خبرگزاری کار ایران

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس

نمایندگان اصل تفکیک قوا را رعایت کنند

همه باید بدانیم کدام قوه قرار است استاندار را انتخاب کند و دخالت از یک قوه به قوه دیگر را به صورت اینکه بخواهیم به او دستور دهیم قابل قبول نیست.

انتخاب محمد علی افشانی موج اعتراض نمایندگان اصولگرا را برانگیخت. نمایندگانی که در دو سال گذشته  از سید محمد احمدی استاندار سابق و منتسب به جریان اصولگرا حمایت می‌کردند.

نمایندگان در اولین واکنش خود اقدام به ترک صحن علنی مجلس کردند و در ادامه خبر از استعفای خود دادند.

از آن سو جریان‌های معتدل و اصلاح‌طلب با انتشار بیانیه‌های مختلف حمایت خود را از این تصمیم دولت اعلام کردند.

 در این باره رضا یوسفیان نماینده مردم شیراز به سوالات ایلنا پاسخ داده است.

انتخاب جناب آقای افشانی به عنوان استاندار فارس منجر به اعتراض نمایندگان استان فارس شده است. در خصوص چگونگی عملکرد دوبت چه نظری دارید؟ آیا دولت دارای انگیزه لازم برای ایستادگی در برابر این اوضاع هست؟

ما باید در روزهای آینده ببینیم دولت تا چه اندازه می‌تواند کاری انجام دهد. واقعیت این است که نمایندگان و همه باید متوجه این باشند که رای مردم در دوسال قبل خودش گویای این بود که مردم خواهان تغییر بودند و این تغییر را همه باید بشنوند چه کسانی که در حکومت هستند و نمایندگان و مسوولین دیگر در کلیه جاها، خود دولت هم بایداین پیام را بشنود و باید این اراده را خود دولت نشان دهد و به مردم نشان دهد که خیلی جدی هستند. البته خواهان این است که در روند انتخاب مسوولینی که می‌خواهند این سیاست‌ها را اجرا بکنند تغییری را انجام دهد. یعنی آدم‌های قبلی با سیاست‌های جدید قابل اجرا نیست به خصوص در مسندهای سیاسی،  یک سری مسندها  سیاسی  نیستند هرکسی در هر دولتی می‌تواند به صورت تخصصی کارش را انجام دهدمانند سدسازی. ولی یک سری کارهایی مثل وزیر، معاون وزیر و استاندار، این مسندها سیاسی هستند که با تغییر سیاست باید تغییر کنند و آن دولت باید اراده کافی را داشته باشد. اولین مرحله‌اش این است که دولت یک فرد را مطابق با رایی که مردم در انتخابات دادند انتخاب کند اگر نتواند در مراحل بعدی هم شکست می‌خورد.

احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح طلب از انتخابات دولت برای استاندار شدن آقای افشانی حمایت کردند. با توجه به فضای عمومی کشور آیا دولت این بار به تقاضای هوادارانش در استان فارس توجه خواهد کرد؟

ما امیدواریم که گوش کند، امیدواریم بتواند کارهایی را انجام دهد که دو سال گذشته جبران شود. ما این امیدواری را داریم که اتفاقاتی بیفتد تا مردم احساس بکنند رایی که دادند به صورت اجرایی قابل تغییر هست و موجب تغییرات شده ، موجب یک سری تحولی شده به سمت همان رای‌هایی که مردم دادند. باید دولت این اراده را از خودش نشان دهد. همان‌طور که در مسائل خارجی با اراده ایستاد در مسائل داخلی هم از دولت این انتظار می‌رود که ایستادگی بکند و به مردم نشان دهد که به رای مردم احترام می‌گذارد. به رایی که داده شده و هزینه‌هایی که داده شده برای اینکه این رای به صندوق ریخته شود. این رای‌ها به سادگی به صندوق‌ها ریخته نشده است و هزینه‌های زیادی شده که باید به این هزینه‌ها احترام گذاشته شود.

به نظر جنابعالی مخالفت نمایندگان فارس با گزینه انتخابی دولت ارتباطی با انتخابات پیش‌رو دارد؟

فکر می‌کنم در دلایلی که ما می‌شنویم در مخالفت با استاندار جدید همه نوع دلیلی وجود دارد. دلایل اصلی که احتمالا باید همین دلیل باشد و همه گیرشان این است که این 5-6 ماه آخر چه خواهد شد. استاندار‌های سابقی وجود داشتند که علاوه بر ضعف مدیریتی که وجود داشت غیربومی هم بودند و هیچ صدایی هم از کسی شنیده نشد. این مسئله اصلی که زیاد به آن اشاره نمی‌شود و شاه کلید این قضایا هست انتخابات پیش‌روست که طی چندماه آینده قرار است اتفاق بیفتد و خواه ناخواه حساسیت‌هایی وجود دارد که دیده می‌شود. به نظر من همه این اعتراضات همین هست.

به نظر شما عملکرد نمایندگان استان فارس یک نوع اعمال فشار به دولت جهت  انتخاب گزینه پیشنهادی خودشان  به عنوان استاندار فارس نیست؟

متاسفانه طی سال‌های قبل یک سری سنت‌های بدی ابداع شده است همیشه هرکسی می‌تواند در رابطه با انتخاب استاندار یا مسوولین دیگر نظر دهد ،مطبوعات هم می‌توانند  نظر دهند. همه باید بدانیم کدام قوه قرار است استاندار را انتخاب کند و دخالت از یک قوه به قوه دیگر را به صورت اینکه بخواهیم به او دستور دهیم قابل قبول نیست. اینکه ما حکم کنیم به اینکه ما آنچه می‌گوییم باید بشود خیلی فرق می‌کند. در واقع آن دیگر بحث پیشنهاد نیست در واقع اعمال فشار برای تفهیم کردن دیگران جهت اعمال نظراست.

آیا اینگونه عملکردها جرء حیطه قانونی یک نماینده مجلس است؟ آیا با اصول و قانون اساسی که اصل تفکیک قوا را شرح داده مغایرتی ندارد؟

همه می‌دانیم که کدام قوه باید چه کارهایی انجام دهد.،تعامل بین دولت و مجلس همیشه اتفاق می‌افتد ولی اینکه یک قوه بخواهد اعمال فشار بکند سنت بدی بودکه چند سال اخیر اتفاق افتاده. در واقع نفوذ از قوه مجریه به قوه مقننه شد و بالعکس آن را هم دیدیم. متاسفانه هردوی این‌ها باعث مفسده می‌شود. هم اعمال نفوذ از طرق قوه مجریه که در دولت قبل اتفاق افتاد برای اینکه رای نمایندگان را عوض کند و نمایندگانی که بخواهند رای دولت را با حربه‌های مختلف عوض کنند. این دیگر بحث پیشنهاد نیست آن موقع دیگر تفکیک قوا به هم می‌ریزدکه متاسفانه هنوز برخی مایل هستند که در به همان پاشنه قبلی بچرخد و حاضر نیستند قبول کنند که همه چیز باید به روال قانونی خودش باشد. من فکر می‌کنم این هزینه 8 سالی بود که باعث هرج و مرج در عرصه سیاسی و اقتصاد کشور شد. این‌ها باز دنباله همان هرج و مرجی است که دامن کشور را طی آن سال‌ها گرفت.

 

 

 

کد خبر : ۲۹۰۶۴۳