خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

اعتماد به اصناف اساس تصمیم‌گیری‌ها باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید به اصالت‌های فرهنگی خود مبنی بر اعتماد کردن به اصناف برگردیم گفت: اساس هرگونه تصمیم‌گیری در مجموعه‌های دولتی و قانونگذاری باید اعتماد کردن به اصناف باشد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در مراسم روز ملی اصناف، این قشر از جامعه را قشری خدوم دانست و افزود: ارتباطات نزدیک و تنگاتنگ اصناف با اتاق های بازرگانی و تعاون می تواند روند تولید را در این بخش افزایش دهد.

وی اضافه کرد: نگاهی که در مجلس و در برنامه‌ریزی‌ها داشتیم این بود که دولت باید از نظرهای تخصصی بخش خصوصی استفاده کند و تالارهای گفتگو نیز به این دلیل ایجاد شد که مسئولان در اتاق‌های دربسته برای قشر وسیعی از اصناف و مردم تصمیم‌گیری نکنند.

رئیس مجلس تصریح کرد: باید اساس کار همه مسئولان اجرایی و اقتصادی، اعتماد به صنوف باشد و اگر در گذشته نیز اصناف پشتیبان جریان‌های اسلامی بودند به خاطر این بود که قلوب این قشر از جامعه همواره برای اصلاح جامعه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا نیز اعتماد به اصناف یک اصل بی بدیل برای هرگونه تصمیم‌گیری به شمار می‌رود، افزود: در کنار اعتماد، بحث نظارت نیز وجود دارد تا مسیر تصمیم‌گیری و عملیاتی کردن برنامه‌ها به خوبی پیش برود.

لاریجانی با اشاره به نظریه‌های وارداتی و بی حساب جریان‌های چپ گرا در اوایل انقلاب افزود: این نظریه‌های مارکسیستی و توهم‌زا همواره به دنبال ایجاد تضاد بین دولت و بازار و تشدید این تفکر انحرافی بود اما دیدیم که اصناف هیچ گاه از انقلاب و روحانیت و جریان اصلاحی جامعه جدا نشد و همواره در این مسیر ماند به همین دلیل اعتماد به اصناف همواره رونق اقتصادی را دربر دارد.

رئیس مجلس همچنین با تاکید بر رویه‌های خوب اصناف برای ایجاد اقتصادی پویا گفت: کارهای نادرستی که جریان‌های چپ‌گرا در اوایل انقلاب انجام دادند باعث شد تا افراد بی‌ریشه در این اقتصاد رشد کنند اما اصناف همواره مورد اعتماد مسئولان بوده‌اند.

رئیس مجلس در ادامه تأکید کرد: ‌در همه بخش‌ها هنگام تصمیم‌سازی باید از دیدگاه‌های بخش خصوصی استفاده کرد.

لاریجانی یادآور شد: ما آیین‌نامه مجلس را تغییر دادیم تا نمایندگان بخش خصوصی از اتاق بازرگانی و بخش‌های دیگر بتوانند در کمیسیون‌های مجلس حضور یابند.

وی افزود: با این تغییر، نمایندگان بخش خصوصی حتی می‌توانند در صحن مجلس هنگام اظهارنظر نماینده دولت صحبت کنند همچنانکه در اصلاحات اخیر در قانون نظام صنفی نماینده بخش خصوصی در کنار نماینده دولت اظهار نظر می‌کرد.

رئیس مجلس حوزه نظارت را از دیگر حوزه‌های فعالیت بخش خصوصی دانست و گفت:‌ به جای اینکه افرادی را برای نظارت به عنوان کارمند تربیت کنیم که خیلی هم مشکل آفرین است می توان از اتحادیه ها برای این کار استفاده کرد که خیلی کمک کننده است.

آقای لاریجانی افزود: این اقدام مفیدی است زیرا هزینه‌های نظارت را کاهش می‌دهد و نظارت‌ها دقیق‌تر می‌شود برای این اقدام باید مسئله فرمول‌بندی شود.

وی گفت: من با قوانینی از جنس تعزیرات خیلی موافق نیستم و اگر اشکالاتی در این باره هست به این علت است که مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است و شما می‌توانید پیشنهادهایتان را بدهید تا حد ممکن آن را اصلاح کنیم.

لاریجانی با تأکید بر اینکه اگر متخلفی در کشور هست باید با نظامات روشن با آن برخورد شود افزود: رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد اصلاحاتی در این زمینه مد نظر دارد مطالعاتتان را به ما بدهید تا بتوانیم در مجلس این کار را انجام دهیم یا در مجمع پیگیری کنیم.

وی خطاب به نمایندگان اصناف گفت: تردید نکنید که مسیر کشور به سمت ایجاد زمینه های لازم برای فعالیت بهتر و راحت‌تر صنوف است؛ شما نیز باید متناسب با شرایط، وضع خود را روزآمد کنید که این به استفاده از سامانه ها و فناوری های جدید سخت افزاری و نرم افزاری نیاز دارد.

لاریجانی افزود: باید پذیرفت که  شرایط زندگی کنونی تحول یافته است و عصری را تجربه می‌کنیم که اقتضائاتی دارد و بخشی از اقتضائات آن نوع داد و ستدهاست و شاید قانون تجارت را هم باید تغییر داد.

وی گفت:‌ خیلی راغب نیستم که قوانین مادر را دستکاری کنیم اما بخش هایی از آن باید متناسب با شرایط تغییر کند که اگر مبنا را بر حداقل تغییرات بگذاریم آنگاه اصلاحات را خود وزارت صنعت، معدن و تجارت با کمک شما پیشنهاد کند.

رئیس مجلس افزود: باید ضوابط این کار را در قانون منعکس کنیم و خود شما هم باید آمادگی پیدا کنید تا متناسب با این شرایط، وضع و نوع داد و ستد تغییر کند و تسهیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بخش مالیات در کشور اشاره کرد و گفت: در این بخش ما براساس اعتماد عمل می‌کنیم البته در کشور ما فرهنگ مالیات ضعیف است و باید اصلاح شود.

لاریجانی افزود: اگر می‌خواهیم کشورمان را بدون نفت اداره کنیم بخش اعظم آن را باید از طریق نفت تأمین کنیم منتها باید نظامات مالیات  منطقی باشد و افراد هم بپذیرند زندگی اجتماعی این خصوصیات را دارد.

وی در ادامه گفت: اگر فرهنگ مالیات جا بیفتد براساس اعتماد 90 درصد کارها پیش می‌رود چنانکه این مسئله در همه دنیا همینطور است برای هر چیزی مأمور نمی فرستند خود افراد اظهارنامه دارند و اعلام می‌کنند به‌ویژه مالیات بر درآمد در کشورهای دیگر که انضباطی در این زمینه وجود دارد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه در زمینه مالیات وضع ما خیلی روشن نیست افزود: به همین دلیل مشکلاتی در این زمینه به وجود می‌آید که اتاق اصناف باید خودش این نظامات را ارائه کند که چطور شفافیت در درآمدها وجود داشته باشد و بعد ما نظامات مالیاتی را متعادل کنیم و اختیارات را به افراد بدهیم.

لاریجانی گفت: اگر شما نظام مالیاتی بر درآمد را شفاف کنید همراهش تعادل بخشی در مالیات و همچنین اختیارات دادن صنف را داریم، این کمک می کند به کاستن یک بخشی از سختگیری‌هایی که در این زمینه برخی از دوستان از آن گلایه می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه اضافه کرد: یک تعامل خوبی می خواهد بین اتاق اصناف و وزارت صنایع و اتاق بازرگانی برقرار شود و مجلس هم در این چند ماه باقیمانده اگر فرمولی در این زمینه برسد کمک می کند.

رئیس مجلس ادامه داد ، با مطالعه می توانید از زمان به نفع خود و برای ساماندهی در کار صنف استفاده کنید.

لاریجانی افزود: شما مطالعه کنید ما هم در مجلس شورای اسلامی تا آنجا که لازم باشد و بتوانیم کمک کنیم، کمک خواهیم کرد.

وی گفت: پیشنهاد من این است که با توجه به اینکه امسال سال تدوین قانون برنامه ششم است و این روزها باید در دولت به نتیجه برسد و دیروز در جلسه مشترک دولت و مجلس نیز گفتم که زمان برای تدوین آن کوتاه است و دولت باید سریع‌تر آن را به مجلس ارسال کند.

رئیس مجلس افزود: برخی از نکاتی که فکر می کنید برای حرکت آینده صنف در افق یا  بازه زمانی پنج ساله آینده ضروری است می توان آن را در قانون برنامه ذکر کرد.

وی گفت: باید دو، سه بندی را که بتواند در شرایط شما (اصناف) تغییر عمده فراهم کند در قانون برنامه گنجاند، لذا پیشنهاد می کنم از این فرصت استفاده کنید و کار مطالعاتی را با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دهید.

رئیس مجلس افزود: پیشنهاد می کنم تا آنجا که می توانید در لایحه دولت در قانون برنامه پیشنهادهای خود را بگنجانید و اگر هم کم و کسری داشت در مجلس در خدمت شما خواهیم بود.

وی گفت: دیدگاه‌هایی که در وزارت صنعت در حمایت از اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون هست، واگذار کردن کارها به این بخش به‌ویژه در بخش‌های تولیدی را هم صحیح می‌دانم و هم تقدیر و تحسین می‌کنم چون ما نیازمند جهش در این بخش‌های تولیدی هستیم.

کد خبر : ۲۸۵۵۲۳