خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای سیاست گذاری بیستمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی:

حضور 1800 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه بیستم/امریکا حضور ندارد

دلیل اصلی عدم حضور شرکت‌های بزرگ نفتی این است که شرکت‌های چند ملیتی و بزرگ معمولاً رصد می‌شوند لذا چند سالی است که به دلیل تحریم‌ها حضور پیدا نمی‌کنند البته این شرکت‌ها نیز با شرکت‌های حاضر در خاورمیانه شرکت کرده‌اند که از جمله آنها توتال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر نعمت اللهی رئیس شورای سیاست گذاری بیستمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه های نمایشگاه بیستم پرداخت و گفت: نمایشگاه امسال در حالی برگذار می شود که دومین سال روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت داخل است.

وی افزود: ما همواره تلاش کرده ایم که استفاده از توان داخل را در سرلوحه کار خود در صنعت نفت قرار دهیم و نگاه عمیق و علمی به ساخت داخل و توسعه ظرفیت داخلی داشته باشیم.

نعمت اللهی با اشاره به اینکه در نمایشگاه بیستم شعار استفاده از ظرفیت داخلی با اتکا به اصول اقتصاد مقاومتی را در سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم تصریح کرد: ما به شرکت‌های داخلی به ویژه شرکت‌هایی که دانش پیشرفته داشته‌اند توجه ویژه داشته‌ایم. همچنین شرکت‌هایی که می‌توانند تجربیات خوبی را به ویژه در بخش پایین دست منتقل کنند و همچنین شرکت‌های دانش بنیان حضور چشمگیری داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه شرایط اقتصادی و سیاسی کشور در حال تحول است ما نیازمند توسعه نفت، افزایش ظرفیت تولید گاز و جهش در صنعت پتروشیمی کشور هستیم گفت: این شرایط باعث شده که به ظرفیت داخلی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و استفاده به جا از توان داخلی داشته باشیم. البته نه به این معنا که از دانش بنیان دور بمانیم.

مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت با اشاره به اینکه بعد از برداشته شدن تحریم‌ها شرکت‌های داخلی با همتایان خارجی می توانند مراودات بیشتری داشته باشند گفت: در صورت لغو تحریم تعامل شرکت‌های ایرانی و خارجی بیشتر شده و این امر می‌تواند به روز آمدن شدن صنایع داخلی کمک کند.

وی در ادامه به نمایشگاه بیستم نفت، گاز و پتروشیمی که از 16 اردیبهشت آغاز می‌شود اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت و جمعی از مسئولان نفتی و مقامات لشگری و کشوری افتتاح خواهد شد و به مدت 4روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برپا خواهد بود.

نعمت‌اللهی خاطرنشان کرد: نمایشگاه بیستم نفت با حضور 1200 شرکت داخلی و 600 شرکت خارجی در فضایی به وسعت 50هزار متر مربع دایر خواهد بود.

وی گفت: روز اول نمایشگاه مخصوص متخصصین و مسئولین است که بتوانند در شرایط آرام بازدید کرده و از اطلاعات بهره‌مند شوند.

رئیس شورای سیاست گذاری بیستمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: در این نمایشگاه 29 کشور از جمله کشورهای ایتالیا، چین، آلمان، امارات، هند، ترکیه، روسیه، فرانسه، بلژیک، انگلستان، سنگاپور،موناکو، کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، اوکراین، مالزی، اسپانیا، اتریش، سوریه، نیجریه، اندونزی، سودان، قزاقستان، ارمنستان، سوئیس، کانادا، نروژ و لهستان شرکت خواهند داشت که بعضی از کشورها مثل فرانسه و اسپانیا نیز به صورت پاویون و ملی حضور خواهند داشت. همچنین برخی کشورها مثل لهستان و نروژ نیز هیات‌هایی برای بازدید اعزام خواهند کرد که بتوانند همزمان مذاکراتی نیز داشته باشند و از نزدیک با ظرفیت‌های کشور آشنا شوند.

وی اظهار داشت: البته تصور ما بر این بود که به خاطر مسائل سیاسی و منطقه شرکت‌هایی که مشمول تحریم شده بودند کمتر حضور یابند اما در واقعیت اینگونه نشد و استقبال خوبی صورت گرفته است.

نعمت‌اللهی از نمایشگاه نفت ایران به عنوان پنج نمایشگاه برتر جهان یاد کرد و گفت: این نمایشگاه در سطح منطقه، اروپا و آمریکا شناخته شده است.

وی همچنین گفت: البته برخی کشورها نیز به خاطر مسائل تحریم حضور در نمایشگاه ایران را به سال آینده و بعد از لغو تحریم‌ها موکول کردند.

وی در ادامه به شرکت‌هایی که محصولات خود را در این نمایشگاه به نمایش می‌گذارد اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه شرکت‌هایی با محصولات نفتی و گازی، پتروشیمی، اتوماسیون، سیم و کابل، پمپ، الکتروموتور، لوازم اکتشاف و حفاری، پالایش، انتقال، کنتور، ابزار دقیق، اتصالات، لوله، تابلو، مخازن، ابزار آزمایشگاهی، تجهیزات ایمنی، دستگاه برش، ایزولاسیون، روغن روانکار، کاتالیست‌ها و همچنین ظرفیت‌های مهندسی و پیمانکاران بزرگ کشور حضور جدی خواهند داشت. همچنین شرکت‌های پژوهشی نیز شرکت‌ خواهند کرد.

نعمت اللهی ابراز امیدواری کرد که در نمایشگاه سال آینده بیشتر به نرم‌افزار پرداخته شود و تجهیزات در اولویت دوم قرار گیرد و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند حضور جدی داشته باشند.

وی در ادامه یادآور شد: تمامی سالن‌ها و محیط‌های نمایشگاهی تحت پوشش قرار گرفته و هیچ جای خالی نداریم ضمن اینکه تلاش کرده‌ایم تمام شرکت‌های موثر و مهم را در مجموعه جای دهیم.

وی اظهار کرد: در این نمایشگاه چهار سمینار تخصصی با تولیدکنندگان داخلی برگزار می شود که از جمله آنها هم‌اندیشی شرکت ملی نفت با سازندگان داخلی، شرکت پالایش، شرکت گاز با پیمانکاران داخلی و شرکت پتروشیمی نیز برنامه‌های آینده را  تبیین خواهند کرد. همچنین سمینارهایی جهت حضور و ارائه مطالب از سوی معاونت‌های علمی و پژوهشی ترتیب داده شده است. ضمن اینکه برنامه‌ریزی کرد‌ه‌ایم که هر روز صبح و بعدازظهر نشست‌های خبری برگزار شود.

رئیس شورای سیاست گذاری بیستمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی گفت: تعداد حضور کشورهای خارجی نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از تعداد 22 کشور 19 کشور حضور خواهند داشت که از جمله کشورهایی که در نمایشگاه بیستم شرکت نکرده اند آمریکا است که ممکن است به دلایل سیاسی و یا به تصور اینکه نمایشگاه سال قبل چندان برایشان مثمرثمر نبوده شرکت نکردند.

وی خاطرنشان کرد: البته دلیل اصلی عدم حضور شرکت‌های بزرگ نفتی این است که شرکت‌های چند ملیتی و بزرگ معمولاً رصد می‌شوند لذا چند سالی است که به دلیل تحریم‌ها حضور پیدا نمی‌کنند البته این شرکت‌ها نیز با شرکت‌های حاضر در خاورمیانه شرکت کرده‌اند که از جمله آنها توتال است.

نعمت‌اللهی در ادامه با اشاره به اینکه توجه ویژه نمایشگاه امسال نفت به بحث اقتصاد مقاومتی است گفت: در این خصوص وزیر نیز به جای بازدید عمومی از غرفه‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده از غرفه‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه ده قلم کالای نفت و همچنین پروژه‌های سیراف فعال هستند بازدید به عمل خواهد آورد.

کد خبر : ۲۷۴۸۶۵