خبرگزاری کار ایران

بر اساس برنامه ریزی انجام شده؛

گاز فاز ٢١ پارس جنوبی زمستان امسال به شبکه سراسری ارسال می‌شود

کد خبر : ۲۹۴۵۶۲

سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ با اشاره به اولویت این فازها برای وزارت نفت، از پیشرفت ٧٨ درصدی و بهره‌برداری از فاز ٢١ در زمستان امسال خبر داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا عبادی، با تشریح فعالیتهای در حال انجام برای بخشهای حفاری، سکوهای دریایی، لوله‌گذاری دریایی و پالایشگاه خشکی فازهای ٢٠ و ٢١، گفت: طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ تا آبان ماه سال ١٣٩٥ به بهره برداری کامل می‌رسد.

 

تکمیل ١٣ حلقه چاه تا پایان مهرماه

عبادی با اشاره به فعالیتهای حفاری این فازها، افزود: حفاری در موقعیت فازهای ٢٠ و ٢١ در حال انجام است و با توجه به اولویت موقعیت فاز ٢١، عملیات تکمیلی برای٢ حلقه از ١١ چاه پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: در موقعیت فاز ٢٠ هم عملیات تکمیلی چاه اول از ١١ چاه درحال انجام است و مطابق برنامه مقرر است تا پایان مهرماه عملیات تکمیلی ٧ حلقه چاه در موقعیت فاز ٢١ و ٦ حلقه در موقعیت فاز ٢٠ به اتمام برسد.

 

پیشرفت ٨١ درصدی سکوی فاز ٢١

سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس، با اشاره به این‌که سکوهای دریایی در یارد خرمشهر توسط شرکت تاسیسات دریایی در حال ساخت هستند، گفت: در حال حاضر بخش فراساحل این طرح پیشرفت ٨١ درصدی داشته و مطابق برنامه قرار است سکوی فاز ٢١ با تکمیل عملیات ساخت در مهرماه به موقعیت خود در دریا حمل شود که پس از نصب در محل، عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی آن آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: برای آن‌که ساخت سکو طبق برنامه پیش رود، نظارت دقیقی از سوی مدیران در مراحل ساخت سکو انجام می‌شود و بر همین اساس فردا (دوشنبه ١٢ مرداد ماه) مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به همراه سایر مدیران شرکت، بازدیدی از یارد خرمشهر دارند تا تجهیزات برای بهره‌برداری در زمستان تکمیل شود.

 

تکمیل لوله‌گذاری فاز ٢١ در ١٠ روز آینده

عبادی در ارتباط با عملیات لوله‌گذاری فازهای ٢٠ و ٢١، گفت: عملیات لوله‌گذاری به طول ١٠٥ کیلومتری فاصله سکو از پالایشگاه برای خط لوله فاز ٢١ در حال انجام است و در حال حاضر شناور در موقعیت ٨٥ کیلومتری از خشکی عملیات لوله گذاری فاز ٢١ را اجرا می‌کند.

وی افزود: با توجه به این‌که روزانه ٢ کیلومتر لوله‌گذاری از سوی شناور انجام می‌شود، با در نظر گرفتن میزان باقی مانده ظرف ١٠ روز آینده، لوله‌گذاری برای فاز ٢١ به اتمام می‌رسد و پس از آن، لوله‌گذاری برای فاز ٢٠ آغاز خواهد شد.

سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ ادامه داد: در ادامه این ١٠٥ کیلومتر، ٦ کیلومتر لوله‌گذاری نیز در بخش خشکی باید انجام شود که مربوط به فاصله دریا تا پالایشگاه خشکی است که این عملیات برای هر دو فاز در حال انجام است.

وی گفت: در بخش پالایشگاه خشکی نیز، آماده‌سازی واحدها برای تولید زودهنگام در دستور کار قراردارد و بناست در زمستان سال جاری همزمان با بهره‌برداری از سکوها و خطوط لوله، این بخش از پالایشگاه نیز به بهره‌برداری برسد.

عبادی ادامه داد: اضافه بر طراحی اولیه، فعالیتهایی برای اتصال پالایشگاه به خط لوله سراسری گاز ترش و خشک در حال انجام است که در صورت آماده نشدن سکوها در زمان مقرر و یا توقف تولید ناشی از تعمیرات آتی آنها، امکان بهره برداری از پالایشگاه خشکی میسر باشد.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران،  طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین برای مصارف داخلی، بازیافت سالانه یک میلیون تن گاز اتان برای مصرف در صنایع پتروشیمی، بازیافت سالانه یک میلیون و ٥٠ هزار تن گاز مایع مرغوب برای صادرات، تولید روزانه ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی گوگرد زدایی و تثبیت شده برای صادرات و بازیافت روزانه ٤٠٠ تن گوگرد برای صادرات در اولویت وزارت نفت قرار دارد.

در حال حاضر ٧٢ درصد گاز مصرفی ایران، معادل روزانه ٣٠٠ میلیون مترمکعب از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌شود، که به دستور وزیر نفت قرار است تا پایان سال ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید این میدان افزوده خواهند شد؛ همچنین تا پایان سال ٩٦ همه طرحهای توسعه فازهای پارس جنوبی تکمیل می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز