خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی:

مسئله «PMD» باید تا ۱۵ دسامبر حل شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: طبق توافق با آقای آمانو مسئله PMD باید تا ۱۵ دسامبر، پایان سال میلادی جاری حل و فصل و تکلیف این مسئله روشن شود.

به گزارش ایلنا، علی اکبر صالحی تصریح کرد: براساس این توافق آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش خود را به شورای حکام ارائه می کند گرچه برجام جدا از نتایج این گزارش کارش را ادامه می دهد هرچند ما تفاهم کردیم که نتیجه بسیار مثبت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ما PMD را قبول نداریم، گفت: در عین حال این مسئله را در چارچوبی سیاسی فنی حل و فصل می کنیم تا جلو بهانه ها را بگیریم البته اگر قرار بر قانع شدن طرف مقابل باشد وگرنه کسی که خود را به خواب زده باشد نمی توان بیدار کرد.

صالحی افزود: اگر قرار بود آژانس در مسیری عادی قانع شود این مسئله همچنان ادامه می یافت و ما هر کاری می کردیم قانع نمی شد همچنان که به 18 پرسش آنان جواب دادیم و قانع نشدند.

وی گفت: اکنون با چارچوبی که سیاست به کمک مسائل فنی آمده حل و فصل این مسئله تسریع شده است و مسائل فنی در بستر مسائل سیاسی حل و فصل می شود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که باتوجه به سوء سابقه آژانس اگر این مسئله در موعد مقرر حل و فصل نشود اظهار داشت: در این صورت آنها بازنده خواهند بود زیرا این مسئله پشتوانه ای سیاسی دارد و باید کارشان منطق داشته باشد و خارج از منطق نمی توانند کاری کنند.

صالحی گفت: زمانی پشتوانه سیاسی کنونی نبود و آنان فعال مایشاء بودند اما اکنون دیگر پشتوانه سیاسی است و باید به این مسئله پایان دهند.

کسب مجوز از رهبر انقلاب برای اکتشافات هوایی اورانیوم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با کسب مجوز از رهبر معظم انقلاب برای اکتشافات هوایی، استخراج اورانیوم در کشور تسریع و افزون می شود.

علی اکبر صالحی گفت: ما هفت هشت سال نیاز داشتیم تا در این مدت به وضعی برسیم که هم اکتشافات خود را انجام داده باشیم و هم از مواد استخراجی به آستانه تبدیل برسیم.

وی افزود: بر این اساس طی هفت تا ده سال آینده ما در وضعی قرار خواهیم داشت که سالانه چند صد تن اورانیوم از درون کشور تولید خواهد شد و اگر آن زمان تولید 190 هزار سو را در دستورکار داشته باشیم که قدم بعدش یک میلیون سوخت خواهد بود به طور مستمر می توانیم به فعالیت غنی سازی ادامه دهیم.

صالحی گفت: در غیر این صورت اگر اکنون می خواستیم 190 هزار سو را داشته باشیم ذخایرمان پس از یکی دو سال تمام می شد و آن وقت اکتشاف و استخراج هم به نتیجه نمی رسید و همه چیز متوقف و نوعی تناقض ایجاد می شد باتوجه به این موضوع ما محدودیت زمانی در این زمینه را، محدودیت تلقی نمی کنیم.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: واقعیت قضیه همین است وگرنه اگر بخواهیم آن را طور دیگری تفسیر کنیم و برداشت های دیگری ارایه دهیم موضوع دیگری است زیرا همگی دست به دست هم داده ایم که منافع ملی را تامین کنیم.

صالحی گفت: باید دانست چه شده است که با "برجام"، صنعت هسته ای کشورمان شامل بخش های راهبردی غنی سازی و آب سنگین به عنوان نخستین کشور درحال توسعه در سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می شود درحالی که تاکنون چنین اتفاقی روی نداده است.

وی افزود: این درحالیست که کشورهای دیگری که می خواهند نیروگاه بخرند مانند برخی کشورهای اطراف ما ابتدا باید با امضای سندی متعهد شوند که در پی سوخت هسته ای نمی رود و اگر امضا نکنند به آنان نیروگاه هسته ای نمی دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با این حال در متن برجام درج شده است که ما می توانیم خدمات غنی سازی خود را به بانک سوخت بین المللی که جدیدا در قزاقستان ایجاد شده است ارایه دهیم. کدام کشور درحال توسعه است که چنین امکانی برایش ایجاد شده باشد؟

صالحی با بیان اینکه ما وارد کلوپ هسته ای جهان شده ایم، افزود: البته ما هزینه دادیم فشارها را تحمل و مقاومت کردیم و بدیهی است نابرده رنج گنج میسر نمی شود، رایگان که چیزی به انسان نمی دهند اگر مقاومت مردم، شهادت دانشمندان هسته ای، استواری رهبر معظم انقلاب و حمایت ها، درایت ها، هوشمندی و راهگشایی ایشان نبود برای ما قطعا تره هم خرد نمی کردند.

وی با بیان اینکه آنان مجبور به پذیرش حقوق ما شدند تاکید کرد: ما اراده خود را به آنان تحویل کردیم گرچه آنان به افکارعمومی خود می گویند جلوی انحراف ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای را گرفته اند درحالیکه طبق فتوای رهبر معظم انقلاب ما در پی چنین سلاح هایی نبوده و نیستیم حالا مدام داد بزنند که جلوی دستیابی ما به سلاح را گرفته اند.

صالحی گفت: اگر می خواستیم به سمت سلاح کشتارجمعی برویم زمان صدام که با سلاح های شیمیایی به ما حمله کرد و ما سلاح های آنان را به غنیمت گرفتیم می توانستیم علیه شان استفاده کنیم اما چرا این کار را نکردیم؟

وی افزود: زمان حضرت امام(ره) ایشان تاکید داشتند که قبل از هدف قراردادن هر مکانی، زمانش را از طریق رادیو اعلام کنیم تا مبادا بی گناهان کشته شوند این خصلت ما و آموزه های ماست با چنین خصلتی چگونه مدعی می شوند که از دستیابی ما به سلاح هسته ای جلوگیری کردند؟

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بنده به عنوان یک خدمتگزار مردم وعده می دهم که مطمئن باشند با اجرای برجام نه فقط صدمه ای به مجموعه فعالیت های هسته ای ما وارد نخواهد شد بلکه این فعالیت ها بیشتر هم خواهد شد همچنان که تا سه چهار سال آینده عملیات اجرایی چهار نیروگاه هسته ای در کشورمان آغاز می شود.

وی افزود: با ایجاد کارگاه های عظیم برای ساخت این نیروگاه ها در کشور 20 تا 30 هزار مهندس در کشورمان مشغول کار خواهند شد اگر اینها فعالیت های هسته ای نیست پس نامش چیست؟

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی بیمارستان بزرگ هسته ای در کشورمان در هفته های آینده خبر داد و گفت: این یکی از بزرگترین بیمارستان های هسته ای در غرب آسیا خواهد شد.

صالحی که با صداوسیما گفت‌و‌گو می‌کرد٬ تصریح کرد: همه این فعالیت ها سرریز تراکم تجربیات هسته‌ای است که به زحمت در چند دهه گذشته به ویژه دو دهه اخیر به دست آورده ایم.

 

کد خبر : ۲۹۱۸۰۳