خبرگزاری کار ایران

معاون مدیرعامل شرکت پخش:

اجرای طرح پیمایش،اقدام بنیادی در مدیریت مصرف سوخت/قاچاق کاهش می‌یابد

طرح تخصیص نفت گاز (گازوییل)به ازای پیمایش که از امروز (یکم تیرماه) کلید خورد،اقدام و حرکتی بنیادین در مدیریت مصرف سوخت است.

به گزارش ایلنا، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، در این باره گفت: طرح عرضه گازوئیل به ازای پیمایش، اقدامی بنیادین در مجموعه کلان کشور است که از مهر سال آینده به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

منصور ریاحی با اشاره به ابلاغ مصوبه هیئت دولت در ١٤ بهمن سال ٩٣ درباره اجرایی شدن این طرح، تصریح کرد: با عملیاتی شدن کامل این طرح، حرکتی بزرگ و ملی را در زمینه مدیریت مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل و مسافر بر شاهد خواهیم بود.

به گفته ریاحی، عملیاتی شدن این مصوبه که از اردیبشهت امسال آغاز شده است در سه کارگروه فنی، کسب و کار پیمایش، همچنین اطلاع رسانی و پاسخگویی به شکایات، پیگیری می شود.

وی توزیع عادلانه نفت گاز، جلوگیری از قاچاق این فرآورده نفتی، ساماندهی تخصیص سهمیه نفت گاز در بخشهای حمل و نقل و مسافربری، همچنین تبدیل پیمایش به لیتراژ را از جمله اهداف پیش بینی شده در طرح تخصیص گازوییل به ازای پیمایش عنوان کرد.

پیاده سازی تخصیص سوخت به ازای پیمایش، قابلیت دیگر سامانه هوشمند

ریاحی با بیان این که پیاده سازی طرح تخصیص سوخت به ازای پیمایش در سامانه هوشمند انجام شده است، تاکید کرد: پیاده سازی این طرح در این سامانه که از آن می توان به عنوان «سامانه ٢» یاد کرد، نمایانگر یکی دیگر از قابلیتهای سامانه هوشمند سوخت است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، گفت: طرح تخصیص گازوییل به ازای پیمایش دو مرحله ای خواهد بود که مرحله نخست آن تیر امسال کلید خورد و مرحله دوم نیز با نصب فراگیر سیستم موقعیت یاب جغرافیایی (جی پی اس) در ناوگان حمل و نقل کشور تا مهر سال آینده، محقق   می شود.

وی اظهار کرد: با وارد شدن اطلاعات به سامانه هوشمند سوخت از سوی سیستم حمل و نقل و پالایش آنها، در طرح یاد شده برای هر خودرو یک شناسنامه (پروفایل) جداگانه در نظر گرفته شده که اطلاعات آن ملاک تخصیص سوخت به خودرو است.

پیش بینی سهمیه کشوری و عملکردی در طرح پیمایش

ریاحی درباره سهمیه نفت گاز خودروها گفت: طرح تخصیص نفت گاز بر اساس پیمایش در قالب واگذاری دو نوع سهمیه کشوری و عملکردی به خودروها انجام می شود که میزان سهمیه کشوری ثابت است و به همه خودروها اختصاص می یابد.

وی با بیان این که مالکان خودرو، سهمیه عملکردی را براساس بارنامه ها و صورت وضع خودرو (میزان پیمایش) دریافت خواهند کرد، تصریح کرد: در صورتی که سهمیه عملکردی (سوخت به ازای پیمایش) پاسخگو نباشد، سهمیه کشوری نیز به آنها تخصیص خواهد یافت.

شهرام آدم نژاد معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: پس از مشخص شدن جدول سهمیه بندی جدید بر مبنای گروههای مختلف ناوگان که براساس ظرفیت بار و مسافر تهیه و تدوین شده است، از امروز (یکم تیر) اطلاعات تبادلی پیمایش بین سازمان راهداری و شرکت پخش فراورده های نفتی به تمام جایگاههای سوخت ارسال می شود.

فراگیری طرح تخصیص سوخت به ازای پیمایش در جایگاههای کشور

وی اظهار کرد: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری در جایگاههای سوخت باتوجه به کارت هوشمند از وضع سهمیه سوخت خود آگاه می شوند.

آدم نژاد با اشاره به این که این طرح نیاز به آزمون و کاهش ریسک اجرا دارد، افزود: در طرحهای قبلی برای بر خط بودن جایگاههای سوخت نیازی نبود؛ اما در این طرح بر خط بودن جایگاهها از ضرورتهای اجرایی است.

وی گفت: این طرح به طور همزمان در تمام جایگاههای سوخت اجرا خواهد شد.

آدم نژاد با بیان این که برخی از جایگاههای سوخت کشور بر خط نیستند، تصریح کرد: شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران در حال بر خط کردن این جایگاههاست تا رانندگان بتوانند به طور لحظه ای و آنلاین از سهمیه های خود آگاه شوند.

وی یادآور شد: تا اطمینان کامل از باز خورد داده های شبکه جایگاهی شرکت پخش و آزمایش کاملی از اجرا که مورد تایید کارگروه باشد جدول قبلی سهمیه ها پابرجا خواهد بود.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: این طرح بر اساس مصوبه هیئت وزیران مبنی بر تخصیص سوخت براساس پیمایش به ناوگان دیزلی کشور از یکم تیرماه (امروز) اجرا می شود..

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی کشور با بیان اینکه ٤٠٠ هزار کامیون، ٢٠ هزار اتوبوس و ٣٦ هزار مینی بوس بین شهری وجود دارد، تاکید کرد : عملکردها بر اساس پیمایش ثبت می شود و این پیمایش ملاک ارائه سوخت خواهد شد.

مهرماه ٩٥ زمان اجرای مرحله دوم طرح پیمایش

آدم نژاد گفت:‌ مرحله دوم طرح از اول مهر ٩٥ آغاز می شود و میزان سوخت برای همه ناوگان اعم از درون شهری و برون شهری و تردد بر اساس سامانه موقعیت یاب جغرافیایی (جی پی اس) محاسبه و سوخت ارائه می شود.

وی اظهار کرد: اطلاعات همه ناوگان اعم از کامیون‌، اتوبوس و مینی بوس در سامانه متمرکز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ؛ ثبت  و پس از پایش و راستی آزمایی با توجه به مدارک و اطلاعات، بارنامه، پلاک خودرو و صورت وضعیت؛ این داده ها به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای تخصیص سوخت اعلام می شود.

آدم نژاد هدف از اجرای این طرح را توزیع عادلانه سوخت، ‌جلوگیری از قاچاق سوخت و نظم بیشتر حمل و نقل عمومی اعلام کرد.

کد خبر : ۲۸۵۴۱۲