خبرگزاری کار ایران

همایش ناصرخسرو در دانشگاه بهشتی برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۸۶۹

همایش ناصر خسرو 20 و 21 اردیبهشت ماه به همت دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایده برگزاری همایش حکیم ناصرخسرو قبادیانی در 16 فروردین‌ماه 1393 در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت و برگزاری این همایش به عهده دانشگاه شهید بهشتی گذارده ‌شد. قرار است این همایش در روزهای 20 و 21 اردیبهشت ماه برگزار شود.

متعاقب شکل‌گیری شورای علمی و اجرایی همایش و اعلام فراخوان، دبیرخانه همایش 400 چکیده مقاله در محورهای تعیین شده دریافت کرد. شورای علمی همایش و چندنفر از اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی از میان چکیده‌های رسیده، تعداد 200 چکیده را برای دریافت مقاله کامل انتخاب کردند. از 200 مقاله کامل دریافت‌شده، برخی مقالات برای ارائه در همایش و چاپ در مجموعه مقالات برگزیده شدند و در لوح فشرده تنظیم و عرضه شدند.

 بیش از 30 محقق از کشورهای تاجیکستان، پاکستان، مصر، سوریه، سنگاپور، مجارستان، انگلستان، آمریکا، ژاپن و ایتالیا به فراخوان همایش پاسخ داده و چکیده مقالات و مقالات کامل خود را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند.

ضرورت و اهمیت انسجام‌بخشی به مطالعات این حوزه، موجب شده دو مجلد چکیده مقالات و مقالات کامل براساس طبقه‌بندی موضوعی در محورهای اعلام شده همایش به شرح زیر منتشر شود:

1. روزگار ناصرخسرو و دیدگاه‌های سیاسی- اجتماعی او

2. دیدگاه‌های فلسفی ناصرخسرو

3. قرآن و حدیث در آثار ناصرخسرو

4. دیدگاه‌های کلامی ناصرخسرو

5.دیدگاه‌های اخلاقی، تعلیمی و تأویلی ناصرخسرو

6.دیدگاه‌ها و ویژگی‌های زبانی و ادبی ناصرخسرو

7. سفرنامه و مطالعات تطبیقی-فرهنگی (جغرافیایی و انسانی)

8. ناصرخسرو در نگاه ایران‌شناسان

9. ترجمه و بازنمود بین‌المللی آثار ناصرخسرو

10. رویکردهای انتقادی ناصرخسرو

11.نقد افکار، احوال، آثار و تأثیرات ناصرخسرو

12. حضور ناصرخسرو در فرهنگ عامه

13. دیدگاه‌های علمی ناصرخسرو (علوم محض و طبیعی)

در جریان برنامه‌ریزی همایش حکیم ناصرخسرو قبادیانی معلوم شد مقالات حوزه "بازنمود آثار و تاثیرات ناصرخسرو در سطح بین‌الملل" از حوزه‌های مغفول است. به همین دلیل گروه‌های زبان‌های خارجی ششگانه دانشکده؛ پژوهش در این حوزه را در دستور کار خود قرار دادند که حاصل آن برگزاری پیش‌نشست همایش باعنوان نخستین پیش‌نشست همایش حکیم ناصرخسرو قبادیانی در تاریخ 18/12/93 بود. در این نشست کوشش شد بازنمود این حکیم در متون زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی، چینی و عربی جستجو و ترسیم شود.

شورای علمی همایش با تمرکز بر معرفی گسترش آثار ناصرخسرو انتشار چند اثر را در دستور کار خود قرار داد که از آن جمله‌اند: تصحیح انتقادی خوان‌الاخوان، کتابشناسی جامع ناصرخسرو، ترجمه مقدمه هانری کربن جامع‌الحکمتین، تجدید چاپ ترجمه چهل‌قصیده ناصرخسرو به زبان انگلیسی و تجدیدچاپ یادنامه 1353 ناصرخسرو در دانشگاه فردوسی مشهد.

همزمان با برگزاری این همایش؛ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مسیر سفر حکیم ناصرخسرو را به تصویر کشیده و نمایشگاه عکس راه بیداری به همین مناسبت برگزار می‌کند. بنیاد ایرانشناسی نمایشگاهی از کتب ناشران آثار پیرامون ناصرخسرو تدارک دیده و انجمن حکمت و فلسفه کتاب چهل قصیده ناصرخسرو به زبان انگلیسی را تجدیدچاپ می‌کند. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اداره دیپلماسی وزارت امور خارجه، شهرداری تهران و بخش روابط بین‌الملل وزارت علوم از دیگر همراهان این همایش هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز