خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در مراسم هفته سلامت:

دولت از هر نقد سازنده‌ای استقبال می‌کند

معاون اول رییس جمهور با رضایتمندی مردم از طرح تحول نظام سلامت گفت: این طرح موفقیت‌های خوبی داشته و استمرار آن از سیاست‌ها و اولویت‌های قطعی دولت است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری ظهر روز یکشنبه در مراسم هفته سلامت که با شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت نیز همانند هر طرح دیگری ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد که دست اندرکاران اجرای این طرح با آغوش باز از هر نقد سازنده‌ای استقبال می‌کند. 

وی با اشاره به آمار و نظر سنجی‌های موجود مبنی بر رضایتمندی مردم از طرح تحول نظام سلامت گفت: این طرح با موفقیت‌های خوبی همراه بوده و استمرار آن از سیاست‌ها و اولویت‌های قطعی دولت است و کمترین تردیدی برای تداوم اجرای این طرح وجود ندارد. 

معاون اول رییس جمهور هفته سلامت را فرصتی برای مسئولان بخش بهداشت و درمان کشور دانست تا اقدام‌های انجام شده، کارهای بزرگ و مشکلات این بخش را با مردم در میان بگذارند و دستگاه‌های مختلفی که در این زمینه مسئولیت دارند را به همکاری دعوت کنند. 

جهانگیری افزود: هرچه مسائل جامعه پیچیده‌تر می‌شود و بیشتر به سمت توسعه حرکت می‌کنیم، با مسائل تازه‌تری در حوزه سلامت و محیط زیست روبرو می‌شویم که یافتن راهکار برای حل این مسائل نیازمند کار جدی، برنامه‌ریزی دقیق و همراهی مردم است. 

معاون اول رییس دولت یازدهم سلامت را یکی از مهم‌ترین نیازهای اساسی آحاد مردم در جوامع بشری دانست و گفت: این موضوع در جامعه ما به دلیل تاکیدهای دینی و هم به دلیل ضرورت‌های ملی باید به طور ویژه مورد توجه باشد. 

وی همچنین از سلامت بعنوان زیربنای هر فعالیت اقتصادی و اجتماعی یاد کرد و گفت: تنها در یک جامعه سالم است که مردم می‌توانند در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی مشارکت فعال داشته باشند. 

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه سلامت باید یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی دولت‌ها باشد خاطرنشان کرد: امروز مؤلفه‌های فراوانی در کشور‌ها و جوامع بین‌المللی مطرح است تا مشخص شود یک دولت و ملت تا چه میزان از حکمرانی خوب برخوردارند و دراین میان مساله سلامت شهروندان یکی از مؤلفه‌هایی است که در این زمینه تاثیرگذار است و باید مورد توجه دولت‌ها باشد. 

جهانگیری ادامه داد: مسأله سلامت از اصلی‌ترین مؤلفه‌های توسعه پایدار و همه جانبه است و از آنجا که دکتر روحانی و دولت بر توسعه همه جانبه کشور تمرکز کرده‌اند، از ابتدای آغاز به کار دولت به مسأله سلامت و درمان که در آن زمان نگران کننده بود، اولویت ویژه‌ای دادند. 

وی در ادامه با بیان اینکه مؤلفه‌های متعددی نظیر حمل ونقل، تغذیه، مسائل زیست محیطی و محیط کار در مسأله سلامت تاثیرگذار هستند، بر لزوم توجه به تک‌تک این مؤلفه‌ها تاکید کرد و گفت: وقتی هر یک از مؤلفه‌های تاثیر گذار در سلامت در حوزه مسئولیت یکی از دستگاه اجرایی است، این بدان معناست که برنامه جامع سلامت زمانی کامل خواهد بود که هم به تمامی این مؤلفه‌ها توجه داشته باشیم و هم تمامی دستگاه‌های مرتبط، به موضوع سلامت به عنوان یک اولویت ویژه نگاه کنند. 

جهانگیری تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند با طرح تحول نظام سلامت همکاری داشته باشند و در این زمینه برنامه ریزی لازم را انجام دهند تا بتوانیم در برنامه جامع سلامت به توفیقات مطلوب دست پیدا کنیم. 

وی با اشاره به سپری شدن یک سال از اجرای طرح تحول سلامت، به ارزیابی‌های وزارت بهداشت در خصوص نحوه اجرای این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: ‌ گزارشات متعددی از سوی وزارت بهداشت، دستگاه‌های نظارتی و استان‌های مختلف در این خصوص به دولت ارسال شده و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از اهداف این طرح محقق گردیده است. 

دکتر جهانگیری در ادامه به برخی اهداف طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح کاهش هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های دولتی بود که امروز شاهد آن هستیم که هزینه‌های درمان در شهر‌ها به ۶ درصد و در روستا‌ها به ۳ درصد رسیده است و دیگر در این زمینه با مشکلات و بحران‌های گذشته روبرو نیستیم. 

دکتر جهانگیری همچنین یکی از آرزوهای دیرین مسئولین بلند پایه کشور را موضوع قرار گرفتن همه مردم تحت پوشش بیمه‌ها عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با اجرای طرح تحول نظام سلامت، در مدت کوتاهی ۸ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و امروز تقریباً می‌توان ادعا کرد که کسی در کشور وجود ندارد که تحت پوشش بیمه نباشد و اگر هم کسانی پیدا شوند می‌توانند تحت این گونه پوشش‌ها قرار گیرند. 

معاون اول رییس جمهور در ادامه یکی دیگر از مشکلات حوزه بهداشت و درمان در سالهای گذشته را عدم تامین تجهیزات لازم در داخل بیمارستان‌ها برای بیماران بستری خواند و اظهار داشت: در سال‌های قبل همراهان بیمار برای تهیه تجهیزات لازم به خارج از بیمارستان ارجاع داده می‌شدند که امروز با اجرای طرح تحول سلامت اکثر تجهیزات مورد نیاز در داخل بیمارستان‌ها تامین می‌شود. 

جهانگیری از حضور پزشکان در مناطق محروم و نیز اصلاح و ساماندهی وضع بیمارستان‌ها بعنوان یکی دیگر از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت یاد کرد و گفت: برخی بیمارستان‌ها در گذشته وضع بسیار بدی داشتند اما امروز انصافاً تغییرات چشمگیری در مراکز درمانی انجام شده است. 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت برای خدمت به مردم اجرا شده گفت: امروز شاهد رضایتمندی بسیار خوبی در میان مردم نسبت به خدمات سلامت هستیم و بی‌تردید هیچ موضوعی برای مجریان این طرح به اندازه رضایت مردم خوشایند نیست. 

وی با اشاره به بازدید خود از یک بیمارستان در یکی از استان‌ها در سال گذشته تصریح کرد: در آن بازدید بسیاری از بیماران و همراهان آن‌ها نسبت به هزینه‌ها و نحوه رسیدگی‌ها گلایه و شکایت داشتند اما امسال که مجدداً از‌‌ همان بیمارستان بازدید کردم تقریباً می‌توان گفتن که گله و شکایتی مشاهده نشد. 

فلرجهانگیری تصریح کرد: عملکرد ما باید به گونه‌ای باشد که رضایتمندی مردم از خدمات بهداشتی و سلامت به طور دائمی باشد و مردم بدانند که این کار‌ها بصورت مقطعی نیست بلکه جهت‌گیری کلی در نظام بهبود خدمات درمانی است و می‌خواهیم شرایط طوری باشد که به تعبیر مقام معظم رهبری مردم به جز رنج بیماری دغدغه دیگری نسبت به هزینه‌ها و نحوه رسیدگی نداشته باشند. 

معاون اول رییس جمهور یکی از مسائل و دغدغه‌های اجرا و استمرار طرح تحول نظام سلامت را تامین منابع مالی مورد نیاز دانست و با بیان اینکه دولت در حد توان منابع لازم برای اجرای این طرح را تامین می‌کند، بر لزوم کنترل و نظارت بر هزینه‌ها و جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری در بخش سلامت و درمان تاکید کرد. 

وی همچنین بر لزوم نقش آفرینی و حضور بیشتر بخش خصوصی در عرصه سلامت تاکید و خاطرنشان کرد: نباید تصور شود که چون دولت هزینه‌های طرح تحول سلامت را تامین می‌کند، نیازی به حضور بخش خصوصی نیست بلکه باید زمینه سازی برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی در این عرصه انجام شود. 

وی در بخش پایانی سخنان خود یکی از مشکلات کشور را عدم توازن در مناطق مختلف برشمرد و گفت: این عدم توازن در بخش بهداشت و درمان نیز وجود دارد و لازم است اجرای طرح‌های سلامت در تمام نقاط کشور و به شکل عادلانه اجرا شود. 

گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از برخی خیرین، فعالان عرصه سلامت و خانواده‌های برخی فعالان و تلاشگران عرصه سلامت که حین انجام وظیفه جان خود را از دست داده‌اند، تقدیر شد.

کد خبر : ۲۷۳۱۸۱