خبرگزاری کار ایران

جوابیه شرکت پیمانکاری پتروسازه ایرانیان درباره مصدومیت یک کارگر

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۳۳۲

شرکت پیمانکاری پتروسازه ایرانیان در واکنش به انتشار گزارش «خونریزی ریه و سردرد شدید؛ یادگار ۸ روز کار در پالایشگاه شازند»، جوابیه‌ای را برای خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ارسال کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «ابوالفضل خسروی»، کارگر پیمانی پالایشگاه شازند در این گفتگو اعلام کرده بود روز ۵ اردیبهشت، دقایقی پس از ورود به راکتور مستقر در واحد ۱۸ پالایشگاه امام خمینی شازند به دلیل استنشاق گاز سولفید هیدروژن بیهوش شده است. او در عین حال تاکید کرده بود اگر حادثه‌ای که برایش اتفاق افتاد علت‌یابی و با مقصرانش برخورد می‌شد، همکارانش اینک زنده بودند. اشاره او به وقوع سه حادثه پیاپی در هنگام تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند در بازه زمانی ۷ تا ۱۵ اردیبهشت بود که به کشته شدن چهار کارگر این پالایشگاه انجامید.

این شرکت پیمانکاری مدعی شده خبرگزاری ایلنا بدون تحقیق کافی و صرفا با استناد به گفته یکی از کارگران حاضر در این پالایشگاه «نسبت های ناروا و سرتاسر کذبی را  متوجه مجموعه پالایشگاه امام خمینی شازند و  شرکت پتروسازه ایرانیان کرده و  موجب تشویش اذهان عمومی گردیده است». این در حالی است که خبرنگار ایلنا پیش از انتشار این گزارش و برای اطلاع از موضع کارفرما و پیمانکار به ترتیب با مدیر روابط عمومی پالایشگاه شازند و دفتر این شرکت تماس گرفته بود، که مدیر روابط عمومی پالایشگاه به محض طرح پرسش درباره اتفاق رخ داده برای آقای خسروی، تماس تلفنی را قطع کرد و دفتر شرکت پیمانکاری نیز تماس خبرنگار ایلنا را بی‌پاسخ گذاشتند.

مطابق قانون مطبوعات متن کامل جوابیه در ادامه می‌آید:

مدیر عامل محترم خبرگزاری ایلنا

با سلام و احترام،  پیرو انتشار گزارش با تیتر «خونریزی ریه و سردرد شدید؛ یادگار ۸ روز کار در پالایشگاه شازند»  و با کد خبر 281054 و در  تاریخ  ۱۲/۰۳/ ۱۳۹۴ در ساعت ۸/۵۰ دقیقه صبح در بخش تیترهای برجسته سرویس کارگری و انعکاس آن در صفحه یک آن خبرگزاری؛ این جوابیه را طبق قانون مطبوعات در همان بخش سرویس مذکور و صفحه یک آن خبرگزاری منتشر کنید. 

خبرگزاری ایلنا در گزارش مورد اشاره درباره حوادث پالایشگاه شازند که منجر به به کشته شدن چهارکارگر و هموطن عزیزمان شد، بدون تحقیق کافی و صرفا با استناد به گفته یکی از کارگران حاضر در این پالایشگاه که محل فعالیتش نیز هیچ ارتباطی با بخشی که در آن حادثه اتفاق افتاده نداشته است؛ نسبت های ناروا و سرتاسر کذبی را  متوجه مجموعه پالایشگاه  امام خمینی شازند و  شرکت پتروسازه ایرانیان کرده و از طرف دیگر موجب تشویش اذهان عمومی گردیده است.  در حالی که ادله و اسناد موجود بیانگر واقعیت هایی کاملا مغایر با این نسبت هاست. حداقل انتظار ما از خبرگزاری محترم ایلنا این بود که قبل از انتشار این مطلب ، صحت یا سقم مطالب عنوان شده توسط آقای ابوالفضل خسروی را از  مسئولین این شرکت استعلام می‌نمودند.

در گزارش خبرگزاری ایلنا آقای ابولفضل خسروی مدعی شده است:«مرا به عنوان کارگرساده استخدام کرده بودند، اما می‌خواستند وارد راکتور شوم. نه راهنمایی‌ام‌ می‌کردند، نه آموزش دیده بودم و نه تخصص اینکار را داشتم.»

اولا در واحدهای ۱۸ و ۱۹ که آقای خسروی در آنها فعالیت داشته هیچ راکتوری وجود ندارد که ایشان به آن وارد یا خارج شود بلکه شامل تعدادی ظروف سربسته است.آقای خسروی در  روزی که مدعی حادثه در آن شده در یک ظرف سربسته (وسل) به شماره 1862 که تخلیه گردیده بود و دربهای آن نیز مدتها باز بوده است به همراه کمک صنعت گر دیگری که هر دو با تجهیزات کامل و مشابه از جمله ماسک هوا مشغول تمیزکاری این قطعه بودند و یک نیروی ایمنی و یک نفر نیروی کمکی نیز در بیرون ظرف مشغول پشتیبانی بودند. آقای خسروی  علی رغم داشتن تجهیزات کامل ناگهان اعلام کردند دچار گاز زدگی شده اند و  بلافاصله هم توسط نیروهای پشتیبانی از محل خارج شدند. این در حالی است که همکار وی با همان شرایط و در همان محل مدعی گاز زدگی نگردیدند و پس از آن نیز به کار خود ادامه دادند و به اذعان نیروهای پشتیبانی علاوه بر رعایت کامل اصول ایمنی، گازی هم در ظرف وجود نداشته است.

آقای خسروی مدعی شده است:«مرا به عنوان کارگر ساده استخدام کرده بودند، اما می‌خواستند وارد راکتور شوم» در حالی که مطابق سند زیر در پرسشنامه استخدامی خود که توسط ایشان تکمیل و ارائه شده است؛ تخصصش را شستشوی قطعات و راکتور عنوان کرده است.

جوابیه شرکت پیمانکاری پتروسازه ایرانیان درباره مصدومیت یک کارگر

سند زیر هم نشان می دهد که آقای خسروی در کلاس های ایمنی برگزار شده توسط  پالایشگاه در تاریخ ۲۰/۰۱ /۹۴ شرکت کرده است و کلیه مسائل ایمنی مرتبط را آموزش دیده و بر خلاف ادعای  استخدام به عنوان کارگر ساده در گزارش ایلنا در بخش مشخصات کارگر فرم تاییدیه این دوره، عنوان شغلی خود را «کمک صنعت گر» درج کرده است.

جوابیه شرکت پیمانکاری پتروسازه ایرانیان درباره مصدومیت یک کارگر

 

آقای خسروی گفته است:«همه هزینه‌ها را تاکنون از جیب خودم پرداخت کرده‌ام. پیمانکار] شرکت پتروسازان[ و پالایشگاه نه تنها حاضر نیستند این هزینه‌ها را پرداخت کنند». این در حالی است که علی رغم اصرار چندباره شرکت پتروسازه ایرانیان نامبرده تاکنون از ارائه هر گونه مدرکی درباره تایید آسیب های وارده شده توسط پزشک قانونی و ارائه مستندات دال بر هزینه های انجام شده خودداری کرده است. شرکت پترو سازه ایرانیان متعاقب عدم ارائه سند و بر حسب  مراجعه مکرر آقای خسروی به فرمانداری شهرستان شازند و پیگیری پالایشگاه،در نامه زیر موکدا اعلام کرد چنانچه مراجع ذیصلاح مراتب مورد ادعای ایشان را تایید کنند، کلیه هزینه های مورد ادعا پرداخت خواهد شد.

جوابیه شرکت پیمانکاری پتروسازه ایرانیان درباره مصدومیت یک کارگر

بدیهی است شرکت پتروسازه ایرانیان ، حق مراجعه به مراجع ذیصلاح قضایی و اقامه شکایت و از کسانی که با انتشار اخبار و مطالب کذب موجب خدشه دار شدن حیثیت این شرکت گردیده اند رابرای خود محفوظ می دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز