خبرگزاری کار ایران

سفیر ترکیه در گفتگو اختصاصی با ایلنا:

ترکیه مخالف محدود شدن سطح همکاری اقتصادی با ایران است

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۴۰۷

ایران و ترکیه صاحب سنت ریشه داری از "دولت داری" هستند و ما در سالهای اخیر و در عرصه بین المللی همواره با اقداماتی که برای ایجاد محدودیت اقتصادی بر ایران انجام شد، مخالفت کرده ایم.

ایران و ترکیه در سه دهه اخیر به لحاظ نوع نگاه به تحولات منطقه و جهان اختلاف دیدگاه بسیاری داشته‌اند. اما این اختلافات بر سطح همکاری های اقتصادی فی‌مابین تاثیری نداشته، به نحوی که می‌توان گفت ایران و ترکیه، اقتصاد را از سیاست جدا کرده اند و اگر چه گاهی از نظر سیاسی از هم دور شده اند اما به لحاظ اقتصادی سطح همکاری ها همیشه رو به رشد بوده است این مهم موجب شد تا در خصوص روابط اقتصادی 2 کشور با رضا هاکان تکین؛ سفیر ترکیه به گفتگو بپردازیم.

ایلنا: ایران و ترکیه در سه دهه گذشته  تلاش کرده اند تا اختلافات سیاسی‌شان را در مناسبات اقتصادی فی‌مابین دخالت ندهند، حال با توجه به این موضوع؛ سطح فعلی روابط اقتصادی ایران و ترکیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هاکان تکین: همان طور که شما هم اشاره کردید روابط اقتصادی ایران و ترکیه در کانال روابط اقتصادی تعریف شده و در این کانال جریان دارد. علی‌رقم افت و خیزهایی که ممکن است در روابط سیاسی وجود داشته باشد، روابط اقتصادی همواره با یک روند رو به رشد مواجه بوده است که طبیعتا مولفه های زیادی در این خصوص تاثیر گذار هستند بطورمثال همسایگی 2 کشور، نزدیکی و پیوندهای فرهنگی ملت ایران و ترکیه و همچنین گذشته تاریخی مشترک دو کشور از جمله این موئلفه ها است.

البته نکته قابل توجه این است که 2 کشور علی‌رغم اینکه از نظر وسعت سرزمینی و جمعیت تقریبا با هم برابر هستند اما به جای این که در حوزه اقتصاد رقیب یکدیگر باشند تلاش کرده‌اند، مکمل هم باشند. روابط اقتصادی ایران و ترکیه در 5 سال گذشته مطلوب بود به طوری که در سال 2012 حجم مبادلات و همکاری های اقتصادی به رقم 23 میلیارد دلار رسید.

ایلنا: اما یکسال پس از تحقق رقم 23 میلیارد دلار حجم مبادلات کاهش قابل توجهی پیدا کرد، دلیل این کاهش را در چه می دانید؟

هاکان تکین: بله این گفته شما درست است حجم مبادلات در آن مقطع زمانی کاهش پیدا کرد حال اگر بخواهم به طور دقیق به آن اشاره کنم باید بگویم که، برخی عوامل موجب شد که این رقم تنزل پیدا کند و پس از رشد قابل توجه با سقوط 9 میلیاردی مواجه و به 14 میلیارد برسد. همانطور که مستحضر هستید عوامل کاهش حجم تجارت دو کشور چیزی خارج از اراده و روابط دو جانبه بود. بعد از سال 2012 رژیم تحریم های بین‌المللی علیه ایران، بسیار سنگین شد و همین تحریم ها باعث کاهش روابط دو جانبه شد.

البته ما امیدوار هستیم با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای در تابستان امسال، تمام موانع پیش رو برای همکاری 2 جانبه برداشته شود و بتوانیم به هدف 30 میلیارد دلاری که روسای جمهوری ایران و ترکیه به عنوان هدف حجم تجارت دو کشور تعیین کردند دست پیدا کنیم.

ایلنا: جنابعالی به عنوان سفیر ترکیه فکر می کنید تحقق 30میلیارد دلاری امکان پذیر است؟ البته باید در تکمیل این سئوال بگویم که هم اکنون حجم سرمایه گذاری ها نیز در حد قابل قبولی قرار ندارد.

هاکان تکین: ما باور داریم که میزان سرمایه گذاری هایی که تاکنون انجام شد بسیار کمتر از ظرفیت هایی است که واقعا وجود دارد. برای مثال سرمایه گذاری ایران در ترکیه چیزی در حدود 100 میلیون دلار در سال است و سرمایه گذاری ترکیه در ایران در حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار است. ترکیه در سالهای اخیر با رشد اقتصادی بالایی که داشته توانسته است به کشوری تبدیل شود که در سایر کشورها دست به سرمایه گذاری بزند و در حوزه سرمایه گذاری خارجی در کشورها فعال باشد. ما علاقه داریم که ایران سهم بیشتری در سرمایه گذاریهای ما داشته باشد.

ایلنا: سرمایه گذاری های ترکیه در ایران بیشتر در کدام بخش­های اقتصاد ایران و به لحاظ جغرافیایی کدام مناطق بوده است؟

هاکان تکین: بزرگترین سرمایه گذاری ترکیه در ایران مربوط به پتروشیمی رازی است که در غرب ایران انجام شده. ترکیه در آنجا نزدیک به یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. ما نزدیک به 200 میلیون دلار هم در زنجان ، در شرکت پارس حیات ، سرمایه گذاری کرده ایم.  

آخرین نمونه از سرمایه گذاری ترکیه در ایران مربوط به اتوبانی است که قرار است بین شهر تبریز و بازرگان احداث بشود. این یک پروژه یک میلیارد دلاری است و نزدیک به 650 میلیون دلار آن از طرف یک شرکت ترکیه ای تامین می شود. افتتاح این این پروژه در سفر اخیر آقای روحانی به تبریز انجام شد و ساخت این بزرگراه آغاز شد.  طبیعتا هر چقدر که فضای سرمایه گذاری در ایران جذاب تر باشد قطعا سرمایه گذاران بیشتری از ترکیه مایل هستند که به ایران بیایند.

ایلنا: شما گفتید برای روابط اقتصادی ایران و ترکیه کانالی جدا از روابط سیاسی در نظر گرفته شده. آیا می توان گفت اختلافات سیاسی و کدورت های فی مابین هیچ تاثیری در مناسبات اقتصادی نداشته است؟ به هر حال در چند سال اخیر روابط سیاسی ایران و ترکیه روابط مناسبی نبوده . این اختلافات سیاسی چقدر در محقق نشدن هدفی که برای میزان همکاریهای تجاری و سرمایه گذاریها در دو کشور در نظر گرفته شده ؛ نقش داشته است؟

هاکان تکین: من این قدر بدبینانه نگاه نمی کنم و تصور نمی کنم که سطح روابط سیاسی ما خیلی پایین آمده باشد. طبیعا موضوعاتی وجود دارد که دو کشور دیدگاه های متفاوتی نسبت به آن دارند اما در روابط دو جانبه این موضوعات، موضوعات کوچکی تلقی می شوند و در چارچوب روابط دو جانبه مشکل اساسی وجود ندارد. اصلی ترین اختلاف دو کشور در نوع نگاهی است که به تحولات منطقه دارند. اما ما هیچ وقت روابط مان و رایزنی هایمان با ایران را قطع نکرده ایم و حتی در برخی موارد افزایش پیدا کرده است. شاید در برخی موارد به توافق نرسیم اما معتقد هستیم که گفتگو کردن درباره این موضوعات اهمیت دارد. هر دو کشور صاحب سنت ریشه داری از "دولت داری" هستند و ما در سالهای اخیر و در عرصه بین المللی همواره با اقداماتی که برای ایجاد محدودیت اقتصادی بر ایران انجام شد، مخالفت کرده ایم.

گفت‌وگو: مهدی الیاسی، محمد نوحی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز