خبرگزاری کار ایران

آهنگ تغییرات در تامین اجتماعی کردستان

28 درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی بیمه شده اصلی هستند

مدیر کل تامین اجتماعی کردستان گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که ۱۹۷ هزار از این تعداد بیمه شده اصلی و مابقی بیمه شده فرعی هستند.

فریدون خدابنده‌لو شامگاه دیروز همچنین از رشد ۲.۴ درصدی تعداد بیمه ‌شدگان اجباری در استان نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: میزان بیمه کارگران ساختمانی نیز در سال جاری سه درصد افزایش داشته است.

مدیرکل تامین اجتماعی کردستان بیان کرد: در حال حاضر ۲۵ هزار مستمری‌بگیر در استان نیز از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند هستند و خوشبختانه تامین اجتماعی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توانسته در راستای ارتقای خدمات بهترین گام‌ها را بردارد.

خدابنده‌لو یادآور شد: در راستای اجرای قراردادهای بلند مدت و کوتاه مدت بیمه شدگان در سال گذشته تامین اجتماعی ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی ادامه داد: همچنین در این حوزه نیز نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل آن شاهد رشد ۳۲ درصدی بوده‌ایم.

مدیر کل تامین اجتماعی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر ۱۱ شعبه فعال در استان و یک کارگزاری شعبه یک در سنندج فعالیت دارند.

خدابنده‌لو اظهار کرد: کارگزاری شعبه دو سنندج نیز مشخص شده و در آینده نزدیک در راستای خدمات‌رسانی هر چه بهتر راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: همچنین سه شعبه اقماری در شهرهای سریش ‌آباد، حسن ‌آباد و سروآباد در سطح استان فعال است و بستر برای راه‌اندازی شعبه اقماری در صاحب سقز و موچش کامیاران در صورت پاسخگو نبودن سیستم الکترونیک فراهم است.

مدیر کل تامین اجتماعی کردستان به راه‌اندازی سیستم الکترونیک غیر حضوری به عنوان یکی از مهمترین اقدامات این اداره کل در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این کار در چهار فاز در استان انجام شد.

خدابنده‌لو یادآور شد: فرهنگ ‌سازی نخستین گام در این راستا بود که با بهره‌گیری از بسترهای مختلف و استفاده از ظرفیت‌های موجود استان خوشبختانه انجام شد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این سیستم الکترونیکی تاثیر بسزایی در کاهش حجم مراجعه ارباب رجوع، تسهیل خدمات‌رسانی و صرفه‌جویی در زمان و هزینه داشت.

مدیر کل تامین اجتماعی کردستان گفت: در حال حاضر ۹۱ درصد از کارفرمایان در استان لیست بیمه کارکنان خود را از طریق این سیستم الکترونیکی و به صورت غیرحضوری پرداخت می‌کنند.

خدابنده‌لو اظهار کرد: در گام دوم اجرای این طرح مشاغل آزاد و بیمه اختیاری زیر پوشش قرار گرفته‌اند و در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر در استان لیست بیمه خود را از این طریق اعلام می‌کند.

وی افزود: ۸۴ درصد از مشاغل آزاد و بیمه اختیاری در استان با این روش حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند.

مدیر کل تامین اجتماعی کردستان بیان کرد: ارسال ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیکی از دیگر اقداماتی بود که در فازهای بعدی اجرای طرح سیستمی کردن پرداخت حق بیمه در سطح استان انجام گرفت.

خدابنده لو یادآور شد: در فاز بعدی کارگران ساختمانی با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی را در استان تشکیل می‌دهند تحت پوشش قرار گرفتند و در حال حاضر ۲۲ هزار کارگر ساختمانی در استان حق بیمه خود را به صورت غیرحضوری پرداخت می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود در این نشست خبری بیان کرد: اجرای این طرح تحول عظیمی در تامین اجتماعی ایجاد کرده و خوشبختانه در ارتقاء خدمات رسانی توانستیم گام ارزنده‌ای را برداریم.

805 هزار بیمه شده خدمات درمانی دریافت کردند

مدیر درمان تامین اجتماعی کردستان گفت: در سال گذشته بالغ بر ۱۴۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در حوزه مدیریت درمان استان هزینه شده است.

هوشنگ فولادی شامگاه شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: در حوزه درمان مستقیم ۶۰ میلیارد تومان و درمان غیرمستقیم ۸۲ میلیارد تومان در سال گذشته هزینه شده است.

وی افزود: همچنین کل درآمد حاصل از محل درآمدهای اختصاصی فروش خدمت به افراد غیر بیمه شده پنج میلیارد تومان بوده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در مجموع ۸۰۵  هزار نفر بیمه شده این سازمان با مراجعه به پزشکان عمومی، دندانپزشک، پزشک متخصص و غیره خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.

فولادی یادآور شد:۸۰۰ هزار مورد با مراجعه به مراکز پاراکلینیکی سازمان شامل آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی نیز خدمات سرپایی دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در همین مدت در بیمارستان‌های سنندج و سقز نیز ۲۲ هزار و ۵۴۹  نفر بستری و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

مدیر درمان تامین اجتماعی کردستان گفت: ۹ هزار و ۶۰۰ مورد در مدت زمان عنوان شده در این دو بیمارستان سطح استان تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند و بیش از سه  هزار و ۴۰ نفر زایمان طبیعی و ‌هزار و ۳۷۸ مورد سزارین در سطح استان انجام شده است.

فولادی اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر با توجه به فرهنگ سازی‌های صورت گرفته در سطح استان درصد زایمان طبیعی به سزارین در استان ۱۶.۲ دهم است.

وی افزود: خوشبختانه طی سال گذشته شاهد رشد درصد زایمان طبیعی نسبت به سزارین در این استان هستیم و ادامه این روند نیازمند فرهنگ سازی مداوم و اطلاع رسانی کافی در مورد فواید زایمان طبیعی است.

مدیر درمان تامین اجتماعی کردستان بیان کرد: سلامت نوزاد و مادر در زایمان‌های طبیعی دارای درصد بالایی است و از این رو انتظار می‌رود که در این راستا اطلاع رسانی کافی صورت گیرد.

فولادی یادآور شد: خدمات مدیریت درمان تامین اجتماعی در سطح استان در دو بخش مستقیم و غیرمستقیم به جامعه هدف ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با داشتن دو بیمارستان در شهرهای سنندج و سقز، یک پلی ‌کلینیک تخصصی سنندج و دو درمانگاه عمومی در شهرهای بیجار و قروه به بیش از ۷۰۰ هزار بیمه شده در استان خدمات ‌رسانی می‌شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی کردستان گفت: احداث پروژه درمانگاه عمومی سطح یک شهرستان مریوان نیز با هدف توسعه خدمات ‌رسانی در حوزه سلامت از چند سال قبل در استان آغاز شده و در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فولادی اظهار کرد: همچنین احداث درمانگاه سطح یک در شهرهای بانه و کامیاران هدف‌گذاری شده و مراحل اولیه آن از جمله تامین زمین و انتخاب پیمان ‌کار صورت گرفته است.

وی در پایان سخنان خود افزود: در حوزه خرید خدمت برای بیمه شدگان در قالب خدمات غیر مستقیم نیز با ۸۰ پزشک عمومی، ۱۶۷ پزشک متخصص، ۳۶ دندان‌ پزشک، ۱۷ بیمارستان و ۲۲ درمانگاه در سطح استان قرارداد منعقد شده است.

 

کد خبر : ۲۸۹۸۵۸