خبرگزاری کار ایران

نخستین محموله مس کاتد در تالار صادراتی عرضه شد

علاوه بر عرضه مس کاتد در تالار صاداتی، این تالار طی روز چهارشنبه شاهد عرضه 100 هزار تن سنگ آهن دانه بندی مجتمع سنگ آهن سنگان با قیمت پایه 21 دلار در هر تن ، 150 هزار و 750 تن انواع قیر، 9 هزار تن گوگرد کلوخه و 100 تن عایق رطوبتی است.

روز چهارشنبه ۲۷ خردادماه، تالار صادراتی بورس کالای ایران برای اولین بار شاهد عرضه مس کاتد و آغاز صادرات آن از طریق این بورس است .

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در این روز شرکت ملی صنایع مس ایران، 2 هزار تن مس کاتد را با حداقل خرید 200 تن و 3 هزار تن مس کاتد را با حداقل خرید 500 تن به قیمت پایه 5963.8 دلار در هر تن روانه تالار صادراتی می کند. این شرکت همچنین، 5 هزار تن دیگر از مس کاتد را با حداقل خرید همین میزان به قیمت پایه 5953.8 دلار در هر تن روی تابلوی عرضه می برد.

بر اساس این گزارش، در پی حمایت مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو و با توجه به مذاکرات صورت گرفته بین شرکت ملی مس و بورس کالا ، عرضه مس کاتد در رینگ صادراتی بورس کالا مطابق با دستورالعمل اجرایی رینگ صادراتی بورس کالای ایران آغاز شده و خریداران می توانند از طریق کارگزاران ، اقدام به خرید کنند.

بر اساس برنامه های سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی در چشم انداز 1404، تکمیل زنجیره اکتشاف تا فرآوری مواد معدنی به ویژه مس مورد توجه قرار گرفته و بورس کالای ایران می تواند در تکمیل این زنجیره ارزش در بخش فروش و بازاریابی و تامین نیاز نهایی مصرف کنندگان، با استفاده از ظرفیت های موجود نقش بسزایی را ایفا کند. از سویی دیگر رینگ صادراتی بورس کالای ایران، بستر مناسبی برای صادرات مس کاتدی است و با توجه به مرجعیت بورس های کالایی در جهان در اعلام و کشف قیمت انواع کالاها، صادرات مس کاتدی از طریق رینگ صادراتی بورس کالا ، می تواند مزیت مرجعیت قیمت مس کاتدی ایران در جهان را افزایش دهد.

ارزش مس کاتدی معامله شده در رینگ صادراتی بورس کالای ایران هم بصورت ریالی و هم با سایر ارزها از سوی شرکت ملی صنایع مس قابل دریافت است و چنانچه ارزش کالا بصورت ریالی پرداخت شود، ارز محاسباتی برای آن، ارز آزاد متقاضی خواهد بود.

علاوه بر عرضه مس کاتد در تالار صاداتی، این تالار طی روز چهارشنبه شاهد عرضه  100 هزار تن سنگ آهن دانه بندی مجتمع سنگ آهن سنگان با قیمت پایه 21 دلار در هر تن ، 150 هزار و 750 تن انواع قیر، 9 هزار تن گوگرد کلوخه و 100 تن عایق رطوبتی است.

در این روز و در تالار محصولات کشاورزی،38 هزار و 555 تن ذرت دانه ای، 11 هزار تن شکرسفید، 4785 تن برنج، چهار هزار تن گندم دروم، 50 تن کنجاله سویا پلیت و 25 تن جو دامی عرضه می شود.

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، نیز شاهد عرضه 20 هزار و 50 تن انواع مواد شیمیایی، 60 هزار و 500 تن انواع قیر، 31 هزار تن وکیوم باتوم و پنج هزار تن گوگرد است.

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز با 244 تن ضایعات فلزی، 40 تن تراورس چوبی فرسوده و 4.9 تن بشکه خالی در بازار فرعی حضور می یابد.  براساس این گزارش، در این روز و در مجموع، بیش از 445 هزار تن انواع کالا در بازارهای فیزیکی و فرعی بورس کالای ایران عرضه می شود.

کد خبر : ۲۸۴۴۷۳