خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

توافق وین در حوزه اقتصاد بی‌­تردید یک توافق خوب است

توافق وین در حوزه اقتصاد بی‌­ترید یک توافق خوب است. تحریم­­‌ها در چهار حوزه، اقتصاد ایران را هدف قرار داد: بخش نفت و صنایع وابسته، تولید و صنعت، بخش تجارت خارجی، مراودات بانکی با جهان خارج.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ تحریم­‌های اقتصادی، اصلی­‌ترین بخش پرونده هسته­‌ای ایران بود. تحریم­‌هایی که از انتهای سال 1390 با تحریم­‌های نفتی و بانکی، وارد جدی­ترین مرحله خود شد و مشکلات بزرگی را برای اقتصاد ایران رقم زد. اگر بپذیریم که صادرات نفت و مشتقات نفتی در حال حاضر و تا آینده­ای دور اصلی­‌ترین مزیت اقتصاد ایران است، تحریم­‌های نفتی و بانکی دو مشکل بزرگ را ایجاد کرد. از یک سو صادرات نفت ایران تا حدود یک سوم صادرات قبل از تحریم، کاهش یافت و از بیش از 2 میلیون بشکه در روز به صادرات حدود 700 هزار بشکه در روز رسید. از سوی دیگر با وضع تحریم­‌های بانکی امکان انتقال ارز حاصل از همین مقدار از صادرات به کشور از بین رفت. به گونه­‌ای که در حال حاضر منابع مالی بلوکه شده ایران در بانک­های اروپایی و آسیایی به بیش از 120 میلیارد دلار رسیده است.

کاهش صادرات نفت باعث شد رقبای ایران به سرعت جایگزین ایران در بازارهای جهانی شوند. امری که پس گرفتن سهمیه پیش از تحریم­‌ها را به موضوعی دشوار تبدیل کرده است.  

توافق وین در حوزه اقتصاد بی‌­ترید یک توافق خوب است. تحریم­­‌ها در چهار حوزه، اقتصاد ایران را هدف قرار داد: بخش نفت و صنایع وابسته، تولید و صنعت، بخش تجارت خارجی، مراودات بانکی با جهان خارج.

بر مبنای توافق وین تمامی این تحریم­‌ها در روز نخست اجرای توافق لغو خواهد شد. اقتصاد ایران با توجه به اقدامات زیربنایی صورت گرفته در دولت­‌های سازندگی و اصلاحات در وضعیتی قرار دارد که امروز، نزدیک­‌ترین اقتصاد به اقتصاد­های نوظهور است. اساسا پتانسیل­‌های اقتصاد ایران به گونه­‌ای است نمی‌توان آنرا به اقتصادی بسته و دورن­گرا تبدیل کرد. اقتصاد ایران با برداشته شدن تحریم­‌های نفتی، صنعتی، تجاری و تولیدی به سرعت می­‌تواند به اقتصادی باز و فرامنطقه­‌ای تبدیل شود و در پیوند با اقتصاد جهانی قرار بگیرد.

توافق وین از این حیثت یک توافق بسیار خوب است که تمامی موانع پیش روی یک اقتصاد باز را از میان برداشته است. نباید فراموش کرد که قدرت ملی کشورها زیر بنایی اقتصادی دارد. توافق وین در کوتاه مدت، به ثبات و بهبود اقتصادی منجر می­شود و در بلند مدت با حمایت از تولید و صادرات می­‌تواند به جهش اقتصاد ملی بی­‌انجامد.

نگاه به متن توافق وین و پیوست­ه‌ای آن نشان می­‌دهد، توافق وین در حوزه اقتصاد، یک توافق بسیار خوب است. از این رو خبرگزاری ایلنا، در سلسله گزارش­‌ها، گفتگوها و تحلیل­های اقتصادی ابعاد این توافق خوب را بیشتر برای مخاطبان بیشتر خواهد گشود.

کد خبر : ۲۹۰۶۴۱