خبرگزاری کار ایران

رییس کارگروه کارآفرینی معاونت امور زنان و خانواده مطرح کرد:

کاهش 60درصدی کسب‌وکارهای زنان در دولت گذشته

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۴۰۸

رییس کارگروه کارآفرینی معاونت امور زنان و خانواده از کاهش 60 درصدی کسب و کارهای زنان در دولت گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فیروزه صابر در نشست تخصصی بررسی موقعیت زنان کارآفرین در شرایط پسا تحریم گفت: نیمی از جمعیت ایران زنان هستند و باید توجه کنیم که درآمد زنان در کشور ما 4هزار و 700 دلار است در حالی که این عدد در مالزی به 10 هزار دلار و در کره جنوبی به 25 هزار دلار می‌رسد. این وضعیت در شرایطی است که در سال 1967 هر سه کشور وضعیت مشابهی داشتهاند.

وی با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی کشور در سال 91 با رشد منفی 5/8 درصد روبرو بوده است، ادامه داد: بالغ بر 60 درصد دانشجویان کشور دختر هستند و در چند سال اخیر نرخ مشارکت زنان ما از 3/8 به 9/12 رسیده است. بدترین وضعیت اشتغال در کشور مربوط به زنان 20 تا 24 است که نرخ بیکاری در میان آنها 2/47 درصد است.

رییس کارگروه کارآفرینی معاونت امور زنان اظهار کرد: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در کشور 9/18 درصد است که این نرخ برای دختران 3/18درصد بود است .

صابر خاطرنشان کرد: در چهار سال دولت نهم 60 درصد از کسبوکارهای حوزه زنان کاهش پیدا کرد و براساس آمار سال 2014 رتبه ایران و شکاف جنسیتی از بین 104 کشور رتبه 137 است.

وی ادامه داد: در افق 1400، 11 میلیون بیکار خواهیم داشت و اگر بخواهیم این مشکل را حل کنیم به رشد 5/6 درصدی نیاز داریم. بنابراین باید بر روی مشاغل غیر مزدبگیر متمرکز شویم و در چنین شرایطی ترویج زنان به مشارکت اقتصادی و درآمدزایی بسیار مهم است و نمی‌توانیم بگوییم که 60 درصد دختران دانشجو باید در طیف نفقه بگیر قرار بگیرد بلکه باید خود مولد باشد.

وی در ارتباط با چالشهای حوزه اشتغال زنان گفت: انحصار دولت و شبه دولتیان و نهادینه شدن فساد در عرصه اقتصادی از جمله موانعی است که به کسب و کارهای کوچک آسیب میزند و کسب و کار زنان نیز بیشتر از این نوع کسب و کارها است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز