خبرگزاری کار ایران

خرم در ‌گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکرات هسته‌ای در دولت‌ قبل کوچکترین شانس موفقیت نداشت

سفیر اسبق کشورمان در مقر اروپایی سازمان ملل تاکید کرد: اگر مذاکرات هسته‌ای در دولت‌های نهم و دهم هم انجام می‌گرفت کوچکترین شانس موفقیت هم نداشت.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان به یک موضوع جهانی تبدیل شده که پس از مدت‌ها‏، هم ایران و هم اعضای 1+5 اراده سیاسی لازم برای حل این بحران غیرضروری را داشتند تا این پرونده به مانند زخمی دهان‌باز باقی نماند.

وی با بیان اینکه برخی ضرورت‌های امنیت ملی ایران و سایر کشورها تسریع بخش در روند مذاکرات است‏، اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با توانمندی بسیار و با علم به داشته‌ها و واقعیات عمل کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: در واقع‏، سیاست خارجی دولت آقای روحانی، مبتنی بر رفع تنش و تعامل سازنده با جهان است که در عرض بیست‌ماه گذشته توانسته موتور محرکه مذاکرات هسته‌ای قرار گرفته و به ترتیبی پیش رود که علاوه بر اینکه ایران در مرکز توجه جهانی قرار گرفته، قدرت‌های جهانی هم در موضع برابر و احترام‌آمیز با ایران به مذاکره پرداخته‌اند.

خرم با بیان اینکه اگر مذاکرات هسته‌ای در دولت‌های نهم و دهم هم انجام می‌گرفت کوچکترین شانس موفقیت هم نداشت، تصریح کرد: راهبرد آن دولت براساس عدم تعامل شکل گرفته بود و این راهبرد دولت قبل را قادر نمی‌ساخت موضوعی را در سطح جهان به نتیجه رساند و توافقی صورت گیرد.

سفیر اسبق کشورمان در مقر اروپایی سازمان ملل در رابطه با دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: نخستین دستاورد مذاکرات‏، پیروزی دیپلماسی مبتی بر تعامل و گفت‌وگو بر دیپلماسی تهاجمی و تنش است. متاسفانه در دولت قبل‏ ما به جای گفت‌وگو و رایزنی‌‏، فقط نظراتمان را اعلام می‌کردیم و در واقع‏، به جای گفت‌وگوی دو طرفه‏، نظرات به شکل یک‌طرفه اعلام می‌شد.

وی با یادآوری رفع تحریم‌ها در پی حصول توافق هسته‌ای ابراز داشت: متاسفانه در پی بی‌تدبیری در سال‌های گذشته‏، کشور ما چند قطعنامه سخت گرفت که هم‌اینک با زحمات بسیار، مذاکره‌کنندگان ما در پی گره‌گشایی در این مسئله و رفع تحریم‌ها و لغو قعطنامه‌های قبلی شورای امنیت هستند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: متاسفانه در پی تحریم‌ها‏ و همراه شدن امور با بی‌تدبیری و سیاست‌های فاقد کارشناسی‏، صنعت کشور در دولت‌های نهم و دهم ضربات شدیدی خورد و صنعت ما تضعیف شد. اکنون به نظر می‌رسد که با رفع تحریم‌ها‏ و رفع سومدیریت‌های قبلی و همچنین ترزیق اعتماد به افکارعمومی برای سرمایه‌گذاری‏، شرایط برای رشد اقتصادی فراهم می‌شود.

خرم با در پاسخ به این سوال که دستیابی به توافق به چه میزان می‌تواند در شکستن فضای ایران‌هراسی موثر باشد٬ بیان کرد: ما چند قطعنامه ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل گرفته بودیم. هنگامی که همین شورای امنیت قطعنامه جدیدی مبنی بر به رسمیت شناختن توافق هسته‌ای و لغو مصوبات قبلی خود داشته باشد‏، یعنی ایران دیگر تهدید نیست.

کد خبر : ۲۸۹۸۲۶