خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

برندهای غربی و بازاری به نام ایران/چین به ایران خیانت کرد

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۴۶۵

برندهای آمریکایی که به دلیل سیاست های غلط دولتشان از حضور در ایران محروم بودند این روزها در تلاش هستند تا بار دیگر از طریق راه‌های قانونی محصولات خود را به بازار ایران ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357 بسیاری از برند های آمریکایی از حضور در ایران محروم شدند و این امر موجب شد تا کشورهای دیگر از این خلا استفاده و جای برند های آمریکایی را در ایران اسلامی بگیرند. از جمله کشورهایی که طی این سال‌ها در بازار ایران حضور فعال و انحصاری داشته‌اند می‌توان به آلمان، ایتالیا، فرانسه، چین، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی اشاره کرد که البته در طی سالهای 1384 تا 1393 کشور چین و هند نقش کلیدی تری در اقتصاد و بازار ایران داشتند.

براساس آخرین آمار چین طی این سال ها از تحریم های غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران نهایت استفاده را برد و توانست در تمامی بخش های اقتصادی مسلط شود البته با پایین ترین کیفیت چراکه ایران دارای حق انتخاب و بهره گیری از دانش کشور های دیگر نبود.

البته در این بازه زمانی کشور هایی نظیر امارات، قطر، بحرین و ترکیه نیز از سود تحریم های ایران بی بهره نبودند و طی سالهای گذشته کشورشان را از پایین ترین سطح ممکن به یکی از کشور های داری جاذبه ‌ای سرمایه گذاری و همچنین پل رابط کشور های خارجی با ایران معرفی و فعالیت کردند. براساس شواهد تاریخی شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس پیش از اعمال تحریم های غیرمنطقی غربی ها حرفی برای گفتن نداشته و میزان فعالیت های اقتصادی آنان بسیار کمتر از ایران بود.

مسعود کمال نیا مدرس دانشگاه در این خصوص به ایلنا می گوید ایران در گذشته محلی مطمئن برای سرمایه گذاران خارجی بوده است و حال که تیم مذاکره کننده هسته ای توانست تحریم های غرب را بردارد بار دیگر نام ایران در سراسر جهان مطرح و همان طور که شاهد بوده ایم کشورهای جهان ، وزیران خارجه و اقتصادشان را برای حضور فعال در بازار ایران راهی کشورمان می‌کنند. البته ما به خوبی می دانیم که از این پس قادر به انتخاب بهترین برند ها و سرمایه گذاران خارجی خواهیم بود و تنها یک گزینه آن هم چین مطرح نیست.

براساس مطالب مندرج در رسانه های کشور و اعلام مسئولان چینی ها توانسته بودند در تمامی بخش ها از جمله صنایع سنگین ایران و همچنین صنعت نفت وارد میدان شوند و در زمانی که وزیر نفت ایران در دولت کنونی زمان خروج آنان را مشخص کرد آنان سال گذشته اسناد یک میدان مشترک را در اختیار رقیب ایران یعنی کشور عراق قرار دادند با این خیانت این مهم به اثبات رسید که چینی ها اگر منافعشان در ایران تامین نباشد قابل اعتماد نیستند.

مهدی تقوی در خصوص چینی‌ها و مقایسه آنان با دیگر کشورها به ایلنا می گوید: هیچگاه نمی توان در خصوص وفاداری این کشور با ایران حساب باز کرد. چین کشور بزرگی است اما باید توجه داشت که ایران دیگر بازار انحصاری آنان نیست و ما از این پس بهترین ها را می پذیریم و اگر آنان می توانند با بهترین کیفیت های جهان رقابت کنند می توانند به بازار ایران آیند. آلمان و فرانسه هیات های خود را روانه ایران کردند و براساس اعلام رسانه ها قرار است هیات های دیگر کشور ها از جمله ایتالیا، آمریکا و کره جنوبی به ایران آیند.

البته همین چندی پیش بود که یکی از مقامات منطقه آزاد کیش از حضور آمریکایی ها در این جزیره خبر داده بود و اعلام کرد که آنان برای سرمایه گذاری به کیش آمده اند. حضوری که موجب شد کشور های حاشیه خلیج فارس به فکر فرو روند. با این همه جدای از حضور آمریکایی ها در کیش صحبت هایی مطرح شده است که بزرگان صنعت غذا و همچنین یکی از معروف ترین برند های فست فود قرار است به ایران آید. که همین امر خود نشانه هایی از حضور جدی کشور های مطرح در ایران بشمار می آید.

آلمانی ها نیز در سفر خود صحبت هایی با مقامات عالی رتبه ایران داشتند و پس از خروج این هیات از ایران مدیر عامل یکی از شرکت های خودرو سازی خبر از حضور بنز کمپانی مطرح این کشور در ایران داد. براساس اعلام یکی دیگر از مسئولان کشور نیز قرار است بنز با تکنولوژی روز در جمهوری اسلامی حاضر شود.

با این همه باید دید که در آینده‌ای نزدیک اقتصاد ایران همان طور که رییس جمهوری اعلام کرده بود بار دیگر همانند گذشته رونق گیرد و مشکلاتی که طی 12 سال به وجود آمده بود با درایت مدیران کارآمد و متخصص برطرف شود و کشور بمانند سال‌های 1376 تا 1383 محل حضور سرمایه گذاران و برند های صاحب نام دنیا باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز