خبرگزاری کار ایران

کارگردان فیلم جایی برای زندگی:

در هر مقطعی رجوع به تصاویرگذشته جذابیت دارد

استاد علی معتقد است وقتی قرار است به گذشته یک منطقه رجوع کنیم و درباره آن بیشتر بدانیم یکی از مواردی که می‌تواند کمک بسیاری کند، چهره شهر است.

به گزارش ایلنا، محسن استادعلی(کارگردان فیلم جایی برای زندگی) با اشاره به اینکه هدف از برگزاری یک جشنواره نباید تنها صرف برگزاری آن باشد؛ گفت: باید دید کارکرد‌ها و تاثیرات یک جشنواره چیست و  متولی برگزاری جشنواره  تا چه اندازه از این ظرف بهره برداری می‌کند.

وی ادامه داد: معمولا جشنواره‌های موضوعی کارکردشان هم موضوعی است و جشنواره شهر نیز از این مساله مستثنی نیست.

به گفته وی؛ اگر به جشنواره فیلم شهر پرداخته شود می‌تواند آینه تمام‌نمای مردمی باشد که در یک جغرافیا که می‌تواند هر شهری باشد، زندگی می‌کنند. تماشای رفتارهای جمعی روی پرده می‌تواند در این زمینه کمک بسیاری کند.

این مستندساز افزود: زمانیکه یک مستند در سال ۹۳ تولید می‌شود، مشخصه آدم‌های سال ۹۳ را دارد و وقتی فیلم‌های حاضر در جشنواره در کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانند مجموعه‌ای از رفتارهای شهری را به نمایش بگذارند و در ‌‌نهایت کار‌شناسان بر اساس آن‌ها به آسیب‌شناسی امور بپردازند.

وی تصریح کرد: باید از برگزاری جشنواره فرهنگی و سینمایی گام را جلو‌تر بگذاریم و ببینیم از فیلم‌های شهری چقدر می‌توان تاثیرات مثبت گرفت و اگر توجه داشته باشیم، جشنواره موفق‌تر خواهد بود.

به اعتقاد وی؛ ضرورت اثرگذاری عمیق و به هویت رسیدن یک جشنواره استمرار و نظم آن است. اینکه جشنواره شهر دوسالانه یا سه سالانه برگزار شود، نظم و هویت آن را از مخدوش می‌سازد.

استادعلی؛ با اشاره به اینکه توجه به موضوع گسترده جشنواره شهر باید منظم و مستمر باشد، افزود: استمرار فعالیت جشنواره نظم کمک می‌کند تا بپذیریم که یک جشنواره موضوعی داریم که روی موضوعات گسترده و متنوع شهری تمرکز دارد.

وی یادآور شد: خوشبختانه در یک دهه اخیر در حوزه سینمای مستند شهری اتفاقات بسیار خوبی افتاده و ما شاهد تولید آثار بسیاری در این زمینه بوده‌ایم. معمولا وقتی قرار است به گذشته یک منطقه رجوع کنیم و درباره آن بیشتر بدانیم یکی از مواردی که می‌تواند کمک بسیاری کند، چهره شهر است و ما معمولا وقتی می‌خواهیم به چنین‌شناختی برسیم، به فیلم‌هایی رجوع می‌کنیم که تصویری از شهر را به نمایش گذاشته‌اند.

وی اضافه کرد: امروزه وقتی به تصاویر تهران دهه ۵۰ در فیلم‌ها می‌نگریم بسیار ذوق زده می‌شویم و لذت می‌بریم. در هر مقطعی رجوع به تصاویر موجود از گذشته همین احساس را ایجاد می‌کند و می‌تواند به شناخت ما از جامعه آن دوران کمک بسیاری کند اما این طور نیست که چنین کارکردی فقط مختص سینمای مستند باشد و مثلا عکس‌های اجتماعی نیز چنین کارکردی دارند.

استادعلی گفت: جشنواره شهرکمک می‌کند تا به مجموعه ارزشمندی از آثار تصویری پیرامون جامعه شهر دست یابیم.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری یک جشنواره نباید تنها صرف برگزاری آن باشد بلکه باید دید کارکرد‌ها و تاثیرات یک جشنواره چیست و شهرداری به عنوان متولی تا چه اندازه از این ظرف بهره برداری می‌کند.

 پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از ۳ تا ۱۲ خردادماه سال ۹۴ به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۲۷۴۷۸۰