خبرگزاری کار ایران

نتایج برگزاری بی‌برنامه یک رویداد فرهنگی؛

سرنوشت نامشخص جوایز برگزیدگان جشنواره طلوع خرداد

مراسم اختتامیه سومین یادواره جشنواره طلوع خرداد درحالی برگزار شد که سرنوشت حمایت‌های مالی از گروه‌های نمایشی و جوایز گروه‌های برگزیده همچنان نامشخص است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هشت گروه تئاتر صحنه‌ای و ۱۲ گروه تئاتر خیابانی از عصر پنج شنبه ۲۱ خرداد ۹۴ به مدت چهار روز (15 تا 25 خرداد) نمایش‌های خود را در آمفی تئاتر فرهنگسرای رازی، کانون فرهنگی هدایت شهرستان ورامین و محوطه باز فرهنگسرای رازی، پارک شهدای گمنام شهرستان پیشوا و پل باقرآباد شهرستان قرچک به صحنه بردند.

اما مراسم اختتامیه این رویداد درحالی برگزار شد که سرنوشت حمایت‌های مالی از گروه‌های تئاتری و جوایز نفرات برگزیده همچنان مشخص نیست و تعدادی از هنرمندان هدایای‌شان را دریافت نکرده‌اند.

همچنین اجرای نمایش‌های تکراری در این دوره یکی دیگر از نقص‌های جدی این دوره بود. به عنوان نمونه نمایش «زیرپوست شهر» به کارگردانی و ایفای نقش امین وحیدی‌پور و احمد صمیمی درحالی در محوطه باز فرهنگسرای رازی اجرا شد که در گذشته نیز با نامی متفاوت (این مین آن مین نیست)‌ در قالب اولین دوره حضور داشت.

احمد صمیمی در توضیح مسائل رخ داده در سومین جشنواره طلوع خرداد بیان کرد: وقتی کمک‌ هزینه‌ای اندک به گروه‌های تئاتر خیابانی پرداخت می‌شود چاره‌ای جز بازتولید نمایش‌های گذشته برای گروه وجود ندارد؛ اصولا بودجه‌ای در اختیار گروه‌ نیست که امکان تولید جدید باشد.

این فعال تئاتر خیابانی که همچنان موفق به دریافت کمک هزینه حضور در این دوره نشده؛ خاطرنشان کرد: قرار بود تا سقف سه  میلیون تومان کمک هزینه پرداخت شود که اگر قرار باشد با کاهش رقم اعلام شده مواجه باشیم از نظر مالی صرفی ندارد و هزینه‌ها را تامین نمی‌کند. در دو دوره گذشته حمایت‌های خوبی از گروه‌ها صورت می‌گرفت و ما انتظار داریم در این دوره شاهد ادامه روند گذشته باشیم.

اما این پایان ماجرا نیست و در بخش اهدای جوایز این رویداد نیز شاهد بدعتی تازه هستیم. به این ترتیب که گزارش‌های دریافتی خبرنگار ایلنا از تقسیم مبلغ جوایزی دارد که به صورت مشترک اهدا شده است.

به این ترتیب، جایزه کارگردانی اول که مبلغ آن 800 هزار تومان است بین دو برگزیده قسمت می‌شود و به 400 هزار تومان کاهش می‌یابد. این درحالی است که جایزه نفر دوم 600 هزار تومان در نظر گرفته شده و طبق تصمیم مسئولان برگزاری از نفر نخست بیشتر و خلاف منطق به نظر می‌رسد.

امین وحیدی‌پور، یکی از هنرمندان برگزیده جشنواره طلوع خرداد با تایید این اتفاق اظهار کرد: نصف شدن مبلغ جایزه مشترک کارگردانی یا بازیگری برای نخستین بار است که در این جشنواره اتفاق می‌افتد و من حتی در جشنواره دیگری چنین چیزی را به یاد ندارم. این اتفاق نه تنها منطقی نیست بلکه برخلاف قوانین برگزاری یک رویداد جشنواره‌ای است.

 محمدحسین اسماعیلی؛ معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر یادواره طلوع خرداد نیز در این مراسم گفت: یکی از اهداف اجرای این یادواره، بازتولید آثار هنری مرتبط با موضوعات یادواره طلوع خرداد و حمایت از هنرمندانی است که در این راستا فعالیت می‌کنند و اجرای این آثار در شهرستان‌های مبدأ قیام 15 خرداد در ماندگاری این قیام خونین تأثیرگذار خواهد بود.

این گفته‌ها درحالی اتفاق افتاده است که بازتولید آثاری که موضوع‌های مرتبط با محتوای جشنواره طلوع خرداد داشته باشند به هیچ وجه از اهداف ابتدایی بنیان‌گذاران این رویداد نبوده و نیست. چراکه نمی‌توان از مخاطبان انتظار داشت در هر دوره به تماشای نمایش‌های دوره گذشته بنشینند. البته می‌توان چنین در نظر گرفت مسئول محترم از بار معنایی واژه "بازتولید" و "تولید جدید" در هنرهای نمایشی آگاهی نداشته که چنین خطایی در شان یک مدیر فرهنگی نیست.

رسانه‌ها پیش از این نیز گزارش مفصلی از اجرای نمایش‌های تکراری در سومین دوره جشنواره طلوع خرداد منتشر کرده بودند. اتفاقی که در سطح داوران نیز رخ داده و مجید امرایی و رحمت امینی برای چندمین بار داوری آثار نمایشی را برعهده داشتند.

کد خبر : ۲۸۴۴۲۶