خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

معادن جایگاه بسیار مهمی در چرخه تولید و ارزش افزوده دارند

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۴۹۸

سرمایه گذاری در بخش معدن موجب ترقی نرخ رشد و اشتغال خواهد شد، هرچند براساس قانون بودجه امسال صندوق توسعه ملی اجازه دارد به نسبت سهم بخش غیردولتی در مشارکت با شرکتهای دولتی و سازمان های توسعه ای در اجرای طرحهای تولیدی و کالاهای صادراتی، به بخش غیردولتی تسهیلات پرداخت نماید.

به گزارش ایلنا، مهدی کرباسیان روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری به منظور حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید کنسانتره مس بین شرکت ملی صنایع مس ایران و صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در محل سازمان ایمیدرو، اظهار داشت: موضوع مهم این است که در مسیر خودکفایی و خوداتکایی کشور، معادن جایگاه بسیار مهمی دارند و می توانند در چرخه تولید و ارزش افزوده بالا سهم لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخش معدن موجب ترقی نرخ رشد و اشتغال خواهد شد، هرچند براساس قانون بودجه امسال صندوق توسعه ملی اجازه دارد به نسبت سهم بخش غیردولتی در مشارکت با شرکتهای دولتی و سازمان های توسعه ای در اجرای طرحهای تولیدی و کالاهای صادراتی، به بخش غیردولتی تسهیلات پرداخت نماید.

به گفته کرباسیان، براساس این مجوز به طرحهای متعلق به شرکتهای خصوصی و تعاونی که سازمانهای توسعه ای حداکثر تا سقف 49 درصد در آن با بخش غیردولتی مشارکت دارند و در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته سرمایه گذاری می کنند، تسهیلات ارزی پرداخت نماید، اما در مفاد قانونی دیگر این سقف به 20درصد کاهش یافت که عمل نشد و انتظار این است که در قانون برنامه ششم توسعه این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: برپایه قانون بودجه امسال پیش بینی شده 25 میلیون دلار از محل وصول اقساط حساب ذخیره ارزی به بودجه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی افزوده شود که تحقق آن به منزله یک گام روبه جلو محسوب می شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان ساخت: حمایت از بخش خصوصی با پشتیبانی از سرمایه گذاران کوچک و متوسط می تواند عینیت پیدا کند و انتظار می رود در این جهت بیش از پیش تلاش شود.

وی اضافه کرد: سیاست دولت و سازمان ایمیدرو در رابطه با حمایت از معادن کوچک و متوسط با مشخصه بخش خصوصی دنبال می شود و در این ارتباط صندوق بیمه یادشده که در دولت قبل در فهرست واگذاری ها قرار داشت، امروز به عنوان یک تشکیلات حاکمیتی به چرخه فعالیت بازگشته و حمایت از معادن را از مرحله اکتشاف، استخراج و فرآوری در دستور کار دارد.

کرباسیان تاکید کرد: صندوق بیمه مزبور فقط از معادن بخش خصوصی حمایت می کند و در معادنی که دولت در آن نقش داشته باشد، مداخله نمی کند.

وی افزود: سرمایه این صندوق اواخر سال گذشته از رقم 10 به 68 میلیارد تومان افزایش یافت که از ابتدای سال جاری تاکنون 25 میلیارد تومان از این رقم به حساب صندوق واریز شده است.

صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در جهت اهداف اقتصادی کلان کشور و همچنین تقویت و حمایت از سرمایه گذاران خصوصی در بخش معدن، با توجه به ماده 31 قانون معادن مصوب 1377 در سال 1380 به منظور تحقق توسعه پایدار در بخش معدن و ایجاد تضمین و امنیت سرمایه گذاری در فعالیت های معدنی و هدایت و راهبری این سرمایه گذاری ها تاسیس شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز