خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سفرهای منطقه‌ای ظریف؛ دیپلماسی جدید ثبات و صلح در منطقه

یک تحلیلگر مسائل‌بین‌الملل گفت:بازیگران فرامنطقه‌ای در خاورمیانه فهمیده‌اند که ایران توانمندی‌های بالایی برای مقابله با گروه‌های تروریستی دارد‏.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هسته‌ای گفت: پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان ارتقا یافته است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌ بالایی که ایران می‌تواند برای حل مناقشات منطقه‌ای و استقرار صلح و ثبات و ایجاد آرامش در خاورمیانه داشته باشد‏، شاهد دور جدیدی از تحرکات ایران برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای هستیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: سفر منطقه‌ای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به کویت‏، قطر و عراق نخستین گام دولت یازدهم پس از توافق هسته‌ای برای نزدیک شدن به کشورهای عرب منطقه و حل بحران‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود.

هانی‌زاده با یادآوری حضور جان کری و سرگئی لاوروف در منطقه تصریح کرد: تشکیل نشست چند روز گذشته وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به همراه وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه و همچنین سفر «ولید المعلم» وزیر امور سوریه و میخاییل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور خاورمیانه نشان از این دارد که دیپلماسی جدیدی از سوی ایران برای ایجاد ثبات و استقرار صلح آغاز شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه دیپلماسی پرتحرک و پرنشاط ایران به سود ملت‌های منطقه است‏، خاطرنشان کرد: گسترش حوزه نفوذ داعش و گروه تفکیری امنیت منطقه را تهدید می‌کند و موجب ایجاد حاشیه امن برای رژیم صیهونیستی نیز شده است.

وی افزود: بازیگران فرامنطقه‌ای در خاورمیانه مانند آمریکا و اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که ایران توانمندی‌های بالایی برای مقابله با گروه‌های تروریستی دارد‏ و بدون ایران نمی‌توان امیدوار به حل بحران‌های منطقه‌ای بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا تغییر در نگاه استراتژیک بازیگران منطقه‌ای در رابطه با بحران سوریه ایجاد شده است؟ ابراز داشت: شرایط میدانی سوریه و پیشروی ارتش این کشور در مناطق استراتژیک و شکست‌ گروهک‌های تروریستی و موضع ایران در قبال تحولات منطقه‌ای موجب شده است غرب و بازیگران منطقه‌ای نگاهشان در رابطه با بحران سوریه عوض کنند.

هانی‌زاده اضافه کرد: اعتراف جان کری مبنی بر اینکه بحران سوریه راه حل نظامی ندارد‏، اعترافی آشکار در شکست راهکارهای غرب در رابطه با سوریه تلقی می‌شود و برای همین نیز آمریکا تلاش می‌کند تا نگاه ترکیه و قطر را در خصوص سوریه تغییر دهد و از طرفی‏، دیدگاه شورای همکاری خلیج فارس را به ایران نزدیک کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر منطقه خاورمیانه آبستن تحولات جدیدی است‏، یادآور شد: استراتژی کلان سیاست خارجی دولت اوباما این است که تا پایان کارش هم بحران هسته‌ای و هم بحران‌های کنونی خاورمیانه را حل و فصل کند تا از این موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا بهره‌برداری کرده و به پیروزی برسد.

وی در پاسخ به این سوال که سفر وزیر امور خارجه به کشورهای عربی در حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای به چه میزان موثر است؟ عنوان کرد: سفر آقای ظریف به کشورهای عرب منطقه در ایجاد همگرایی منطقه‌ای موثر است.

این کارشناس مسائل منطقه با یادآوری سیاست‌های خصمانه منطقه‌ای عربستان علیه ایران بیان کرد: از آنجایی که سیاست خارجی عربستان تابعی از دیپلماسی کلان آمریکا است‏، این کشور نیز در نهایت با توان منطقه‌ای ایران کنار خواهد آمد. اخیرا نیز جان کری از عربستان خواسته دست از لجبازی علیه ایران بردارد و دیدگاه‌هایش را تعدیل کند و اگر این کشور این کار انجام ندهد‏، شاهد افزایش اختلافات میان عربستان و آمریکا خواهیم بود.

کد خبر : ۲۹۵۳۸۶