در مشاغل مختلف مشغول به فعالیت هستند و ماهانه بالغ بر 40 میلیارد ریال حقوق و دستمزد به آنان پرداخت می‌شود.

 با وجود اجرای طرح‌هایی مثل OCC برای تولید کاغذ ازضایعات کاغذی که با هدف کاهش وابستگی این شرکت به مواداولیه چوب صورت می‌گیرد، اما نمی‌توان میزان بالای اشتغالزایی درعرصه‌های جنگلی تحت پوشش این شرکت با طرح‌هایی نظیر OCC  را مقایسه کرد.

 اگربپذیریم که اکنون بالغ بر 500 هزارنفر درصنایع مختلف چوبی شاغل هستند وقراربراین باشد که برداشت چوب از جنگلها 10 سال متوقف و برای واردات چوب هم هزار اما واگر در نظر بگیرند، متاسفانه باید اعتراف کنیم که آینده‌ای مبهم و خطرناک در انتظارصنعت چوب وکاغذ است و همانند دیگر محصولات، ایرانی‌ها با مصرف کاغذهای وارداتی با تعرفه‌های پایین، گام بلندی برای رونق اشتغال در کشورهای صادرکننده این محصول برخواهند داشت.

افزایش تعرفه واردات کاغذ و تسهیل در واردات چوب و حمایت از طرح جنگلداری که سابقه‌ای بالغ بر نیم قرن دارد و اتخاذ تدابیر تشویقی برای آنانی که هم اشتغالزایی می‌کنند و برای احیای جنگلها تلاش می‌کنند و در پیش گرفتن راهکارهایی منطقی و علمی برای حفظ و صیانت از منابع طبیعی و جنگلی پیشنهاداتی هستند که کارشناسان و صاحب‌نظران بر اجرایی شدن آنها توسط دولت تدبیر و امید تاکید کرده و انتظار دارند که تمامی دست اندرکاران این صنعت را از نگرانی خارج کنند.

 فرامرز درخشنده سرپرست روزنامه کاروکارگر وخبرگزاری ایلنا در استان مازندران

کد خبر : ۲۹۵۵۶۵