خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در همایش ملی کار:

قرار نیست برخی با زد و بند با یک‌شبه راه صد ساله را بروند

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه نظام همواره خود را متکی به اقشار محروم جامعه می داند گفت: طبقه کارگر مهمترین پشتیبان نظام بوده و در هر مقطعی که لازم بوده از نظام حمایت و پشتیبانی بعمل آورده است.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح روز دوشنبه در ششمین همایش ملی کار با تبریک هفته کارگر، از قشر کارگر بعنوان افرادی زحمتکش و خدوم یاد کرد که با تلاش خود چرخ تولید کشور را به حرکت در می‌آورند و دیگران را بهره‌مند می‌سازند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه روز کارگر یک نماد جهانی است که مورد توجه همه کشور‌ها قرار دارد خاطرنشان کرد: روز کارگر روزی برای تجلیل و قدردانی از کسانی است که مولد‌ترین و زحمتکش‌ترین قشر جامعه هستند.

جهانگیری افزود: روز کارگر تنها برای بیان دشواری‌ها و مشکلات طبقه کارگر نیست بلکه روزی است برای تقدیر از ابتکارات و نوآوری‌های کارگران و کارفرمایان که در طول یکسال انجام می‌دهند.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی کار امری مقدس است و از نظر اجتماعی نیز امری است بسیار مقبول و مطلوب است و در نظر پیشوایان ما، گریز از کار و تنبلی امری مذموم و تلاش و زحمت امری پسندیده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در مقطعی که مقام معظم رهبری موضوع وجدان کاری را مطرح کردند، این موضوع مطرح شد که یک کارمند دولت در محل کار چه میزان کار مفید انجام می‌دهد زیرا باید توجه داشته باشیم که وجدان کاری ایجاب می‌کند در هر جایگاه و مسئولیتی که هستیم احساس کنیم وقت و مجموعه‌ای که در اختیار ماست متعلق به ملت ایران است و ما باید این زمان و امکانات را در راه خدمت به مردم استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه یکی از راه‌های ارزیابی برای درستی و کارآمدی سیاست‌های دولت‌ها را میزان توجه آن‌ها به کار و کارگر دانست و گفت: وقتی که با بیکاری مواجه می‌شویم باید بررسی کنیم که چه سیاستهایی در گذشته اتخاذ شده که نه تنها به میزان اشتغال کشور اضافه نشده بلکه کسانی که زمانی شاغل بوده‌اند کار خود را از دست داده‌اند.

جهانگیری با بیان اینکه شرایط کشور ویژه است و هنوز آثار مخرب بیماری هلندی از کشور ما دور نشده گفت: بیماری هلندی در سال ۱۳۵۳ گریبانگیر کشورهای نفت‌خیز شد و ایران علی رغم اینکه گام‌هایی در جهت صنعتی شدن برداشته بود، با افزایش بهای نفت به یکباره در اثر افزایش واردات بی‌رویه آنچنان آسیب دید که تا سال‌ها آثار آن در کشور باقی ماند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: کشورهای نفت خیز از مسائل آن زمان تجربه کسب کردند و صندوق‌هایی برای ذخیره درآمدهای نفتی ایجاد کردند تا از این درآمد‌ها جهت سرمایه گذاری استفاده کنند و در میان این کشور‌ها تنها کشورهای محدودی هستند که در کاهش اخیر بهای نفت دچار آسیب شدند زیرا اکثر آن‌ها بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار در صندوق‌های ذخیره ارزی پس انداز کرده بودند.

جهانگیری با یادآوری اینکه دو کشور نفت خیز به این موضوع توجه نکرده و شرایط خاصی دارند، تصریح کرد: ایران و ونزوئلا آنطور که باید این موضوع را مدنظر قرار ندادند و اگرچه در ایران حساب ذخیره ارزی در برنامه سوم توسعه ایجاد شد و قرار بود درآمد مازاد حاصل از فروش نفت به این صندوق واریز شود اما آنطور که باید اهداف مورد نظر در این زمینه تامین نشد.

وی اظهار داشت: در زمان روی کار آمدن دولت نهم صندوق ذخیره ارزی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار موجودی داشت که در اختیار آن دولت قرار گرفت اما به دلیل استفاده بی‌رویه از آن، مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کرد که صندوق توسعه ملی ایجاد شود و این صندوق زیرنظر هر سه قوه فعالیت داشته باشد.

جهانگیری با اشاره به گزارش اخیر یکی از دستگاه‌های نظارتی در خصوص حساب ذخیره ارزی تصریح کرد: براساس قوانین بودجه، در زمان تشکیل صندوق توسعه ملی باید صندوق ذخیره ارزی ۱۷۰ میلیارد دلار موجودی می‌داشت که متاسفانه میزان موجودی آن نزدیک به صفر بود.

معاون اول رییس جمهور افزود: اگر کشور از این ۱۷۰ میلیارد دلار و منابع صندوق توسعه ملی برخوردار بود دیگر در زمان کاهش بهای نفت با مشکل روبرو نمی‌شد، کارهای عمرانی رکود پیدا نمی‌کرد و کشورهای دیگر نمی‌توانستند ایران را به تحریم تهدید کنند.

جهانگیری گفت: متاسفانه در کشور در مقاطعی شعارهایی داده شده ولی در عمل بر ضد آن شعار‌ها عمل کرده‌ایم مثلا در مقطعی شعار مقابله با برخی کشور‌ها سر داده شد اما بازارهای خود را روبه کالاهای مصرفی آن‌ها باز کردیم و اقتصاد را با مشکل مواجه نمودیم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد ایران نیازمند عبور از وابستگی به درآمدهای نفتی است، اظهار داشت: مصمم هستیم در برنامه ششم توسعه هم بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و هم براساس تجربیات گذشته از درآمدهای نفتی فقط برای بودجه عمرانی استفاده کنیم و برای تامین بودجه جاری کشور به درآمدهای غیرنفتی متکی باشیم.

وی با بیان اینکه دولت بسیار بزرگ شده اما قدرت حرکت و انجام کارهای بزرگ را ندارد تصریح کرد: یکی از سیاست‌های جدی دولت تدبیر و امید ایجاد دولتی چابک و کوچک، واگذاری بنگاه‌ها و میدان دادن به بخش خصوصی است تا بخش خصوصی اطمینان پیدا کند که دولت به طور جدی از حضور آن‌ها حمایت می‌کند.

جهانگیری با تاکید براینکه ایران به رشد بیش از ۸ درصدی اقتصاد و ایجاد ۱ میلیون فرصت شغلی در سال نیازمند است گفت: هرچقدر که از ایجاد ۱ میلیون فرصت شغلی در سال عقب بمانیم به تعداد بیکاران کشور اضافه می‌شود و این در حالی است که بیکاران امروز کشور با گذشته متفاوت هستند زیرا درصد زیادی از آن‌ها را جوانان تحصیلکرده تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران اقتصادی بزرگ است و براساس گزارش صندوق بین المللی پول حجم اقتصاد ایران براساس قدرت خرید مردم ۱۳۵۰ میلیارد دلار است گفت: تولید سرانه کشور نیز براساس قدرت خرید مردم ۱۷ هزار دلار است و می‌توان گفت که اقتصاد ایران جزو ۲۵ اقتصاد بر‌تر دنیاست.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه چنین اقتصادی می‌تواند نیاز موجود به اشتغال را تامین کند اظهار داشت: البته شرط آن این است که الزاماتی فراهم شود که یکی از آن‌ها ورود بخش خصوصی به چرخه اقتصاد کشور و دیگری تعامل با دنیاست زیرا یک اقتصاد بزرگ نمی‌تواند خود را حبس کند و باید با اقتصادهای سایر کشور‌ها تعامل داشته باشد.

جهانگیری افزود: اقتصاد ایران با حجم تجارت حدود ۲۰۰ میلیارد دلاری نیازمند آن است که سرمایه ایرانیان مقیم خارج و نیز سرمایه‌های خارجی به آن وارد شود و شرایط باید طوری باشد که تشکل‌های بخش خصوصی فعال شوند و بخش خصوصی احساس کند قادر است در این کشور از حقوق خود دفاع کند.

معاون اول رییس جمهور همچنین بر لزوم بهبود فضای کسب و کار تاکید و خاطرنشان کرد: گروهی تعیین شده‌اند تا فضای کسب و کار را رصد کنند و در این زمینه وزیر امور اقتصادی و دارایی گزارشی ارسال کرد که بیش از ۱۰۰۰ مجوز برای شکل گیری کسب و کار در دستگاه ‌های اجرایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه به بخش زیادی از این مجوز‌ها نیازی نیست، خاطرنشان کرد: لغو مجوزهای غیرضروری نیازمند شجاعت است که البته امیدواریم دستگاه‌های اجرایی خود اقدام به لغو این مجوز‌ها کنند وگرنه وزارت اقتصاد براساس قانون می‌تواند این مجوز‌ها را لغو نماید.

جهانگیری یکی دیگر از الزامات رشد اقتصادی را مبارزه با فساد عنوان کرد و گفت: قرار نیست عده‌ای از طریق زد و بند با دستگاه‌ها بتوانند یک شبه راه صد ساله را طی کنند.

وی در ادامه با تقدیر از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل پذیرش مسئولیت کار در کشور، از برگزاری مجدد همایش ملی کار پس از سال‌ها وقفه قدردانی کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به برنامه وزارت تعاون برای سه جانبه گرایی و توجه به اضلاع کار شامل کارفرما، کارگر و دولت گفت: این سه ضلع مکمل یکدیگر هستند و باید هم گرا باشند.

وی افزود: باید بدانیم که همه از فعالیت یک بنگاه نفع می‌برند و همه از آسیب دیدن آن متضرر می‌شوند و باید توجه کنیم که منافع مشترک این سه گروه در رشد اقتصاد و فعالیت و حیات بنگاه اقتصادی است و نباید کسی احساس کند که می‌تواند سهم بیشتری از یک بنگاه را به سمت خود بکشد.

جهانگیری سه جانبه‌گرایی و توجه به سه ضلع کارگر، ‌کارفرما و دولت را یک تجربه موفق بشری دانست و گفت: بشر در زمینه‌های مختلف به دستاوردهای خوبی رسیده که باید از این دستاورد‌ها و تجربه‌ها استفاده کنیم.

کد خبر : ۲۷۳۴۸۱