خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر و استاد دانشگاه شیراز

برای احیا دریاچه بختگان سالانه دو هزار میلیون متر مکعب آب نیاز است

استاد دانشگاه شیراز گفت: برای احیا دریاچه طشک بختگان سالانه حداقل دو هزار میلیون متر مکعب آب نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز ، عزت الله رییسی اردکانی در همایش بحران آب و احیای دریاچه طشک، بختگان افزود: معضلات خشکی دریاچه طشک بختگان از بالا دست رقم می‌خورد،

این استاد دانشگاه گفت: کشاورزان در زمینه کنترل بحران آب باید پیشقدم شوند هیچکس به اندازه کشاورز در بحران آب زیان نمی‌بیند آنها باید به اندازه بارش‌های هر سال آب مصرف کنند.

وی افزود: بحران خشکسالی و شرایط نابسامانی که اکنون در منابع آبهای زیر زمینی رقم خورده ناشی از دخالت انسان و دستکاری در طبیعت است

وی ادامه داد : متاسفانه حفر چاه‌های آب کشاورزی در اطراف این دریاچه و در حوزه آبریز باعث شده که ذخیره آب هیدرولیکی که یک بار برای همیشه از آن می‌توان استفاده کرد، استفاده شود و اکنون دل زمین از این منابع خالی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کف شکنی‌ها بلای جان منابع آب زیر زمینی شدند گفت: ما با کف شکنی‌های بی‌رویه هر روز بر ژرفای چاه‌ها افزودیم و پایینتر رفتیم و خوشحال بودیم که با این آبها باغداری و کشاورزی می‌کنیم.

رییسی خشک شدن قنات‌ها، چشمه‌ها، دریاچه‌ها  و رودخانه‌ها را پیامدهای استفاده نادرست از منابع آب دانست و گفت: اکنون در شرایطی هستیم که با لوله‌گذاری بیشتر و با پمپ‌های قویتر هم دیگر نمی‌توانیم آبی از دل زمین بیرون بکشیم.

 

کد خبر : ۲۹۱۷۸۵