خبرگزاری کار ایران

استقبال ابتکار از تشکیل نهاد جوانان محیط زیست در آموزش و پرورش

asdasd
کد خبر : ۲۹۱۱۰۸

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد تشکیل نهاد جوانان محیط زیست را در بدنه سازمان دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش ایده‌ای خلاقانه دانست.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست مشترک وزیر و معاونان آموزش و پرورش که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش منجر به منتفع شدن هر دو دستگاه می شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تاثیر محیط زیست و طبیعت بر کاهش استرس و بیماری های اعصاب و روان، همچنین افزایش نشاط و خلاقیت در افراد به ویژه کودکان و نوجوانان، افزود: نتایج پژوهش های اخیر در انگلستان به بیماران مبتلا به فشارخون توصیه می کند که برای درمان بیماری خود، یک ساعت پیاده روی در جنگل را در دستور کار قرار دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اهمیت و تاثیر نشاط و تفریحات سالم در رشد قوای جسمی و روحی، همچنین خلاقیت کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: طبیعت دارای پتانسیلی است که دانش آموزان با قرار گرفتن در آن، می توانند ضمن تجربه فضایی نشاط آور به تقویت خلاقیت خود بپردازند.

وی ضمن استقبال از پیشنهادات مطروحه در جلسه، اظهار کرد: اصلاح تفکر و رفتار هر دانش آموز به محیط زیست، منجر به افزایش خلاقیت و نشاط فردی وی و گامی به سوی بهبود وضعیت محیط زیست کشور است.

ابتکار خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست همچون سال گذشته برای امسال نیز برنامه ریزی و سیاست گذاری خاصی جهت برگزاری دوره های آموزشی زیست محیطی برای معلمان و دانش آموزان دارد و حتی تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت تشکل های محیط زیستی و خیرین، دامنه تاثیرگذاری خود در مجموعه آموزش و پرورش را وسعت بخشد.

معاون رئیس جمهور پیشنهاد تشکیل  نهاد جوانان محیط زیست را در بدنه سازمان دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش ایده‌ای خلاقانه دانست و گفت: کارگروه مشترک دو دستگاه در خصوص راهکارهای اجرایی این پیشنهاد بررسی های لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ظرفیت شبکه موزه های تاریخ طبیعی ایران در سراسر کشور، افزود: اگرچه موزه ایلام، زیباترین، تخصصی ترین و علمی ترین موزه تاریخ طبیعی کشور است اما کلیه موزه ها به نحوی طراحی شده اند که همه اقشار بتوانند از آن بهره گیرند.

وی ادامه داد: این موزه های یکی از بهترین ظرفیت ها برای آموزش بسیاری از دروس تخصصی به دانش آموزان به صورت عملی است.

ابتکار ضمن یادآوری مصوبه شورای سوم شهر تهران در خصوص ایجاد موزه دانش و طبیعت ایران در منطقه 19 تهران برای پاسخگویی به نیازهای مردم تهران و نقش آموزش و پرورش به عنوان یکی از اعضای هیات امنای این موزه در آن مجموعه، پیشنهاد داد: با توجه به غنای ایران در حوزه فسیل ها که پیش بینی هایی نیز در برنامه ششم برای تخصیص فضای نمایشگاه و موزه به این موضوع در نظر گرفته شده، مبحث موزه نیز در کارگروه مشترک دو دستگاه گنجانده شود.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: پس از بررسی نیازهای علمی و روحی دانش آموزان می توان برنامه ریزی اصولی برای بهره گیری از فضای موزه ها در فرهنگ سازی دانش آموزان داشت.

مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه از تفاهم نامه با آموزش و پرورش به عنوان بهترین تفاهم نامه منعقد شده سازمان محیط زیست با سایر دستگاه ها نام برد و گفت: آموزش و پرورش به واسطه رسالتی که در فرهنگ سازی برای خود قائل است به منظور اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه منعقد شده میان دو دستگاه در سطح بسیار وسیعی با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می کند. وی ضمن استقبال از پیشنهاد  معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد که پیش از آغاز سال تحصیلی 95-1394 منشور مدارس جم به تمامی ادارات کل آموزش و پرورش در 31 استان کشور ابلاغ شود.

پیشنهاد برگزاری المپیاد سبز با همکاری محیط زیست و آموزش و پرورش

سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برخی ظرفیت های پارک طبیعت پردیسان همچون پژوهشکده محیط زیست و موزه تنوع زیستی، خواستار بهره گیری از این ظرفیت ها در ارائه آموزش های عملی محیط زیست به دانش آموزان شد.

مجابی ضمن استقبال از پیشنهاد معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حمایت سازمان حفاظت محیط زیست از طرح های پژوهشی دانش آموزان در حوزه محیط زیست، پیشنهاد داد: طرح برگزاری نخستین المپیاد محیط زیست (المپیاد سبز) مورد بررسی کارگروه مشترک دو دستگاه قرار گیرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست از صندوق ملی محیط زیست را یکی از راهکارهای تامین منابع مالی برای آموزش در حوزه دانش آموزی نام برد .

انتقال فهم اکولوژیک و سواد محیط زیستی به دانش آموزان از مهم ترین محورهای همکاری محیط زیست و آموزش و پرورش

محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز به نمایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست به شرح اقدامات صورت گرفته به منظور اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت.

درویش آموزش بنیادین و پایه ای به ویژه در حوزه مهمی چون محیط زیست را از جمله رسالت های نهادینه شده در آموزش و پرورش دانست و افزود: این رسالت حتی در سند بنیادین تحول  در نظام آموزش و پرورش نیز ذکر شده است.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست انتقال فهم اکولوژیک و سواد محیط زیستی به دانش آموزان از مهم ترین محورهای همکاری محیط زیست و آموزش و پرورش برشمرد و گفت: تاثیر تخریب محیط زیست بر کودکان و نوجوانان به عنوان جامعه هدف آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل، فعالیت های جهانی برای تبیین سواد محیط زیستی در حوزه کودکان و نوجوانان در قالب هایی همچون بنیاد کودک و طبیعت و مدرسه طبیعت در این حوزه آغاز شده است.

وی تشکیل هسته مشورتی برای تدوین منشور مدارس جامع محیط زیستی (مدارس جم) با حضور اساتید به نامی همچون مجید مخدوم و عبدالحسین وهاب زاده، تدوین محتوای آموزشی برای معلمان و دانش آموزان در حوزه محیط زیست، طرح معلمان مروج محیط زیست در آموزش و پرورش را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه میان دو دستگاه ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد که پیشنهاد هر دو سازمان برای گنجانده شدن موضوع مدارس جم در برنامه ششم پنج ساله از تأیید نمایندگان محترم مجلس نیز برخوردار شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز