خبرگزاری کار ایران

دبیرکل حزب اسلامی کار:

کارگران را از گفتگوهای اجتماعی کنار گذاشته‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۴۵۵

دبیرکل حزب اسلامی کار می‌گوید نمایندگان صنفی کارگران برخلاف تاکیدات قانونی کارگران از چرخه گفتگوهای اجتماعی کنار گذاشته شده‌اند.

 «حسین کمالی» با اعلام این مطلب در مراسم اعطای نشان خدمت به قانون کار گفت: پس از آنکه اعتراضات سال ۱۸۸۶ کارگران شیکاگوی آمریکا به تشکیل سازمان جهانی کار در سال ۱۹۱۹ منجر شد، کارگران سراسر جهان این فرصت را پیدا کردند تا در چرخه تصمیم گیری‌های اقتصادی و اجتماعی حضور فعال داشته باشند.

وی افزود: براساس همین رویکرد است که در قانون کار سال ۶۹ نمایندگان صنفی کارگری توانستند در شوراهای مختلف از جمله نهادهای صنفی کارگری، مراجع تشخیص و حل اختلاف و شوراهای عالی کار، تامین اجتماعی و حفاظت فنی حضور یابند.

وی افزود: با این حال اکون سالهاست که سه جانبه گرایی در تنظیم مناسابات بازار کار نادیده گرفته می‌شود، مثلا از یکسو دولت بر تعداد نمایندگان خود در شوراهای عالی می‌افزاید از‌ای طریق اتحاد کارفرما- دولت مانع از اثرگذاری کارگران بر تصمیم سازی‌مسائل صنفی می‌شود.

وی افزود: در ادامه همین اتفاقات نمایندگان مجلس قانونی را می‌گذرانند که به موجب آن تنها افراد دارای مدرک تحصیلی کار‌شناسی ارشد می‌توانند در رقابت‌های انتخاباتی مجلس شرکت کنند.

وی افزود: تصویب چنین قوانین هرگز به کارگران و کشاورزانی که تامین معاش خود را بر ادامه تحصیلات عالیه ترجیح داد اجازه دخالت موثر در تصمیم گیری‌های اجتماعی و اقتصادی را نمی‌دهد و در نتیجه تنها کسانی که به هرترتیب موقعیت اجتماعی آن‌ها امکان ادامه تحصیلات دانشگاهی را فراهم کرده است می‌توانند در مراکز تصمیم گیری حضور یابند.

وی افزود: به عنوان نمونه وزارت بهداشت امروز بار دیگر قصد دارد تا با تصویب قانونی بخش درمانی سازمان تامین اجتماعی را منفک کند، طبیعی است در شرایطی که امکان حضور کارگران در مجلس شورای اسلامی از نمایندگان آنها سلب شده است شانس تصویب چنین قانونی چقدر بالا می‌رود.

وی بابیان اینکه پیش از تصویب قانون الزام تامین اجتماعی نیز وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی برای سالیان متمادی مدیریت مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی را برعهده داشت؛ افزود: آن زمان حتی وزیر بهداشت حاضر نبودند تا در مورد چگونگی هزینه کردن اعتبارات صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی توضیح بدهند اما در ‌‌نهایت پیگیری‌های مستمر نمایندگانی که در مجلس دغدغه مسائل کارگری را داشتند باعث شد تا وزارت بهداشت بصورت مشروح توضیح دهند که چگونه اعتبارات سازمان تامین اجتماعی را بابت مصارف بهداشت عمومی هزینه کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز