خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی:

کارگران به خاطر یک لقمه نان شرایط نامناسب کار را تحمل می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۵۲۷

رییس اتحادیه کارگران قراردادی نسبت به عدم امنیت شغلی کارگران که منجر به کاهش بهره وری شده است هشدار داد.

«فتح اللـه بیات» در همایش اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی که عصر امروز دوشنبه ۷ اردیبهشت برگزار شد گفت: مهم‌ترین بحث ما امنیت شغلی است و متاسفانه در صنوف مختلف دیدیم با وجود انگیزه‌ای که در میان بخش‌های مختلف جامعه کارگری برای احقاق حقوق صنفی کارگران وجود دارد اما خیلی جاه‌ها کاری از پیش برده نمی‌شود.

او ادامه داد: می‌خواهم راجع به دو دولت قبلی و دولت کنونی که سکان اجرایی کشور را برعهده دارد مقایسه کوتاهی کنم استراتژی دولت آقای خاتمی توسعه سیاسی بود و با آن موقعیت حداکثری که در دولت اصلاحات داشتیم باز هم نتوانستیم دست آوردهای کافی داشته باشیم.

این فعال صنفی کارگری گفت: در دولت احمدی‌نژاد شاهد توسعه علمی بودیم اما دیدیم که متاسفانه در آن دولت لایحه‌ای تحت عنوان تغییر قانون کار تحویل مجلس شد و می‌خواستند قانون کار را شخم بزنند که با هوشیاری فراکسیون کارگری مجلس کارگران بیدار شدند و توانستند جلوی تغییر و تحول را بگیرند.

او افزود: دیدیم که در دولت‌های نهم و دهم وضعیت اشتغال و تولید دچار تغییر و تحول شد که رکود اقتصادی بیکاری و گرانی را بر جامعه حاکم کرد.

بیات گفت: دولت تدبیر و امید نیز با شعار توسعه اقتصادی و حل مشکلات سیاسی وارد میدان شده است وتاکنون در بحث رفع تحریم‌ها، کاهش تورم و مهار گرانی قدم‌های خوبی برداشته است.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی تصریح کرد: اگر امنیت اقتصادی برکشور حاکم شود سرمایه داران داخلی و خارجی می‌توانند با میل ورغبت در کشور سرمایه گذاری کنند. در این صورت رونق اقتصادی و امنیت شغلی حاصل می‌شود.

این فعال کارگری گفت: اگر بهره بانکی پایین بیاید مردم سرمایه خود را از بانک خارج می‌کنند و آن را به سمت تولید می‌برند که در این صورت تولید نیز رونق پیدا می‌کند اما تا زمانیکه فضای کسب و کار در دست افراداندکی باشد و این فضای بسته حاکم باشد خیلی تغیری در وضعیت تولید نخواهیم داشت.

او بابیان اینکه بسیاری از کارگران شاغل که فقط به خاطر لقمه‌ای نان شرایط نامناسب کار را تحمل می‌کنند؛ تصریح کرد: خود نیروی کار نیز در پیدایش این وضعیت مقصر است ما باید نیروهای متخصص و ماهر آموزش دهیم تا بتوانند در بازار کار برای خود جایگاهی تعریف کنند کارفرمایی که دارای نیروی تخصص و ماهر است به خاطر موقعیت شخصی و مالی‌اش مجبور می‌شود رفاهیت کارگر خودرا تامین کند تا زمانی که نیرو کار مازاد داریم کارفرمایان با توجه به وضعیت قراردادهای موقت حق انتخاب دارند پس باید صلاحیت و توانایی خودمان را به آن‌ها نشان دهیم که دراین صورت کارفرمایان به دنبال می‌آیند نه آنکه کارگری برای شغلش به کارفرما التماس کند.

وی بابیان اینکه روزی که کارگران شغل خود را به میل خود انتخاب کنندروز عید کارگران است، افزود: متاسفانه خبرهایی می‌رسد که در بسیارهایی از صنوف مثل میادین تره و بار، کفاشی و نساجی وکارگاه‌های زیر ۱۰ نفر از کارگران تا ۱۲ ساعت نیز کار می‌کشند متاسفانه یکی از مشکلات ما کارگاه‌های کوچک است که خارج از بازرسان وزارت کار قرار دارندو کارفرمایان هرجور که دوست دارند برای این کارگران تعیین و تکلیف می‌کنند.

وی افزود: مشکل دیگر شرکت‌های پیمانکاری هستند که با واسطه‌گری کار به پیمان می‌گیرند و کارگر را در پیمان خودشان دخیل می‌کنند وبخش قابل توجهی از حقوق کارگران را می‌بلعند مسوولان بدانند با قراردادهای کوتاه مدت و سفیدامضاء رونق در صنعت ایجاد نمی‌شود کارگری که در ابتدای صبح وبدو ورود به کارخانه استرس ونگرانی دارد بهره وری نخواهد داشت.

رییس اتحادیه کارگران قراردادی پیمانی گفت: معیشت خانواده‌های کارگری براساس مزد و پایه بنا شده اماهر روز در رسانه‌ها می‌خوانیم که کارگران برای عدم پرداخت دستمزد تحصن یا تجمع کرده‌اند. که این تاسف بار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز