خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی :

کاهش سهم دولت در ساخت آزادراهها به 10 تا 20 درصد

وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه سبزوار-نیشابور-مشهد گفت: استراتژی دولت ساخت و توسعه آزادراهها توسط بخش خصوصی است و اینکه سهم دولت در ساخت آزادراهها به صفر برسد، برای رسیدن به این هدف بایست گام به گام از این سهم کم کرده و آنرا به 10 تا 20 درصد کاهش دهیم.

به گزارش ایلنا و به نقل از  روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، ساعاتی پیش کلنگ آغاز عملیات اجرایی بخش دیگری از آزادراه حرم تا حرم حدفاصل سبزوار-نیشابور-مشهد با حضور وزیر راه و شهرسازی در شهر مقدس مشهد به زمین زده شد.

در این مراسم عباس آخوندی طول شبکه آزادراهی کشور را حدود ۲۲۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: باید بتوانیم شبکه آزادراهی کشور را به ۵ هزار کیلومتر افزایش دهیم؛ حال اگر قرار است این اقدام محقق شود باید بپذیریم که دولت به تنهایی از انجام این کار بر نمی‌آید و اگر تصور کنیم نگهداری و احداث این حجم از آزادراه‌ها، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی از طریق منابع دولت امکان پذیر است تصور نادرستی است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال تنها برای نگهداری شبکه فعلی آزادراهی کشور سالانه ۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، بنابراین اگر می گوییم ۳ هزار کیلومتر آزادراه دیگر باید در کشور ساخته شود، نگهداری آن به اعتباری حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. این حجم از کار را نمی توانیم از بودجه دولت تامین کنیم. اوایل انقلاب در ایران تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو وجود داشت که درحال حاضر این میزان حدود  ۱۳ میلیون خودرو است و پیش بینی می شود این میزان تا ۲۰ سال آینده به حدود ۵۰ میلیون خودرو افزایش یابد. بنابراین باید تصمیم بگیریم که چه‌کار می‌خواهیم انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تکیه به بودجه دولتی و عدم دریافت عوارض را موجب کندی کار و کاهش کیفیت خدمات و عدم توسعه دانست و گفت: اگر می‌خواهیم توسعه داشته باشیم قاعدتا باید هزینه ساخت را به بخش خصوصی بدهیم و از هر کسی که از این راه‌ها استفاده می‌کند عوارض دریافت شود.

آخوندی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر امکان و ظرفیت ساخت آزادراهها توسط بخش خصوصی و امکان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم شده است، ساخت آزادراه حرم تا حرم حدفاصل سبزوار-نیشابور-مشهد را با مشارکت ۷۰ درصدی قرار گاه خاتم‌الانبیا و ۳۰ درصدی دولت عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: استراتژی دولت ساخت و توسعه آزادراهها توسط بخش خصوصی است و اینکه سهم دولت در ساخت آزادراهها به صفر برسد، برای رسیدن به این هدف بایست گام به گام از این سهم کم کرده و آنرا به 10 تا 20 درصد کاهش دهیم.

توسعه ریلی، هوایی و زمینی مشهد برای ما حائز اهمیت است

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت استان خراسان رضوی، تاکید کرد: با توجه به رشد فناوری در دنیا اکنون در موقعیتی هستیم که باید علاوه بر توسعه اقتصادی ارزش‌ها، میراث معنوی ایران را نیز بازآفرینی کنیم. مشهد مرکز تمدن خراسان بزرگ است و از دیرباز نقش بسیاری در رشد تمدن سرزمین‌مان ایران داشته است و از همه مهمتر به دلیل وجود حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) در این شهر موقعیت مقدس و مذهبی نیز دارد. قاعدتا برای احیای این تمدن باید بتوانیم با فناوری های جدید این منطقه را بازتعریف کنیم.

آخوندی یادآور شد: هیچ‌گاه نگاهمان به مشهد نگاه به یک شهر نبوده و نیست، بلکه نگاه ما باید تاریخی باشد اگر الان بخواهیم موقعیت خراسان کبیر را بازنگری کنیم باید به دنبال گسترش توسعه شبکه آزادراه‌ها باشیم و آن را فراملی کنیم، زیرا مشهد بخشی از آسیای میانه را تحت نفوذ خود داشته است، از این رو بحث توسعه ریلی، هوایی و زمینی مشهد برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه‌های شرق – غرب اهمیت بسزایی دارند گفت: اگر اهمیت توسعه شبکه‌های آزادراهی بیشتر از شمال – جنوب نباشد کمتر از آن نیست. اگرچه ما بخش شمال – جنوب را نیز داریم.

کد خبر : ۲۸۲۳۶۷