خبرگزاری کار ایران

صنایع دستی فراموش شده در گیلان احیاء می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه رشته‌های فراموش شده صنایع دستی در استان به منظور احیای این میراث گرانب‌ها خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، رضا علیزاده در نشست  میراث فرهنگی گیلان، صنایع‌دستی را کسب و کار اصلی استان دانست و اظهار کرد: هنرمندان در حوزه عرضه محصولات متنوع صنایع‌دستی اهتمام ویژه دارند.

وی افزود: در گیلان 16 هزار و 700 هنرمند در 71 رشته صنایع‌دستی استان مشغول فعالیت هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه از تعداد هنرمندان مذکور 6 هزار نفر بیمه هستند، گفت: مسئله بیمه در یک سال اخیر محدودیت‌هایی در حاشیه کسب و کار صنایع‌دستی ایجاد کرده که موجب نگرانی هنرمندان صنایع‌دستی شده است.

وی درباره ارائه طرح‌های صنایع‌دستی به بانک‌ها و اعطای تسهیلات تصریح کرد: 251 طرح به بانک معرفی شده که 41 طرح توانستند یک‌میلیارد و 700 میلیون ریال تسهیلات جذب کنند.

علیزاده ادامه داد: اگر حمایت‌های خوبی از نظر تسهیلات بانکی صوت گیرد به واسطه ایجاد کسب و کار شاهد رشد قابل توجه خواهیم بود.

وی نقش صنایع‌دستی در گردشگری گیلان را مهم دانست و گفت: پرداخت تسهیلات بانکی می‌تواند موجب رشد و توسعه صنایع‌دستی در بحث گردشگری شود.

این مسئول از ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: ایجاد بازارچه برای عرضه صنایع‌دستی به گردشگران نقش مهمی دارد و در این راستا بازارچه صنایع‌دستی مرزی می‌تواند کمک‌کننده باشد و در امر صادرات این محصولات تحول ایجاد کند.

وی یادآور شد: در گیلان 41 کارگاه صنایع‌دستی، 115 فروشگاه، 32 شرکت تعاونی، 40 رشته بالای 50 سال و 31 رشته زیر 50 سال سال قدمت وجود دارد و 13 رشته صنایع‌دستی نیز در حال فراموشی است.

علیزاده احیای رشته‌های فراموش شده را یکی از برنامه‌های مهم ذکر کرد و افزود: سال گذشته اعتباری در بحث آموزش رشته‌های فراموش شده صنایع‌دستی گیلان گذاشته شد، اما کافی نیست.

وی مطالعه پژوهشی در بحث صنایع‌دستی را ضرورت این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: مطالعات پژوهشی نیاز به حمایت و کمک‌هایی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان شناسایی بازارهای هدف را از دیگر برنامه‌های ضروری عنوان کرد و یادآور شد: باید شرایطی فراهم شود که محصولات صنایع‌دستی ما بتواند با دیگر کشورها رقابت کند.

وی راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی در راستای معرفی صنایع‌دستی به بازارهای هدف را امری ضروری خواند و متذکر شد: فروشگاه‌های مجازی در حال بازاریابی به سوی بازار و کشورهای هدف هستند.

 

کد خبر : ۲۸۴۹۴۴