خبرگزاری کار ایران

مدیر اداره آموزش امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور مطرح کرد؛

طراحی سامانه ثبت نام دانش آموزان پناهنده در ایران

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۶۱۶

مدیر اداره آموزش امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از طراحی سامانه ثبت نام دانش‌آموزان پناهنده در ایران خبردادوگفت: از طریق این سامانه متوجه می شویم که آمارها در کدام شهرها بیشتر است و بعد از طریق برگه های حمایتی آنان را به آموزش و پرورش معرفی می‌کنیم تا مورد آموزش قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد علی صالحی در نشست هم اندیشی عدالت اجتماعی و آموزش کودکان پناهنده در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در 4 دهه گذشته خدمت ارزشمندی رابه پناهندگان ارایه داده است.

وی ادامه داد: از زمانی که پناهندگان وارد کشور شده‌اند نیازمند خدمات حیاتی بوده‌اندو اگر جمهوری اسلامی ایران به کمک نمی‌آمد آنها الان زنده نبودند و زندگی خود را مرهون خدمات حیاتی جمهوری اسلامی ایران هستند.

مدیر اداره آموزش امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود: خدمت دوم در زمینه اسکان و معیشت پناهندگان بود که جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد جمعیت بزرگ پناهندگان را در کوتاهترین زمان ممکن اسکان داده و معیشت آنان را تامین کند.همچنین در خصوص خدمات بهداشتی و درمانی تلاش کرده به تمامی پناهندگان همچون اتباع ایرانی خدمت رسانی داشته باشد.

وی گفت: خدمت دیگر در زمینه اشتغال بوده است چرا که اشتغال می‌تواند مسایل معیشتی پناهندگان را حل کرده و آرامش روحی و روانی آنها را تامین نماید.

صالحی با بیان اینکه خدمات آموزشی به پناهندگان در بخش‌های مختلف ارایه شده است، گفت: یک خدمت در سواد اموزی بوده چراکه بیشتر پناهندگان بی‌سواد بوده و از نظر مالی نیز وضعیت نامطلوبی داشتند و نهضت سواد آموزی توانست تعداد پناهندگان با سواد را افزایش داده و با آموزش حدود 654 بی‌سواد توانست آمار 6 درصدی پناهندگان با سواد را به 60 درصد ارتقا دهد.

مدیر اداره آموزش امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشوربا تاکید بر اینکه درحال حاضر در خدمت رسانی به پناهندگان از جامعه جهانی جلوتر هستیم، ادامه داد: دومین دستگاهی که در بخش آموزش فعالیت کرده،وزارت علوم و وزارت بهداشت هستند که توانستند با فارغ التحصیل نمودن 17 هزار دانشجو که بعضا تخصص بالایی دارند و نیز فارغ التحصیل نمودن پزشک افغان، در سازندگی افغانستان نقش بسزایی داشته باشند.

وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز در جهت حرفه آموزی به پناهندگان و افرادی که قصد بازگشت به کشورشان را داشتند خدمات ارزشمندی ارایه داده است. همچنین سازمان بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد خدمات ارزشمندی را در ارتباط با مهارت های زندگی به پناهندگان ارایه کرده‌اند.

صالحی تاکید کرد: وزارت بهداشت نیز آموزش های خوبی را در جهت ارتقاء وضعیت سلامتی و جسمی پناهندگان ارایه داده است .

مدیر اداره آموزش امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور بیان کرد: بزرگترین و بالاترین خدمت توسط آموزش و پرورش انجام شده است چنانکه در سال تحصیلی گذشته بالاترین خدمت رسانی به پناهندگان در آموزش و پرورش انجام شد .

وی ادامه داد: از سال 1380 تا امروز 2 میلیون و 957 هزار و 682 نفر از اتباع خارجی در آموزش و پرورش تحصیل کردند و هر ساله بر جمعیت این دانش آموزان اضافه شده است.

صالحی با بیان اینکه درسال جاری 360 هزار دانش آموز پناهنده در آموزش و پرورش در مقاطع مختلف تحصیلی تحصیل  کرده اند گفت: میانگین هزینه دانش آموزدر سال گذشته یک میلیون و 800 هزار تومان بوده یعنی هزینه سال گذشته آموزش و پرورش در رابطه با اموزش این گروه از دانش آموزان 59 میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: این مبلغ عدد بزرگی است اما متاسفانه افرادی که باید به وزارت آموزش و پرورش در این خصوص کمک کنند کمک های لازم را ارایه ندادند. این درحالی است که تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های بین المللی باید با جدیت در این خصوص همکاری کنند.

مدیر اداره آموزش امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با تاکید بر اینکه در تمامی کشورها با پناه جویانی که به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد کشور می‌شود برخورد قانونی می کنند گفت: ایران در رابطه با پناهندگان غیر مجاز کمترین مجازات‌ها را اعمال کرده‌است این درحالی است که کشورهای پیشرفته با تعداد کم پناهجویان می‌توانند به آنان برگه‌های حمایت داده و کودکان را در اردوگاه‌های محصور با کمک سازمان‌های بین‌المللی تحت آموزش قرار دهند.

وی گفت: بالاترین و انسان دوستانه‌ترین اقدام مربوط به اقدامی است که مقام معظم رهبری در سال جاری اعلام کردند چنانکه احتمال دارد تا 200 هزار نفر دانش آموز پناهجو به آموزش و پرورش اضافه شده و تعداد دانش آموزان پناهجو به 500 هزار نفر برسد که با این آمار ما از نظر جمعیت دانش آموزی پناهندگان اولین کشور خواهیم بود.

صالحی تاکید کرد: آموزش و پرورش را نمی‌توانیم در این امر تنها بگذاریم و بدون کمک رها کنیم. دستور مقام رهبری لازم الاجرا است و همه دستگاهها باید کمک کنند تا این وظیفه انجام شود .

وی خاطرنشان کرد: باید دید آنها که تحریم را به ایران تحمیل کرده‌اند با چه دیدگاهی کشوری را که چنین رفتارهای انساندوستانه‌ای دارد تحریم می کنند چراکه تحریم‌ها بر دانش آموزان پناهده نیز تاثیرگذار است.

مدیر اداره آموزش امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیا ن اینکه هیچ کس نمی تواند بدون داشتن برگ هویت وارد آموزش و پرورش شود عنوان کرد: به زودی سامانه‌ای را طراحی خواهیم کرد تا از آن طریق دانش‌آموزان پناهنده ثبت نام کنند. همچنین از طریق این سامانه متوجه می شویم که آمارها در کدام شهرها بیشتر است و مشکلات جمعیتی را مشخص می کنیم و بعد از طریق برگه های حمایتی آنان را به آموزش و پرورش معرفی می‌کنیم تا مورد آموزش قرار گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز