خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در همایش ملی سلامت؛

راه طولانی برای تحقق اهداف سلامت در پیش داریم

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۰۵۶

وزیر بهداشت گفت: نباید تصور کنیم که در مقطعی بخشی از اعتبارات را به حوزه سلامت اختصاص داده‌ایم و نظام کارآمدی ایجاد شده است، بلکه برای تحقق اهداف حوزه سلامت و رفع مشکلات این حوزه راه طولانی و سختی در پیش داریم.

به گزارش ایلنا؛ سیدحسن هاشمی در همایش ملی سلامت ضمن قدردانی از رئیس جمهور به دلیل توجه به حوزه سلامت و محیط زیست همچنین قدردانی از مهندس جهانگیری به دلیل کمک به اجرای طرح تحول سلامت گفت: خدا را شکر می‌کنیم که سلامت یکی از اولویت‌های مهم دولت قرار گرفته است و امیدوار هستیم این موضوع مستدام باشد.

وزیر بهداشت گفت: اگر خواهان پیشرفت و توسعه کشور هستیم این هدف، با داشتن مردم بیمار میسر نمی‌شود و حتما باید انسان‌های سالمی داشته باشیم.

وی با اشاره به دستورات دین اسلام درخصوص مسایل بهداشتی گفت: نمی‌توانیم ادعا کنیم مسلمان هستیم ولی به بهداشت و نظافت و دستگاه‌های متولی حوزه بهداشت توجه نداشته باشیم.

هاشمی گفت: نباید تصور کنیم که در مقطعی بخشی از اعتبارات را به حوزه سلامت اختصاص داده‌ایم و نظام کارآمدی ایجاد شده است بلکه برای تحقق اهداف حوزه سلامت و رفع مشکلات این حوزه راه طولانی و سختی در پیش داریم.

وی با بیان اینکه حتی در بهترین نظام‌های سلامت موفق دنیا دستگاه‌های بهداشتی ۲۰درصد سلامتی را تامین می‌کنند و ۸۰درصد مربوط به سایر بخش هاست، بر نقش عوامل اجتماعی موثر بر سلامت تاکید کرد و گفت: مولفه‌هایی مانند فقر، اعتیاد، بیکاری و بی‌سوادی در تامین سلامت جامعه بسیار تاثیرگذار هستند.

وزیر بهداشت به نقش موثر دستگاه‌های مختلف مانند وزارت صنعت، معدن تجارت، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتقا سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: همه دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند در ایجاد نشاط در جامعه و یا عکس آن تاثیرگذار باشند.

وی همچنین به نقش وزارت جهاد کشاورزی که مسئول تامین غذای مردم است و نیز سیاست مداران، تریبون‌های مختلف و دستگاه‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: همه این دستگاه‌ها در حوزه سلامت اثرگذار هستند و به نظر می‌رسد برای تحقق سلامت همه جانبه راه طولانی در پیش داریم.

هاشمی گفت: در سیاست‌های کلی سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، آماده است که تولیت بخش سلامت باید به متولی آن سپرده شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: باید پراکندگی‌های موجود که بر اثر تصمیمات غیرکار‌شناسی در طول سال‌های گذشته ایجاد شده است سامان یابد و همچنین بخش نظارتی سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد و دامپزشکی که امروز موضوع ایمنی غذا را در دستور کار دارند تقویت شوند و جایگاه واقعی داشته باشند. این موضوع باید به تدریج اتفاق بیفتد و در تریبون‌های مختلف درباره آن‌ها صحبت کرد و آن‌ها مطالبه کرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در حوزه سلامت انجام شود توجه به رفتار‌ها و تولیدات زیان آور است که اگر نمی‌توانیم مانع ایجاد آن شویم باید در کاهش آن تلاش کنیم.

هاشمی بر ضرورت گرفتن مالیات بر رفتار‌ها و کالاهای آسیب رسان تاکید کرد و گفت: در تمام دنیا این اقدام انجام می‌شود و باید تفاوتی بین افرادی که رفتار سالم و تولید سالم دارند با دیگرانی که کالای آسیب رسان تولید می‌کنند، وجود داشته باشد.

وزیر بهداشت در پایان ابراز امیدواری کرد که وزارت بهداشت بتواند در انجام وظایف خود به ویژه در جاهایی که مردم آسیب پذیر هستند، به وظیفه قانونی خود عمل کنند چرا که پیشگیری بسیار کم هزینه‌تر از درمان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز