خبرگزاری کار ایران

پس از توضیحات چیـت‌چیان؛

نمایندگان از پاسخ وزیر نیرو قانع شدند

نماینده کرج پس از استماع سخنان وزیر نیرو در صحن علنی از پاسخ‌های وزیر قانع شد و سوال ملی یاد شده به رای نمایندگان گذاشته نشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ بنا بر اعلام کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی٬ سوال عزیز اکبریان از وزیر نیرو به این شرح قرائت شد:

آب روستایی بلاصاحب است و حقآبه کشاورزان به دلیل سدهایی که احداث شده به آنها داده نمی‌شود و وزارت نیرو در خصوص حل مشکل آب آشامیدنی و کشاورزی مناطق روستایی ونگهداری سدها برنامه ندارد.

عزیز اکبریان همچنین در ادامه سوال خود افزوده است: چرا سدهای امیرکبیر و طالقان در حوزه جغرافیایی استان البرز تحت سرپرستی  استان تهران اداره می‌شود؟ با توجه به اینکه کشاورزان در اسناد و مالکیت ثبتی دارای حق‌آبه هستند وزارت نیرو به آنها تخصیص نمی‌دهد آیا کشاورزان باغات خود را خشک کنند؟ چرا وزارت نیرو برای استفاده بهینه از فاضلاب شهرها برنامه ندارد؟

در ادامه پاسخ وزیر نیرو به سوال مذکور به شرح زیر بوده است:

ما باید شیوه آبیاری را تغییر دهیم. موضوع را در شورای عالی آب هم مطرح کردیم در مورد فاضلاب شهرها تا قبل از تصویب قانون تشکیل شرکت های آب، فاضلاب طرح‌های فاضلاب به عنوان طرح‌های لوکس تلقی می‌شد با تصویب قانون بار مسئولیت به وزارت نیرو واگذار شد و وزارت نیرو با برنامه جامعه نسبت به مطالعه و اجرای این طرح‌ها اقدام کرده است.

چیت‌چیان همچنین در ادامه افزود: در حال حاضر بالغ بر 230 طرح فاضلاب شهری در دست اجراست و به دلیل محدودیت سقف اعتبار برنامه در سال‌های اخیر در راستای تکالیف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه  با مشکل رو به رو هستیم و با تشویق بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و واگذاری پساب تصفیه شده برای مصارف صنعتی و شرب درصدد کاهش اتکا این برنامه به منابع اعتبار عمومی هستیم ودر مدت کوتاه مسئولیت این دولت تعداد قرارداد به این روش منعقد شده است.

چیت‌چیان همچنین در ادامه در پاسخ به سوال اکبریان ادامه داد: در بخش آب روستایی هم از بدو کار دولت جدید برای حل مشکل تامین اعتبار جهت اجرای طرح‌های مجتمع آبرسانی اقدام شده است و امکان تامین اعتبار 2 هزار میلیارد ریال در قانون بودجه سال 1393 کل کشور فراهم شده است.

این وزیر دولت یازدهم گفت: 900 مجتمع آبرسانی روستایی اولویت‌دار در سطح کشور در دستور کار است که با اجرای این طرح 14 هزار و 500 روستای کشور با جمعیتی بالغ بر 7 میلیون نفر از آب سالم بهداشتی بهره‌مند خواهد شد که نیاز اعتباری این طرح‌ها 50 هزار میلیارد ریال است و تحقق این امر کمک و اقدام نمایندگان در تامین اعتبار مورد نیاز را می‌طلبد.

چیت‌چیان همچنین در تامین آب کشاورزان و نگهداری سدها افزود: امکان هر گونه تخصیص جدید به کاربری کشاورزی وجود ندارد ضمن اینکه خشکسالی حاکم بر منطقه و کاهش نزولات آسمانی و ذخایر آبی پشت سدها از جمله سدهای واقع در استان البرز باعث اعمال محدودیت های تخصیص  فعلی شده است و در مورد تامین آب شرب به موقع و در اسرع وقت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در خصوص بهسازی و نگهدرای سدها همه ساله اعتباری خاص در طی برنامه های توسعه به این امر اختصاص می‌یابد که سدهای امیرکبیر و طالقان از همین اعتبارات یاد شده استفاده می‌کنند.

چیت‌چیان همچنین تصریح کرد:در مورد مدیریت استانی سدها موقعیت جغرافیایی یکی از شاخص ها می باشد که در حال حاضر در چارچوب سند تخصیص آب سدهای فرااستانی با رویکرد مدیریت یکپارچه منابع آب از سوی وزارت نیرو در برنامه سالانه سدهای مشترک با هماهنگی استان‌های ذی‌نفع مدیریت می‌شود.

وزیر نیرو یادآور شد: در این باره امکان نفع استانی خارج از سند تخصیص آب و برنامه های سالانه وزارت نیرو برای استان متولی بهره برداری از سدها وجود ندارد لذا مدیریت سدهای مذکور به روش‌های سابق صورت پذیرفته و در آینده نزدیک مدیریت یکپارچه منابع آب با مشارکت استان های مربوط بیش از پیش فراهم خواهد شد.

کد خبر : ۲۹۰۴۷۶