خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

پایانی بر تحریم کتاب

صنعت نشر نیز هرچند با گردش مالی سالانه چند صد میلیارد تومان در مقایسه با سایر بخش‌ها ازجمله دارو که سلامت مردم را نشانه گرفته بودند، از درجه اهمیت کمتری برخوردار بود؛ با این وجود از تحریم‌ها آسیب جدی دید

مذاکرات پیرامون مسئله هسته‌ای به انجام رسید و با صدور بیانیه مشترک تحت‌عنوان "برنامه جامع اقدام مشترک" فصل جدیدی در مناسبات بین‌المللی و همچنین در حوزه داخلی آغاز شده است. تحریم‌های ظالمانه و لغو آنها ازجمله نتایج توافق وین است. به موجب یکی از بندهای "برنامه جامع اقدام مشترک"  ١+٥ ظرف چند روز آتی موظف به تقدیم برنامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور لغو تحریم‌های مصوب آن شورا شده است. تحریم‌ها علیرغم عناوین خود، اختلال جدی در معیشت و سلامت مردم ایجاد کردند. حتی صنعت نشر نیز، هرچند با گردش مالی سالانه چند صد میلیارد تومان در مقایسه با سایر بخش‌ها ازجمله دارو که سلامت مردم را نشانه گرفته بودند، از درجه اهمیت کمتری برخوردار بود با این وجود از تحریم‌ها آسیب جدی دید. توجه به این نکته ضروری است که چند سال پس از تحریم‌های یک‌جانبه دولت امریکا به استناد دستور مورخ ٤ نوامبر ١٩٨٠ رییس‌جمهوری امریکا، در پی نامه سیصد استاد ایرانی دانشگاه‌های امریکا به رییس‌جمهور آن کشور، کتاب از تحریم خارج شد. اما این‌بار تحریم‌های اخیر حوزه نشر و کتاب را هم دربرگرفت و نتیجه آن علاوه بر محرومیت دانشگاه‌ها، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان از دسترسی به منابع مطالعاتی، ایجاد مشکلات فراوان در زمینه تامین مواد اولیه حوزه نشر ازجمله کاغذ بود. ماجرای شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران در تامین کاغذ یکی از صدها گرهی‌ست که صنعت نشر با آن مواجه شد.

بدیهی است که لغو تحریم‌ها فرصت مناسبی برای تعامل با جهان و رشد و توسعه کشور فراهم خواهد کرد که حوزه نشر نیز از آن مستثنی نخواهد بود.

بدون شک آثار مذاکرات هسته‌ای منحصر و محدود به نتایج به‌دست آمده نخواهد بود و حاوی درس‌های گرانبهایی برای همه ماست. استفاده از مذاکره و گفت‌وگو به‌عنوان وسیله‌ای برای رفع سوءتفاهم‌ها و نزاع‌ها به منظور استیفاء حقوق ملت در عرصه‌ای نابرابر با ١+٥، نشان‌دهنده خردورزی و مدنیت جامعه ایرانی درعین ایستادگی است که تبلور آن در تیم مذاکره‌کننده به نمایش جهانی درآمد. به همین دلیل این مذاکرات عنوان برد-برد یافت.

بی‌گمان از این پس دولت، ملت، احزاب و سیاستمداران برای از پیش رو برداشتن مشکلات، رفع اختلافات و کاهش شکاف‌ها و نزدیکی بیشتر به منظور نیل به انسجام و وحدت به موضوع "مذاکره و گفت‌وگو" و "مذاکره برد-برد" توجه بیشتری خواهند کرد.

محمود آموزگار؛

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران

کد خبر : ۲۹۰۶۹۷