خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر کار:

پول‌های بلوکه شده صرف تولید می‌شود

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به امضای بیانیه جمع بندی هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و پنج به علاوه یک، گفت: بازار کار ایران به تدریج شاهد بهبود و رونق خواهد بود زیرا تحریم‌ها مشکلات متعددی را برای برخی از واحدهای اقتصادی ایجاد کرده بود.

به گزارش ایلنا، ابوالحسن فیروز آبادی اظهار کرد: در زمان تحریم برخی از واحدهای اقتصادی به دلیل نبود نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش و هزینه بالای واردات، دچار مشکل شده بودند.

وی ادامه داد: از آنجا که بسیاری از واحدها به دلیل وجود تحریم ها نمی توانستند مواد اولیه مورد نیاز را از محل خط اعتباری تامین کنند مجبور می شدند از روش های پرهزینه تری مواد اولیه را از خارج تهیه و وارد کنند که در نهایت این موضوع منجر به افزایش هزینه‌های تولید می شد.

فیروزآبادی 30 تا 40 درصد مشکلات واحدهای اقتصادی را ناشی از نبود سرمایه در گردش دانست و پیش بینی کرد: با رفع تحریم‌ها این مشکلات از سر راه واحدها برداشته شود.

وی با اشاره به توان بالای مهندسی ایران گفت: ایران به لحاط توانمندی بالای نیروی انسانی حتی در دوران تحریم در بسیاری از طرحهای مهندسی خارج از کشور برنده می شد اما این موقعیت را به دلیل ناتوانی در تامین اعتبار و ضمانت نامه های بانکی مورد نیاز از دست می داد.

قائم مقام وزیر کار ادامه داد: خوشبختانه با بهبود تعاملات بین المللی موانع یادشده حل خواهد شد و تردیدی نیست که توان مهندسی ایران می‌تواند در بسیاری از کشورها مجری طرح‌های اقتصادی باشد.

فیروزآبادی با اشاره به آنکه متوقف کردن شرایط اقتصادی زمانبر است، گفت: رونق اقتصادی هم به زمان نیاز دارد و تحولات یک شبه رخ نمی دهد.

به گفته وی، زمانی که هزینه تولید کاهش یابد و توان اقتصادی مردم هم با رونق اقتصادی افزایش یابد، تحرک در اقتصاد ایجاد خواهد شد.

فیروزآبادی درباره نگرانی از پولهایی که با برداشته شدن تحریم ها به ایران برگشت داده می شود نیز، گفت: این دغدغه مقام معظم رهبری و دولت است که این پولها صرف توانمندی پایه های تولید در کشور شود.

وی تصریح کرد: نشست های متعددی در شورای اقتصاد و دولت برگزار شده و تلاش‌های زیادی صورت گرفته که منابع آزاد شده به سمت واردات نرود و همانگونه که در سالهای گذشته بیماری هلندی اقتصاد کشور را در بر گرفت به بیماری اقتصادی از این دست مواجه نشویم.

کد خبر : ۲۹۱۸۸۱