خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

تعداد حذف شدگان از یارانه به دو میلیون نفر می رسد

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۵۳۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با تعداد افرادی که یارانه آنها در این ماه حذف شده‌است، تعداد حذف‌شدگان از یارانه نزدیک به دو میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در آیین تودیع و معارفه معاونت امور فرهنگی  و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید براینکه فرهنگ بر پیشرفت جامعه نقشی بی بدیل دارد، گفت: مطالعات جهانی بیانگر آن است که فرهنگ نقشی تاثیر گذار در تحولات اجتماعی داشته و کلان فرهنگها، ادیان و حتی تجارب افراد در این موضوع تاثیر گذار است، لذا باید به سمت سیاستگذاری و فرهنگ‌سازی با کمک دستگاههای فرهنگی حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید با کمک مطبوعات، رسانه‌ها، آموزش عالی و آموزش و پرورش حرکت کنیم چرا که در خصوص فرهنگ و توسعه باید اقداماتی انجام شود.

وزیر رفاه تصریح کرد: در خصوص تعاون عقبگرد داشته‌ایم و باید به سمت ارزشهای فراوان بازگردیم همچنین باید برخی از ارزشها را که در جامعه منفعل شده احیا کنیم، زیرا امروز برخی از ارزشها کارآیی لازم را ندارند و برخی از ناهنجاریها در جامعه ایجاد شده است که احیا سازی ارزشها را ضروری می‌سازد.

ربیعی با بیان اینکه هر برنامه ریزی که انجام دهیم اگر فرهنگ جامعه آماده نباشد در برابر آن ایستادگی می شود اظهار کرد: اولین گام برای هر اقدام آماده سازی جامعه است.

وی با تاکید براینکه وضعیت کار در جامعه ما وضعیت مناسبی نیست گفت: بحث بهره وری در نیروی کار نیاز به تحولات شگرف دارد و با وضع بهره وری کنونی نمی توانیم با دنیا رقابت کنیم.

وزیر رفاه با اشاره به اینکه بخشی از بهره وری مربوط به فرهنگ جامعه است گفت: یکی از مشکلات ما در این حوزه کوتاه مدت نگری و ثروت اندوزی از راه آسان است که این موضوع باعث فساد اداری و رشد رانت خواری می شود.

وی عنوان کرد: این موضوع که پول پول می آورد نباید فرهنگ شود زیرا کارآفرینی یک ارزش است و آنکه کار می کند باید پول بدست آورد و آنچه مهم است رشد کارآفرینان است.

وزیر رفاه با بیان اینکه تا فرهنگ کار و ساختارها درست نشود امکاناتی ایجاد نمی شود گفت: ساختارها باید اصلاح شود اما د رحال حاضر برخی طرح های ما همچون طرح مسکن مهر فاقد پیوست فرهنگی است. در طرح مسکن مهر ما یک پیوست فرهنگی در خصوص سبک زندگی ایرانی نداشتیم و معماری ایرانی در این طرح وجود نداشت و من تردید ندارم این مسکنها بعد از مدتی تبدیل به مخروبه می شوند.

وی همچنین در حوزه فرهنگ سازی در روابط کار بیان کرد: دراین حوزه به گفتگوی فرهنگی نیاز داریم باید با یکدیگر مفاهمه داشته باشیم و گروه های اجتماعی باید بدانند که در کنش های متقابل نفع جمعی را دنبال کنند.

ربیعی افزود: احترام به عقاید دیگران در جامعه ما کم شده است و متاسفانه کمتر شاهد گفت و شنود در جامعه هستیم و آنچه بیشتر اتفاق می افتد گفت است یعنی هر کس می خواهد پاسخ دیگری را بدهد.

وی با بیان اینکه گفت و شنود در خانواده های ما ضعیف شده است ادامه داد: این موضوع باعث کاهش مفاهمه بین نسلی شده که در نتیجه آن تعداد زنان سرپرست خانوار به بیش از دو میلیون نفر رسیده است. این درحالی است که ما نمی توانیم همه این  افراد را تحت پوشش قرار دهیم.

وزیر رفاه تصریح کرد: امروز سبک همسر گزینی و زناشویی دچار تغییرات بنیادین شده و تماسهای برقرار شده با مرکز مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی نشان می دهد که ابتدایی ترین مسائل زندگی رعایت نمی شود.

وی با تاکید بر مواجه سازمان بهزیستی با آسیبهای اجتماعی اظهار کرد: این موضوع نیاز به هماهنگی بین دستگاهی دارد و وقتی افراد در جامعه نتوانند مفاهمه داشته باشند ناامنی روانی ایجادمی شود.

وی با تاکید براینکه شاهد اعتیاد در مناطق صنعتی هستیم گفت: مطالعه ای در خصوص اعتیاد نشان داد برخلاف آنچه فکر می کردیم بین بیکاری و اعتیاد رابطه متقابل وجود دارد این مطالعه نشان داد بین ناامنی روانی و فاصله میان نیازها، انتظارات و زندگی واقعی و زندگی انتظاری رابطه وجود داشته و این موضوع از عوامل مراجعه به مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه در آینده شاهد پدیده سالمندی و پدیده زنان سالخورده مجرد خواهیم بود تاکید کرد: برای این موضوع باید برنامه ریزی کرد و خصوصا از بازنشستگان باید استفاده کرد.

ربیعی ادامه داد: سازمان بازنشتسگی را مکلف کردم برای دوران قبل از ورود به سن بازنشتسگی برنامه ریزی کند.

وزیر رفاه با تاکید براینکه بازنشستگانی در حوزه صندوق بازنشستگی کشوری هستند افرادی فرهیخته و ذخایر ملی کشور محسوب می شوند اظهار کرد: باید این افراد را در منظر اجتماعی بکار گیریم وبرای تقویت ارتباط بین نسلی از آنها استفاده کنیم. زیرا بازنشستگی بحران نیست بلکه سرمایه اجتماعی است.

وی افزود: همه باید احساس مسولیت داشته باشیم چنانکه احساس مسئولیت در برابر افراد ناتوان، اتفاقات بد همچنین تعهد به همسر و فرزند مصادیقی از تعهد و مسئولیت هستند و ما به عنوان سازمانی که با چنین مسائلی مواجه است باید آژیر این مسائل را به صدا در آوریم.

ربیعی با بیان اینکه در خیر جمعی ظرفیت های عظیمی وجود دارد تاکید کرد: اساس جامعه ایرانی باید برپایه این ظرفیتها شکل بگیرد.

وی با اشاره به موضوع تعاون در کشور گفت: این موضوع برخلاف آنچه که برخی فکر می‌کنند موضوعی مارکسیستی نیست بلکه پدیده ای اسلامی است. همچنین در کشورهای سرمایه‌داری نیز برگشت به تعاون موضوعی جدی است و باید راهکاری برای افزایش معاضدت اجتماعی در جامعه پیدا کرد.

وزیر رفاه همچنین در خصوص تامین اجتماعی با بیان اینکه در سبک مصرف حتی مصرف دارو مشکل داریم اظهار کرد: باید سبک مصرف را در زمینه بیمه ها تغییر دهیم.

وی افزود: بیمه ها روز به روز به رسالت اجتماعی خود عمل کرده اند  اما منابع آنها محدود است و نیاز به فرهنگ سازی دارد. در موضوع بیمه ها به سمت پیشگیری می رویم چنانکه ابتدا درمان دندانپزشکی کودکان را در دستور کار قرار دادیم و در ادامه نسبت به ارائه  خدمات غربالگری بینایی سنجی و شنوایی سنجی اقدام کردیم.

ربیعی در خصوص موضوع یارانه‌ها با بیان اینکه برخی یارانه را پول امام زمان(عج) فرض کرده اند در حالی که این پول متعلق به نیازمندان است خاطر نشان کرد: خوشبختانه برخی اصلاحات را انجام داده ایم و با تعداد افرادی که در این ماه حدف شده‌اند تعداد کل کسانی که یارانه آنها حذف شده نزدیک به دو میلیون نفر می رسد.

وی تاکید کرد: هدف ما اجرای قانون مصوب مجلس است، اما این اقدام نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وزیر رفاه اظهار کرد: باید به سمت واقعی کردن یارانه ها پیش برویم و یارانه ها به کودکان بازمانده از تحصیل،‌کودکان دچار سوء‌تغذیه و شهرها و روستاهای کوچک تعلق بگیرند.

ربیعی تصریح کرد: جامعه توسعه یافته جامعه ای نیست که برتلی از طلا بخوابد بلکه جامعه باید رضایت داشته باشد اما مادامی که میان واقعیت و انتظار شکاف وجود داشته باشد این موضوع محقق نخواهد شد.

وزیر تعاون با اشاره به تغییر در سبک مصرف در جامعه ایرانی گفت:چرا کسی که برند نمی پوشد باید احساس خجالت کند در حالی که فردی باید خجالت بکشد که کالای ایرانی نمی فروشد.

ربیعی در ادامه تاکید کرد: جامعه نیاز به نشاط اجتماعی دارد و بایددر خصوص ورزش و نشاط معلولان اقدام کنیم. همچنین باید نسبت به اعتماد سازی در خانواده و اعتماد بیشتر به دولت اقدام شود.

وزیر تعاون با تاکید براینکه خوشبختانه میزان اعتماد به دولت نه تنها کاهش نیافته که رو به صعود دارد خاطر نشان کرد: مردم باید دولت را متعلق به خود بدانند و با آن اعتماد کنند.

ربیعی اظهار کرد: اموالی که در وزارتخانه داریم حق الناس است و مالک خصوصی دارد اما برخی فکر می کنند مال صندوق صاحب ندارد و من تعجب می کنم که چطور برخی به خود اجازه می دادند اموال تامین اجتماعی را استفاده کنند.

وی تاکید کرد: صاحبان این اموال فریادی ندارند قدرت اخراج ندارند و صدایشان به گوش کسی نمی رسد.

ربیعی در پایان خاطر نشان کرد: باید به گونه ای فرهنگ سازی شود که کسی به سمت مال کارگر ، بازنشسته و حرام نرود و از این کار احساس ترس کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز