خبرگزاری کار ایران

حضور «لوطی‌‌ها» و اجرای دوباره‌ مراسم زار در «آینه‌دار»

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۳۶۰

دومین شب از فستیوال موسیقی نواحی و آیینی «آینه‌دار» با استقبال گسترده‌ی مخاطبان این موسیقی برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ دومین شب فستیوال با تمرکز بر موسیقی هرمزگان در 3 سانس برگزار شد و گروه «لوطی»‌ها اجرای متفاوتی برگزار کردند. «لوطی‌»ها شامگاه 17 خردادماه در حالی که کمر زنگوله‌دار طلایی و دم خروس به کمرشان بسته بودند، موسیقی شادی را از میناب به نمایش گذاشتند. یکی از حاضران نیز که از اجرای این گروه به وجد آمده بود، با شاباش دادن به نوازندگان دهل و سرنای گروه ابراز احساسات کرد.

اجرای مراسم زار از بندرلنگه و قشم بخش دیگری از برنامه‌های شب گذشته در تالار رودکی بود. «ماما زار» بندر لنگه که دومین اجرایش را در این جشنواره به روی صحنه برده بود، گفت که خستگی‌اش با این اجرا در رفته است و خیلی خوشحال است که چنین اجرایی در تهران داشته است.

گروه زار قشم نیز با همراهی «بابا زار» به روی صحنه رفتند و با سازهای کوبه‌ای این مراسم را به صورت نمادین اجرا کردند. نحوه‌ این اجرا به گونه‌ای بود که دو نفر که به ظاهر بیمار هستند، تحت درمان بابازار در یک مراسم آیینی قرار می‌گیرند. شخصی دیگر روی سر اجرا کنندگان آیین گلاب می‌پاشد و در طی یک آیین موسیقایی این بیمار تسکین می‌یابد.

آیین زار یکی از آیین‌های پراهمیت در جنوب کشورمان محسوب می‌شود و ساکنان نواحی خلیج فارس این آیین را به گونه‌های مختلفی اجرا می‌کنند.

اجرای خالو قنبر راستگو و نواختن نی جفتی نیز بخش دیگری از برنامه‌های شب گذشته بود که با استقبال مخاطبان همراه بود. قنبر راستگو یکی از گنجینه‌های موسیقی هرمزگان محسوب می‌شود که آوا و نواهای زیادی از موسیقی این منطقه را در دل دارد.

چند دقیقه استراحت مقدمه‌ای برای اجرای گروه چنگی میناب بود. موسیقی بندر لنگه نیز با اجرای مراسم مشایخ همراه شد. آیین مشایخ یکی دیگر از آیین‌های پراهمیت در جنوب کشور است که تا حدی هم به مراسم زار شباهت دارد.

اجرای دومین شب فستیوال با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بود و علی مغازه‌ای به عنوان دبیر هنری و محمدرضا درویشی نیز به عنوان دبیر علمی در سالن حضور داشتند. این در حالی بود که از بخش دولتی مخاطبی در سالن حضور نداشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز