خبرگزاری کار ایران

رییس مجلس:

لایحه حل مشکلات فرهنگیان از سوی دولت به مجلس ارائه شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت ارائه لایحه حل مشکلات فرهنگیان از سوی دولت به مجلس، گفت: مدرسه می‌تواند توانمندی‌های افراد را افزایش داده و وزیر هم باید در سند آموزش و پرورش اهتمام جدی به حل مشکلات فرهنگیان داشته باشد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در دیدار با فرهیختگان و معلمان برجسته نمونه کشور ضمن تبریک به مناسبت هفته معلم، گفت: امروز در ساختمان مشروطه که گواه تاریخ بسیار ارزشمند از تاریخ ایران است، جمع شده‌ایم که روحیه آزاد منشی و ایجاد حکومت دموکراتیک در این ساختمان رقم خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت ارائه لایحه حل مشکلات فرهنگیان از سوی دولت به مجلس گفت: مدرسه می‌تواند توانمندی‌های افراد را افزایش داده و وزیر هم باید در سند آموزش و پرورش اهتمام جدی به حل مشکلات فرهنگیان داشته باشد.

وی ادامه داد: امید است حرکت تکاملی در آموزش و پرورش را شاهد باشیم چون آموزش و پرورش یک رکن مهم کشور و پایه سازندگی ملت به شمار می‌رود.

لاریجانی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیازمند حرکت زیربنایی است، تصریح کرد: توسعه کشور در تمامی ابعاد نیازمند توجه به آموزش و پرورش است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به فرهنگیان، گفت: از آنجایی که توسعه کشور منوط به توسعه آموزش و پرورش آن است، کار شما بسیار عظیم و تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه نهاد آموزش و پرورش رکن تمدن سازی است، گفت: امروز آموزش و پرورش از نظر شیوه‌کار و مسئولیتی که در زمینه انتقال اطلاعات به مردم دارد تا حدی متفاوت از دوره‌های گذشته است.

لاریجانی گفت: با قرار گرفتن در عصر ارتباطات تغییرات بسیار بنیادینی را در زندگی مردم شاهد هستیم، اگر در گذشته انتقال بسته‌های ارتباطی مسئله اساسی برای معلمان بوده امروزه همه همت باید این باشد که خلاقیت و کارآفرینی رشد یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدرسه می‌تواند توانمندی‌ها را افزایش داده و به رشد خلاقیت در بین افراد کمک شایانی کند، تصریح کرد: اهتمام در تدوین سند آموزش و پرورش ضروری است و باید مدرسه را به عنوان محلی برای توانمندسازی، رشد خلاقیت و ایجاد روحیه کارآفرینی کرد.

وی با تاکید بر اینکه انتقادات و مشکلات فرهنگیان به ما منتقل شده، گفت: همه در تکاپو هستیم تا با در نظر گرفتن مکانیزمی صحیح مشکلات فرهنگیان را حل کنیم.

لاریجانی گفت: در خصوص کمکی که وزارت آموزش و پرورش در حوزه بسته مذکور می‌تواند داشته باشد، این است که نقشه راهی برای چند سال آینده تدوین کرده و بگوید که چگونه بخش‌های دولتی می‌توانند بار آموزش و پرورش را کاهش دهند.

وی با تاکید بر اینکه معلمان نباید در سر کلاس دغدغه‌ای داشته باشند، افزود: رفع مشکلات فرهنگیان باید در قالب بسته‌ای چند ماده‌ای و روشن به مجلس ارائه شود تا بدین ترتیب بهبود وضعیت فرهنگیان را نیز شاهد باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قبول داریم که منابع انسانی و انرژی در کشور داریم اما ذهن همگرا برای آبادانی و پیشرفت کشور باید از دوره دبستان آغاز شود، کار اگر برای کشور جدی نشود واقعا توسعه رخ نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه باید ذهنیت همگرایی برای آبادانی و پیشرفت کشور از دبستان آغاز شود، گفت: کار اگر برای کشور جدی شود، توسعه واقعی رخ خواهد داد.

لاریجانی ادامه داد: پیشگیری از برخی آسیب‌های اجتماعی باید از دوره‌های پایین آموزش و پرورش شکل بگیرد تا شاهد کاهش پرونده‌های موجود در قوه قضائیه باشیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم حرکت‌های آموزش و پرورش بتواند حرکتی تکاملی در این زمینه باشد. البته در همه وجوه حرکت آموزش و پرورش حرکت زیربنایی برای کشور به شمار می‌رود چه در بخش‌های سیاسی اگر بخواهد تحول عمیق رخ دهد احتیاج به بینش عمیق‌تر دارد و چه در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی که موضوعات متکثری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دوره عصر اطلاعات قرار داریم، عصری که تاثیرات بنیادین در زندگی اجتماعی مردم دارد، گفت: اگر در گذشته انتقال اطلاعات به ذهن دانش‌آموزان مساله اساسی برای معلمان بود اما امروز این قضیه تغییر ماهیت داده است به این دلیل است که دسترسی به اطلاعات بسیار متنوع شده و دیگر اختصاص به مدرسه ندارد.

لاریجانی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جنبه پیشگیرانه دارد و این امر مستلزم آموزش و پرورش است، گفت: نظام آموزشی در آموزش و پرورش باید به دو مقوله توسعه و پیشگیری توجه داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امیدواریم با همتی که در فرهنگیان وجود دارد بتوانیم به نیازهای کشور در حوزه مشکلات موجود فائق آییم.

کد خبر : ۲۷۴۹۲۵