خبرگزاری کار ایران

دیناروند تشریح کرد:

تمهیدات در نظرگرفته شده برای کاهش قیمت داروهای وارداتی

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۹۷۳

رییس سازمان غذا و دارو دلایل موفقیت و تمهیدات اندیشیده شده در کاهش قیمت داروهای وارداتی را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، رسول دیناروند در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل موفقیت و تمهیدات اندیشیده در کاهش قیمت داروهای وارداتی اظهار داشت: کنترل قیمت دارو به دو صورت انجام می‌شود؛ هزینه برخی از این داروها مانند داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج را خود دولت بر عهده گرفته است و به این ترتیب بیمار قیمت واقعی دارو را پرداخت نمی‌کند و با قیمت ارزان‌تری دارو به دستش می‌رسد.

وی همچنین با بیان اینکه در مورد سایر داروها کنترل قیمت با سیاست «کاهش ارزی» آن داروی وارداتی صورت می‌پذیرد، ادامه داد: ما برای اولین بار به نحوی انحصار واردات دارویی را حذف کردیم و به هیچ شرکتی اجازه ندادیم انحصار واردات دارویی را عهده‌دار باشد. قیمت داروهای ثبت شده در کشور که مجوز واردات هم داشتند از طریق فراخوانی که همه شرکت‌ها می‌توانستند در آن شرکت کنند، تعیین می‌شد. با این روش این حق انتخاب را به دست می‌آوردیم که با پایین‌ترین قیمت ممکن نیازهای کشور را تامین کنیم.

بنابرگزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دیناروند با اشاره به میزان کاهش واردات حدود 350 میلیون دلاری، تصریح کرد: این میزان صرفه‌جویی ارزی، ناشی از کاهش تعداد واردات نیست، بلکه بخش عمده‌ای از آن مربوط به کاهش قیمت داروی وارداتی بوده است؛ مثلا واردات داروی فاکتور 8 که بصورت رایگان به دست بیماران هموفیلی می‌رسد در سال 92 با قیمت 100 یورو برای هر ریال انجام می‌شد و این در حالی بود که ما توانستیم در سال گذشته با سیاست کاهش ارزی، 28 درصد زیر قیمت قبلی و با پرداخت 78 یورو برای هر ویال به کشور وارد کنیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو در سال جاری از این هم فراتر رفته است و فاکتور هشت که نیاز به واردات حدود 500 هزار ویالی دارد را با قیمت 5.58 یورو وارد خواهد کرد، افزود: باوجود تمام مشکلاتی که خرد و کلان بر آن واقف‌اند، در دو سال پیاپی قیمت یک داروی وارداتی 100 یورویی را از یک منبع واحد به زیر 60 یورو رسانده و یک کاهش قیمت نسبتا مناسب 40 درصدی دادیم و این یعنی یک صرفه جویی ارزی بهینه.

وی در پایان گفت: فقط در همین فاکتور 8 با توجه به بالابودن وارداتش چیزی حدود 20 میلیون یورو برای وزارت و بهداشت و مردم، صرفه جویی ارزی داشته‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز