خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران :

دنیا فرصت بی‌نظیری برای حضور در بازار بکر ایران دارد

لهستان کمترین صدمات را در زمان بحران اقتصادی اروپا دیده بنابراین بیشتر کشورهای دنیا خصوصا ایران علاقه‌مند به افزایش روابط تجاری با لهستان هستند.

به گزارش ایلنا، همایش تجاری ایران و لهستان با حضور رییس اتاق ایران و معاون وزیر خارجه، معاون وزیر اقتصاد و سخنگوی پارلمان لهستان به همراه هیات ۱۰۰ نفره عالیرتبه اقتصادی این کشور روز دوشنبه در محل اتاق ایران برگزار شد.

غلامحسین شافعی در این همایش با تاکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی بین ایران و لهستان، ابراز امیدواری کرد: دو کشور در زمینه‌های انرژی، نفت و گاز، ماشین آلات صنعتی، کشتی سازی، مواد شیمیایی ارگانیک، تولیدات دارویی و تکولوژی نوین محیط زیست با یکدیگر همکاری‌های خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به پیشینه روابط دیرینه و تاریخی دو کشور و مهاجرت لهستانی‌ها به ایران در زمان جنگ جهانی دوم، اظهار داشت: بعد از فروپاشی اروپای شرقی، لهستان از کشورهای نمونه در توسعه اقتصادی بوده به طوری که از سال ۲۰۰۲ به بعد اصلاحات اقتصادی صنایع کوچک و متوسط این کشور از رشد چشمگیری برخوردار شده است.

شافعی ادامه داد: به علت داشتن برنامه‌های مدون، لهستان کمترین صدمات را در زمان بحران اقتصادی اروپا دیده بنابراین بیشتر کشورهای دنیا خصوصا ایران علاقه‌مند به افزایش روابط تجاری با لهستان هستند.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه لهستان از موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خاصی در اروپای شرقی و اتحادیه اروپا برخوردار است، گفت: لهستان می‌تواند راه ورود به کشورهای بلاروس، اوکراین، روسیه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برای ایران و کشورمان نیز می‌تواند دروازه ورود لهستان به کشورهای آسیای میانه، خاورمیانه، افغانستان و عراق باشد.

وی با اشاره به تحریم‌ها و اثرات آن بر روابط اقتصادی ایران با دیگر کشور‌ها، تصریح کرد: رویکرد دولت جدید متفاوت است و وارد فضای جدیدی در روابط اقتصادی خود با دیگر کشور‌ها شده و این در حالی است که اکنون با تقاضاهای زیادی از کشورهای مختلف دنیا برای بهبود روابط اقتصادی روبرو شده است.

رییس اتاق ایران با ابراز خرسندی از اعزام هیات عالیرتبه لهستانی به ایران، ابراز امیدواری کرد که اعزام این هیات سرآغاز فصل جدیدی برای ارتقای سطح مناسبات تجاری بین دو کشور باشد و بخش‌های خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور در زمینه تبادل هیات‌های تجاری نقش مهمی ایفا کنند.

وی با اشاره به حجم پایین مبادلات تجاری بین دو کشور، یکی از دلایل آن را فقدان اطلاعات تجاری از یکدیگر دانست و خواستار افزایش همکاری‌ها و تبادل هیات‌های تجاری توسط اتاق‌های بازرگانی دو کشور شد.

معاون وزیر خارجه لهستان در امور آفریقا، آسیا و خاورمیانه با اشاره به سابقه طولانی ۵۴۰ ساله لهستان با ایران در زمینه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، گفت: رابطه عاطفی خوبی از زمان جنگ جهانی دوم بین دو ملت ایجاد شده که از این سابقه می‌توان برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور و ایجاد یک بنیاد مستحکمتر تجاری استفاده کنیم.

کاسپر چیک اظهار داشت: از ۲۵ سال پیش شاهد تغییر بازارهای کمونیستی به بازار‌های سرمایه گذاری، ایجاد اصلاحات اقتصادی نوین، رشد بنگاه‌های کوچک و بزرگ و ایجاد فضای مساعد برای سرمایه گذاران خارجی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین ایران و لهستان وجود دارد و در زمینه‌های حمل ونقل، زیرساخت‌ها، کشاورزی، انرژی و تکنولوژی سبز مهارت‌ها و تجربیات خوبی داریم که بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند در این زمینه‌ها با یکدیگر وارد مذاکره و همکاری شوند.

در پایان این همایش تجار، بازرگانان، صنعتگران و سرمایه گذاران ایرانی و لهستانی در بخش‌های مختلف از جمله نفت و گاز، صنعت، کشاورزی، غذا، تکنولوژی سبز، خدمات و دارویی به گفت‌و‌گو و مذاکره رو در رو پرداختند.

در سال ۹۳ صادرات ایران به لهستان ۲۰ میلیون دلار و شامل روده، پسته، خرما، انگور، قطعات تراکتور کشاورزی، کفپوش و میوه‌های خشک و همچنین واردات ایران از لهستان بالغ بر ۲۲ میلیون دلار و شامل دارو، کاغد و مقوا، ماشین ریسندگی، تراکتور جاده‌ای و لوله پروفیل بوده است.

کد خبر : ۲۷۴۸۶۸