خبرگزاری کار ایران

اعتراض کارگران پیمانی «سیمان سپاهان» به کندی روند تبدیل قراردادها

روند تبدیل قرارداد کارگران سیمان سپاهان اصفهان از حالت پیمانی به قرارداد مستقیم در حالی به کندی انجام می‌شود که کارفرما در تاریخ ۲۱ مهر ماه سال گذشته با امضای توافق‌نامه‌ای تعهد داده بود در هر ماه ۲۰ کارگر پیمانی این کارخانه را تبدیل قرارداد کند.

کارگران به ایلنا گفته‌اند کارفرما تاکنون فقط با حدود ۲۰ کارگر پیمانی سیمان سپاهان قرارداد مستقیم منعقد کرده است، در حالی که بر اساس توافق‌نامه می‌بایست ۱۴۰ کارگر تا پایان ماه گذشته تبدیل قرارداد می‌شدند.

بنا بر گزارش کارگران، این ۲۰ کارگر نیز در دو ماه پایانی سال ۹۳ تبدیل قرارداد شده‌اند و از ابتدای امسال روند تبدیل قراردادها به بهانه بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل متوقف شده است.

کارگران در عین حال می‌گویند کارفرما وعده داده است طی دو ماه آینده روند انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران را از سر بگیرد.

گفتنی است پیش از این «علی ایرانپور»، نماینده مبارکه در مجلس نهم با ابراز نگرانی نسبت مدت زمان مورد نیاز برای تبدیل قرارداد ماهانه ۲۰ نفر از نزدیک به ۷۰۰ کارگر پیمانی شاغل در سیمان سپاهان، مدیران این کارخانه را به اتخاذ مواضع دوگانه متهم کرده بود و گفته بود «از یک طرف اعلام می‌شود بنا بر قرارداد مستقیم شدن است و صورتجلسه امضاء می‌کنند و از یکطرف تعلل و طولانی شدن، موضوعی است که اما و اگرهایی را مطرح می‌کند».

مدیر روابط‌ عمومی سیمان سپاهان در این رابطه می‌گوید تاکنون اسامی ۱۴۰ کارگر پیمانی در تابلوی اعلانات کارخانه اعلام شده است اما روند تبدیل قرارداد بیشتر آنها در مراحل گزینش ]اعتقادی و سیاسی[ قرار دارند.

«احمد قنبری» در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت مراحل گزینش از جمله انگشت نگاری، آزمایشات مربوط به طب صنعتی و مصاحبه نزدیک به ۸ ماه زمان می‌برد اما کسانی که زودتر کارشان انجام شده است، تبدیل قرارداد شده‌اند.

او در ادامه تاکید کرد این طرح به هیچ وجه متوقف نشده است و کارفرما در چند روز گذشته لیست ۲۰ نفره جدیدی را در تابلوی اعلانات زده است.

قنبری در واکنش به اعتراض کارگران به اجرای مراحل گزینش سیاسی و اعتقادی پیش از تبدیل قرارداد، گفت در توافق‌نامه ذکر نشده بود که مراحل گزینش بعد از انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران انجام بگیرد و این موضوع از اساس غیرمنطقی است.

این در حالی است که رئیس اداره کار مبارکه پس از امضای توافق‌نامه یاد شده در نامه‌ای تاکید کرده بود کارفرما ابتدا کارگران را قرارداد مستقیم کند و سپس مراحل گزینش سیاسی و اعتقادی را انجام دهد.

کد خبر : ۲۸۱۷۵۰