خبرگزاری کار ایران

دبیر کل خانه پرستار در گفت‌‎و‌گو با ایلنا:

خدمات پرستاری، تخصصی است/ با تربیت نیروی مهارتی تحت عنوان بهیار یا کمک پرستار مخالفیم

دبیر کل خانه پرستار گفت:جامعه پرستاری با طرح وزارت بهداشت مبنی بر تربیت بهیار یکساله و همچنین طرح سازمان نظام پرستاری مبنی بر سطح‌بندی جامعه پرستاری و جایگزین‌کردن کمک پرستار به جای بهیار مخالف است.

محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار و عضو شورای عالی نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: سیستم پزشک سالار به دنبال نیرویی کم‌توقع، کم هزینه و مطیع است و زمانی که فراوانی هم زیاد باشد، عرضه بیشتر از تقاضا می‌شود و در نهایت آن نیرو ارزشش پایین‌تر می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پرستاری کمبود نیرو دارد، اما کمبودش کیفی است، گفت: ما 180 دانشکده پرستاری داریم و سالانه حدود 10 هزار پرستار فارغ التحصیل می‌شوند؛ اما متاسفانه کمتر از 50 درصد آنها جذب بازار کار درمان نمی‌شوند. به این دلیل که پرستاری جذابیت لازم را ندارد و شغل سختی است.

شریفی‌مقدم با اشاره به اینکه در شهرستانها کمبود پرستار نداریم، افزود: بیشترین کمبود را در تهران داریم و علت این است که همانطور که گفتم؛ پرستاری جذابیت شغلی لازم را ندارد.

به گفته وی طرح پرستاری شش ماه طرحی بوده که از حدود 25 سال پیش سیستم پزشک سالار در پی اجرایی کردن آن بوده است و هزینه تربیت هر نفر (کمک پرستار) 5 میلیون و 600 هزار تومان است که با احتساب تربیت و آموزش ده هزار نفر سالانه رقمی بالغ بر 56 میلیارد تومان باید هزینه شود که رقم غیرمعقولی است و معلوم نیست که چه کسی از آن منتفع می‌شود؟

شریفی‌مقدم ادامه داد: بیش از حدود 20 هزار کمک بهیار داریم که قرار است؛ طی 6 ماه آینده 10 هزار نفر از همین افراد را به بهیار تبدیل کنند و بعد هم با اشباع بازار بگویند؛ نیازی به پرستار نداریم. هر زمان که بحث طرح کمک بهیار در سالهای اخیر مطرح می شد، جامعه پرستاری با عکس‌العمل خود آنها را مجبور به عقب‌نشینی می‌کرد.اما در حال حاضر سعی در اجرای این طرح وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه  طرح کمک بهیار یا کمک پرستار قطعا باعث خسارات جبران‌ناپذیری را در درجه اول برای بیماران به همراه دارد، افزود: در درجه دوم به نظام سلامت آسیب می‌زند و در درجه سوم باعث نابودی پرستاری خواهد شد. جای سوال دارد که چگونه نیروی که شش ماه آموزش ببیند، می‌تواند؛ سطح توقعات را پاسخ دهد. قطعا این نیروها به دلیل اینکه سواد و سطح دانش آنها پایین است، خساراتی را به مردم وارد خواهند کرد.

وی افزود: معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان کرده که این نیروها قرار است؛ مراقبت‌های اولیه را انجام دهند که  خلاف واقع است، چرا که این افراد در واقع وظیفه حساس دارو دادن، کنترل علائم حیاتی، ساکشن، تزریقات، سنداژ... را برعهده دارند. متاسفانه معاون پرستاری با توجیهات غیرمنطقی و غیرکارشناسی و خلاف واقع سعی در توجیه افکار عمومی مردم وجامعه پرستاری دارد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر اینکه کار پرستاری تخصصی و حرفه‌ای است یا اولیه و غیر حرفه‌ای و به طور حتم حالت میانه‌ای وجود ندارد، گفت: در 20 سال گذشته در وزارت بهداشت، رده بهیار  با جلسات فراوانی که گذاشته شد، به دلیل سیاست‌های بهداشت جهانی و سیاست روز دنیا حذف شد.

وی ادامه داد: معاون پرستاری وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرده، چرا باید پرستاران کار اولیه مریض را انجام دهند و منزلت پرستاری با این اقدامات پایین می‌آید. ما در این موضوع با آقای میرزا بیگی موافق هستیم، البته پیشنهاد داده بودیم که در حال حاضر 15 هزار کمک بهیار جذب شوند، اما بر این نکته تاکید می کنیم که با اجرای طرح کمک بهیار  منزلتی که برای پرستاران کم و بیش ایجاد شده از بین خواهد رفت.

شریفی‌مقدم اضافه کرد: به هر صورت این نیروهای 6 ماهه لباس پرستاری را خواهند پوشید و مردم این نیروها را به چشم پرستاران می‌بینند و قطعا عملکردهای مختلف این گروه به حساب پرستاری گذاشته خواهد شد و در نهایت ممکن است نگاه مردم نسبت به پرستاران تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 10 هزار کمک بهیار توسط نظام پرستاری و 10 هزار کمک بهیار توسط نظام انجمن پرستاری تربیت شده است، گفت:  خب اگر قرار است، کارهای اولیه بیمار توسط کمک بهیاران انجام شود، چرا همین نیروها جذب نمی‌شوند؟

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: آقای میرزابیگی این را هم گفته است که این طرح به اجماع صددرصدی صاحب‌نظران نظام سلامت و جامعه پرستاری رسیده که اصلا چنین نیست. اگر این صاحب نظران منظور وزیر، معاونان و سهامداران بخش خصوصی هستند، درست است اما اگر منظور جامعه پرستاری است، به صراحت می‌گویم که قاطبه جامعه نظام پرستاری اعم از پرستاران بالینی، مربیان، هیات علمی و حتی مدیران نه تنها موافق نیستند بلکه به شدت معترض نیز هستند.

وی خاطرنشان کرد: راه برون رفت از بحران کمبود نیروی پرستاری، افزایش جذابیت‌های پرستاری برای جلوگیری از عدم مهاجرت پرستاران است.

شریفی‌مقدم با تاکیدبراینکه ما اجازه نداریم؛ سلامت مردم را به دست کسانی بدهیم که تنها 6 ماه آموزش دیده‌اند، افزود: ما براین باور هستیم که قبل از پرستاری باید یک گروه (رده) وجود داشته باشد و آن کفایت می‌کند، نه بیشتر و نباید با زیرکی یک گروه میانه تعریف شود که وجاهتی ندارد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری در پایان گفت: گفته شده که عملکرد شورای نظام پرستاری مورد اعتماد است و با وجود آنکه خود بنده عضو این شورا هستم، اما اعلام می‌کنم که این شورا در حال حاضر مورد اقبال عموم جامعه پرستاری نیست.

کد خبر : ۲۸۰۹۳۹