خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران خراسان شمالی:

امروز وضع تورم کشور، گویای حرکت به سمت یک آرامش و ثبات در بازار است

رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: دولت عزم جدی دارد تا با همکاری هم‌افزایانه با بخش خصوصی رشد اقتصادی پایدار در کشور ایجاد کند و امیدوارم عزم بخش خصوصی در این راستا هر چه بیشتر تجلی یابد.

به گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان بعد از ظهر یکشنبه در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران خراسان شمالی با اشاره به این‌که «همه کشورهای در حال توسعه و بویژه کشورهای نفتی مثل ما به دنبال رشد پایدار بوده و برای این منظور در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی خود هدف‌گذاریی می‌کنند»، اظهار کرد: مسأله این است که ببینیم تنگنای اصلی در برابر برخورداری از رشد پایدار چیست و چرا این کشورها از جمله ایران که در تاریخ معاصر خود برنامه‌های متعددی قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار طراحی کرده است از تحقق این هدف باز مانده‌اند؟

وی با طرح این سوال که «تنگنای اصلی برای حصول رشد اقتصادی پایدار منابع است یا مدیریت»، آن را سوال بسیار مهمی توصیف و تصریح کرد: در دوره‌ای عده‌ای از نظریه‌پردازان اقتصادی تنگنای اصلی در میل به رشد اقتصادی پایدار را کمبود منابع و سرمایه می‌دانستند اما امروز با نگاه به تجربه بیش از ۶۰ ساله اقتصاد‌های در حال توسعه و توسعه یافته، می‌توان با قطعیت بیشتر گفت که مشکل اصلی در این میان فقدان مدیریت مناسب است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با برشمردن برخی کشورهایی که درآمدهای نفتی کلان آن‌ها با ندانم‌کاری‌ها سرنوشت اقتصاد آن‌ها را به مثال‌هایی در تشریح بیماری هلندی در اقتصادهای مذکور تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: درست برعکس این دسته از کشورها که درآمدهای کلان آن‌ها با سوءمدیریت تبدیل به تورم‌های افسارگسیخته فسادهای اقتصادی و افزایش فاصله‌های طبقاتی در کشورهای‌شان شد، کشورهای دیگری بودند که منابع سطحی و زیرسطحی قابل توجهی نداشتند اما توانستند با مدیریت مناسب ضمن استفاده صحیح منابع موجود، منابع لازم را نیز از دیگر نقاط جهان جذب کنند.

نهاوندیان با نام بردن از موضوع «نفرین مواهب» به معنای آن‌چه برخی از اقتصادها و از جمله اقتصادهای نفتی از استفاده ناصحیح از منابع خود ضربه خورند، گفت: مدیریت صحیح می‌تواند معجزه اقتصادی ایجاد کرده و رشد پایدار را تضمین کند اما نکته زجرآور آن است که ملتی به جای آن‌که منابع را برای نسل آینده ذخیره کرده و توان تولیدی را که تحویل نسل آینده می‌دهد از آن‌چه تحویل گرفته بالاتر باشد، برعکس مواهب بین نسلی را صرف مصارف روزمره خود کرده باشد و این جفایی نابخشوده به آینده خواهد بود.

وی گفت: ارتقاء بهره‌وری و استفاده صحیح از منابع انسانی، بهترین راهکار و جایگزین برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری بزرگترین شاخص برای سنجش این‌که «آیا رشد اقتصادی پایدار بوده است یا نه؟» این دانست که آیا توانسته‌ایم فضایی را ایجاد کنیم تا فرزندان ما در عرصه اقتصاد خودمان ادامه فعالیت دهند و آیا توانسته‌ایم آن‌قدر برای فضای کسب و کار کشور جذابیت ایجاد کنیم که منابع خارجی را نیز به خود جذب کند یا نه؟ و اظهار کرد: یک سوال مهم دیگر این است که آیا باید فقط از دولت توقع داشته باشیم که این مشکلات را حل کند؟ خود این نگاه، نگاهی آسیب‌زاست.

نهاوندیان ر تصریح کرد: این‌که از دولت توقع داشته باشیم همه مشکلات را حل کند در حالی که در اقتصاد‌های موفق سرچشمه توان‌افزایی نه در بخش دولتی بلکه در بخش خصوصی است، نگاه صحیحی نیست، دولت وظیفه حمایت و تقویت بخش خصوصی را دارد، اما مدیران موفق اقتصادی باید در بخش خصوصی تربیت شده و در عرصه اقتصادی کشور معرفی شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار نیاز به مدیرانی داریم که اثبات و توانمندی خودشان را نه در تکیه بر دیگران بلکه در یافتن راه‌حل‌های مناسب برای مشکلات ببینند و مدیرانی باشند با رویکرد همگرایانه نه تکروانه و به جای ایجاد رقابت‌های کاذب و مخرب به تشکیل زنجیره‌ها و چرخه‌های تولید و همگرایی‌های، هم افزایانه اقدام کنند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با تأکید بر این‌که «نگاه‌های محدود و غیرهمگرا رشد اقتصادی پایدار را ایجاد نخواهند کرد»، گفت: البته اقتصاد با ثبات و قابل پیش‌بینی بستر همه این فعالیت‌ها در مسیر نیل به رشد اقتصادی پایدار است، که این مهم وظیفه دولت است و خوشبختانه دولت تدبیر و امید در ۲۲ ماهی که از آغاز بکار آن سپری شده پیام امنیت و ثبات از اقتصاد کشور به جامعه داده و امروز دیگر خبری از التهابات تشنج‌آفرین در بازار نیست.

نهاوندیان با بیان این‌که «امروز وضع تورم کشور، گویای حرکت به سمت یک آرامش و ثبات در بازاراست»، اظهار کرد: البته این وضع باید بهتر شود و بهتر هم خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این دست نشست‌ها را ایجاد پیوند و پیمانی بین دولت و بخش خصوصی در راستای تقویت بخش خصوصی عنوان و تصریح کرد: بخش خصوصی باید حتی به جای مشارکت با دولت به فکر هم‌افزایی با دولت باشد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان این‌که «دولت وظایفی در ایجاد و تأمین زیرساخت‌های اقتصادی دارد»، ‌خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته به بهانه همین مسئولیت‌های دولت در تأمین زیرساخت‌ها، منابع زیادی در اقتصاد ما اتلاف شده است، که اگر همین منابع در یک نگاه همگرایانه در اختیار بخش خصوصی همگرا، هم‌افزا، مسئول، متعهد و آینده‌نگر قرار می‌گرفت ،قطعاً نتایج بهتری حاصل می‌شد.

نهاوندیان  در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار خرسندی از این‌که اعضای هیأت دولت در سالروز انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲، میهمان مردم استان خراسان شمالی هستند، گفت: شور و نشاطی که امروز از سوی مردم از همان هنگام خروج از فرودگاه تا ورزشگاه بجنورد و در مسیر استقبال مشاهده کردیم، یادآور شور و نشاط مردم در انتخابات ۲۴ خرداد و پس از اعلام نتایج آن بود که لازم می‌دانم از مردم بابت این میهمان‌نوازی و استقبال گرم تشکر کنم.

وی انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ و نتیجه آن را تجلی حضور آگاهانه مردم، توصیف کرد و افزود: با اتکا به همین سرمایه آزادی، بیداری و احساس مسئولیت است که می‌توانیم امیدوار باشیم، افق پیش روی ما روشن و امید‌بخش باشد.

کد خبر : ۲۸۳۸۱۲