خبرگزاری کار ایران

ولایتی در دیدار نماینده دبیر کل سازمان ملل:

نسبت به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در مرزهایمان منفعل نخواهیم بود

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تاکید کرد که ایران نسبت به فعالیت‌های برخی گروه‌های تروریستی در مرزهای خود منفعل نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر ولایتی در دیدار با یان کوبیش نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور عراق گفت: داعش تهدید جدی علیه جهان و منطقه خاورمیانه است.

وی ادامه داد: ما از انگیزه حمایت‌کنندگان داعش که چنین اقدامات تروریستی را انجام می‌دهند٬ اطلاع داریم.  برخی از کشورها از این گروه تروریستی حمایت،‌ آموزش و تجهیز می‌کنند که موجب کشتار بسیاری از مردم بی‌گناه شده است.

ولایتی بیان کرد: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم ایران به سوریه و عراق کمک خواهد کرد٬  این را اعلام می‌کنیم که اگر این کمک‌ها نبود حتما وضعیت به گونه دیگری رقم می‌خورد.

وی تصریح کرد: برخی از کشورهای غربی با حمایت برخی از کشورهای آسیایی منطقه به تجهیز و آموزش این گروه‌ها و اعزام آنها به سوریه و عراق و لبنان  جهت کشتار مردم بی‌گناه و اقدامات تفرقه‌افکنانه اقدام می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: معتقدیم حتما روزی این گروه‌ها علیه کسانی که آنها را تجهیز و آموزش و حمایت کرده‌اند٬ اقدام خواهند کرد.

وی گفت: ما امنیت کشورهای همسایه را امنیت خودمان می‌دانیم  و به کمک‌های خودمان به آنها ادامه خواهیم داد و جمهوری اسلامی ایران نسبت به فعالیت‌های برخی گروه‌های تروریستی در مرزهای خود منفعل نخواهد بود و به مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد.

ولایتی گفت: ما در این دیدار به این موضوع تاکید کردیم که راه حل بحران عراق٬ صلح‌آمیز است و جمهوری اسلامی ایران همیشه بر حفظ و یکپارچگی عراق تاکید دارد.

وی گفت: همچنین در این دیدار موضوع داعش مورد بحث قرار گرفت و تاکید بر آن شد که داعش دشمن همه کشورهای منطقه، جهان و دشمن بشریت است و ایران به لحاظ درخواست قانونی کشور عراق به این کشور در مبارزه با داعش و تروریسم کمک می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: تلاش و تاکید بر این شد که خارج از نفوذ برخی کشورها در حمایت از گروه‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان ملل تاکید بر همبستگی و حفظ حاکمیت عراق داشته باشد.

ولایتی در پاسخ به این سوال که آیا در این دیدار وضعیت ائتلاف علیه داعش نیز مورد بحث قرار گرفت یا نه٬ گفت: همانطور که آقای کوبیش نیز اظهار کردند جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق همیشه در مبارزه علیه تروریسم حمایت و همگرایی و همبستگی دولت عراق را مورد تاکید خود دارد٬ تا بتواند این کشور بر این گروه تروریستی پیروز شود که در اجلاس پاریس نیز آقای عبادی از همکاری ایران بسیار ابراز رضایت کرده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت عراق و سوریه گفت: بدون کمک جمهوری اسلامی ایران حتما در این کشورها مقابله و مبارزه  به تروریسم کار آسانی نبود و جمهوری اسلامی ایران حمایت از این کشورها را وظیفه خود می‌داند٬ زیرا مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه؛ مبارزه با کسانی است که کل منطقه را می‌خواهند به آشوب بکشند. بنابراین اگر بخواهیم ایران دارای امنیت باشد٬ باید کل منطقه امن باشد. این ائتلاف نیز تا به امروز هیچ فایده‌ای نداشته٬ مگر اینکه مردم  خود عراق با حمایت‌های مرجعیت وارد میدان شوند.

وی افزود: بنابراین امروز از یک سمت مردم مومن منطقه در برابر این گروه‌های تروریستی جنایتکار قرار گرفته‌اند که حامیان غربی و منطقه‌ای این گروه‌های تروریستی را حمایت می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره فعالیت الحشد الشعب چیست٬ گفت: آنها نیز که بسیج مردمی هستند٬ در عراق و در مبارزه و مقابله با تروریسم موثر و خوب  عمل کرده‌‌اند.

کد خبر : ۲۸۱۸۸۰