خبرگزاری کار ایران

انتقاد سیف از تمرکز بخش تامین سرمایه بر منابع بانکی

رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از تمرکزِ بخش تامین سرمایه بر منابع بانکی تصریح کرد:‌ تنها روش تامین سرمایه، مراجعه به نظام بانکی نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری‌های دراز مدت و بنگاه‌های بزرگ باید از سایر روش‌ها تامین سرمایه شوند.

به گزارش ایلنا، ولی‌اله سیف در دومین نشست سراسری مدیران و کارکنان بانک صنعت و معدن با مورد توجه قرار دادن فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس اظهار کرد:‌ تاکید مقام معظم رهبری بر این بود که درست است ما با محدودیت منابع مواجه هستیم، اما نباید در این شرایط تسلیم شد و علی‌رغم محدودیت‌ها باید راه رشد و توسعه را درپیش گرفت.

سیف ضمن بیان اینکه مقام معظم رهبری راه مقابله با محدودیت را صرفه‌جویی، توجه به اولویت‌ها و تخصیص بهینه منابع می‌دانند افزود: سیستم بانکی با تاسی از فرمایشات ایشان باید منابع را به‌صورت بهینه و هدف‌مند صرف فعالیت‌هایی کند که تاثیر بیشتری بر رشد اقتصاد و تولید دارند.

وی تامین منابع بیشتر برای رفع نیاز‌ فعالیت‌های مثبت اقتصادی را از جمله تلاش‌های بانک مرکزی با هدف خروج از رکود و رسیدن به رشد اقتصادی دانست و افزود: در این راه باید به دونکته اساسی توجه داشت که این منابع به واحد‌های کوچک تولیدی و بنگاه‌هایی که تاثیر بیشتری بر رشد اقتصادی دارند، اختصاص یابد.

سیف در ادامه با اشاره به برآورد اولیه توان تسهیلات دهی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی طی سال 1393 که حدود 280 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود گفت: در سال گذشته با رشد 44.5 درصدی، 341 هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف اقتصادی تسهیلات اعطا شد که سهم بخش‌های تولیدی50.5 درصد بود که سهم این فعالیت‌ها از تولید ناخالص داخلی کشور بدون احتساب نفت، در9 ماهه سال 93 حدود 40 درصد بود.این میزان نشان دهنده عملکرد مناسب نظام بانکی در تامین مالی فعالیت‌های تولیدی است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با مهم دانستن دستیابی به رشد اقتصادی 3.6 درصدی در 9 ماهه سال 1393 پس از 3 دوره رشد منفی بیان کرد: عده‌ای می‌گویند این رشد را هنوز مشاهده نمی‌کنند، البته میزان تولید کشور کماکان در سطحی پایین تر از رقم مشابه سال‌های 1389 و 1390 قرار دارد؛ اما با اولویت‌گیری‌های بانک مرکزی واحد‌های تولیدی درحال جان گرفتن هستند. به‌طوری که در سال 1393 معادل 60.7 درصد تسهیلات با هدف تامین مالی سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی اختصاص یافت.همچنین 31.2 درصد از کل تسهیلات پرداختی معادل 1064.9 هزار میلیارد ریال، به بخش صنعت و معدن اختصاص یافت که 80.9 درصد از این رقم، سرمایه در گردش بود.

سیف با بیان اینکه مقایسه عملکرد بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی با سهم این بخش از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی حاکی از عنایت جدی سیاست‌گذار پولی به تامین مالی واحد‌های صنعتی است، اظهار کرد: درحالی که سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص در 9 ماهه سال 1393 بدون احتساب نفت معادل 20.7 درصد بود، سهم این بخش از کل تسهیلات پرداختی در همین سال به 31.2 درصد رسید.

کد خبر : ۲۸۰۲۶۲