خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی در مجلس:

درباره مسئله‌ای که اصلا وجود نداشته٬ حرف نمی‌زنم/ از نمایندگان عذرخواهی می‌کنم

وزیر کشور برخورد مناسب با پول‌های کثیف را یکی از راه‌های رسیدن به اهداف رفیع انقلاب ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی که در جلسه علنی امروز حاضر شده بود٬ در مورد پول‌های کثیف و ورود آن به انتخابات٬ توضیحاتی به نمایندگان مجلس داد. 

باید در مورد مسئله‌ای حرف بزنم که اصلا وجود نداشته است

وزیر کشور دولت تدبیر و امید گفت: موضوع پول‌های کثیف که امروز درباره آن صحبت می‌کنم٬ موضوعی حساس و تاثیرگذار در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی کشور است٬ به طوری که برخورد مناسب با آن٬ یکی از راه‌های رسیدن به اهداف انقلاب است. 

وزیر کشور در همین راستا افزود: مسئله کاملا ملی و مهم را به بازیهای سیاسی و جناحی کشاندند و در ‌‌‌نهایت به گونه‌ای شد که من به مجلس بیایم و از مسئله دفاع کنم که اصلا وجود نداشته است. 

حرف‌هایم صرفا هشداری بوده است

وی با تاکید براینکه حکم صادر کردن کار قوه قضاییه و آنچه من در این باره بیان کردم صرفا جنبه هشداری بوده است افزود: از من انتظار دارید‌‌‌ همان جنگ روانی رسانه‌های داخلی و خارجی را دنبال کنم و در طور و دامی که آن‌ها پهن کرده‌ام حرکت کنم. 

رحمانی فضلی ادامه داد: گلایه من از کسانی است که فریب رسانه‌ها را خورده‌اند و مسائلی را مطرح کرده‌اند که در نتیجه آن شرایط کشور به گونه‌ای پیشرفته که عده‌ای طرفدار این اظهارات شده‌اند و عده‌ای نیز در مقابل به خود گرفته‌اند و در مقابل آن موضع گرفته‌اند من می‌خواهم ریشه مسائل را که در حوزه اقتصاد است باز کنم. چرا که از صحبت‌های من استفاده سیاسی شد و در آن تحریف و انحراف ایجاد شد. 

درآمد‌ها و هزینه‌های کشور معلوم نیست

وی با اشاره به برخی بی‌انضباطی‌های مالی گفت: زمانی در دیوان محاسبات بودم٬ متاسفانه بار‌ها با چنین مسائلی روبرو بودیم و آن را مطرح می‌کردم؛ بحث آن زمان هم بر این مبنا بود که کل درآمد‌ها و هزینه‌های کشور معلوم نبود و کسی نمی‌توانست رقم دقیق آن را بگوید. 

رحمانی فضلی با بیان اینکه تمام منابع مالی و تمام هزینه‌های کشور باید به صورت واحد و نه به عنوان یک مسأله دولتی دیده شود٬ ادامه داد: منابع کشور بایستی به عنوان مسأله‌ای حاکمیتی مطرح شود٬ مضاف براینکه نحوه چرخش و گردش آن‌ها را مشخص شود. 

وزیر کشور تصریح کرد: ما بایستی نظارت عالی بر تمام امور منابع مالی و تمام هزینه‌های کشور داشته باشیم. 

رحمانی فضلی گفت: بخشی از مسئله را به عنوان موضوع پول‌شویی و پول‌های کثیف در ابعاد مختلف مطرح می‌کنم. اما زمانی نامه‌ای به آقای لاریجانی٬ رییس مجلس نوشتم و تقاضا کردم جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شود تا ارقام و اعدادی که ارائه می‌دهم، مورد سوء استفاده قرار نگیرد. 

وی تصریح کرد: موضوع پول‌های کثیف مسئله‌ای است که تمام کشورهای بزرگ دنیا با آن روبرو هستند و علیرغم همه برنامه‌های پیشگیرانه آن‌ها، بزرگ‌ترین پول‌شویی‌ها در داخل آمریکا، اروپا اتفاق افتاده است. 

پول‌های قاچاق با اشرار و تروریست‌ها ارتباط دارد

وزیر کشور افزود: ما به عنوان کشوری اسلامی اعتقاد داریم فعالیت‌های ما مبتنی بر اصولی انقلابی و اعتقادی باشد که میزان تخلف آن در آن به حداقل برسد. اما این توضیح را می‌دهم که برای ما مسجل است پول‌های قاچاق با اشرار و تروریست‌ها ارتباط دارد. 

وی افزود: اگر ما قاچاق و منابع ناشی از قاچاق را کنترل نکنیم قطعا گروه‌های افراطی و تروریستی از آن استفاده می‌کنند و در حوزه افتصادی نیز این مثال را مطرح کردم که پول‌هایی که ناشی از قاچاق است می‌تواند در اقتصاد کشور ضررهای بسیار زیادی داشته باشد، انحصار ایجاد کند. 

وزیر کشور همچنین عنوان داشت: درحوزه اجتماعی مسئله قاچاق و پول‌های ناشی از آن یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر که اگر قرار باشد خانواده‌های آن‌ها را نیز محسوب کنیم این عدد به حدود ۵.۵ تا ۶ میلیون نفر می‌رسد را در گیر خود می‌کند که براثر آن مسائلی نظیر طلاق، بزهکاری، سرقت و قتل حاصل می‌شود. 

رحمانی فضلی افزود: در حوزه سیاسی این مسئله را مطرح کردم که اگر ما مراقب نباشیم قاچاقچیان محتاج به حامی و کسانی که به دنبال پول‌های کثیف هستند به دنبال حامی خود در حوزه قدرت می‌گردند و اگر هوشیار نباشیم امکان دارد این افراد از طرق مختلف حوزه سیاسی من جمله از طریق انتقال قدرت اعمال نظر و اعمال نفوذ داشته باشند. 

صحبت‌هایم تحریف شده منعکس شد

وی با اشاره به اینکه صحبت‌های بنده به صورت ناقص جهت دار و تحریف شده منعکس شد٬ افزود: به همین دلیل از فردای آن روز اطلاعیه‌ای از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر منتشر شد و در آنجا بحث را مجددا توضیح دادیم و تشریح کردیم که اگر گردش ناسالم مالی مواد مخدر در هر حوزه‌ای از جمله سیاست بروز کند منجر به فساد و قدرت گرفتن عوامل قاچاق در مناسبات سیاسی خواهد شد و نسبت به تاثیر پولهای کثیف قاچاق مواد مخدر در تمام عرصه‌ها از جمله سیاست هشدار داده شد. اما این موضوع ادامه پیدا کرد و باز هم رسانه‌ها از طرق مختلف آن را مطرح کردند.

به رسانه‌ منتشر کننده خبر اعتراض کردیم

رحمانی فضلی ادامه داد: ۱۸ اسفندماه سال گذشته به همان خبرگزاری‌ این خبر را منتشر کرده بود٬ نامه‌ای به صورت کتبی نوشتیم و اعتراض خود را نسبت به عدم امانت‌داری اعلام کردیم.

وزیر کشور گفت: در‌‌ همان زمان گفتم که در حوزه سیاسی اگر مواظب نباشیم قاچاقچیان و کسانی که دنبال پول‌های کثیف هستند به حامی احتیاج دارند و حامی را در حوزه قدرت جستجو می‌کنند که اگر هوشیار نباشیم امکان دارد از طرق مختلف در حوزه سیاسی از جمله انتقال قدرت که در قالب انتخابات صورت می‌گیرد، اعمال نظر و اعمال نفوذ کنند. 

وی با بیان این‌که این صحبت‌های بنده به صورت ناقص و جهت‌دار و تحریف شده منعکس شد، گفت: به همین دلیل در فردای آن روز اطلاعیه‌ای از طرف ستاد مواد مخدر منتشر شد و در آنجا بحث را مجددا توضیح دادیم مبنی بر این‌که اگر گردش ناسالم مالی مواد مخدر در هر حوزه‌ای از جمله سیاست بروز کند منجر به فساد و قدرت گرفتن عوامل قاچاق در مناسبات خواهد شد. نسبت به تأثیر پول‌های کثیف، قاچاق مواد مخدر در تمام عرصه‌ها از جمله سیاست نیز هشدار داده شد. 

وی ادامه داد: بعد از پیگیری‌ها یکی از روزنامه‌ها سخنرانی بنده را در جریان ملاقات با کارکنان ستاد مبارزه با مواد مخدر در ۱۹ فروردین به گونه‌ای مطرح کرد که با تحلیل مسأله را به گونه‌ای مطرح کرد که‌‌ همان موارد گذشته را مجددا ارائه نمود. باز هم در نامه‌ای توضیحاتی را ارائه داده و گلایه کردیم. آن رسانه به همین دلیل مجبور شد آن مطلب را انتشار دهد.

وزیر کشور گفت: آخرین بار این موضوع هفته گذشته و در شورای اجتماعی و بعد از دعوت مجلس جهت حضور در صحن علنی مطرح شد؛ خبرنگار از من پرسید که توضیح شما در مقابل اظهارات یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس مبنی بر این‌که از شما خواسته شده تا در مورد پول‌های کثیف در مجلس حضور پیدا کنید چیست؟ بنده این‌گونه پاسخ دادم به عنوان وزیر کشور موظفم وقتی مجلس از ما چیزی می‌خواهد برویم و توضیح دهیم. آمادگی کامل در این حوزه داریم. الحمدلله در این زمینه قانون پولشویی را داریم که با فعال کردن قانون ضد پولشویی می‌توانیم این مسأله را مدیریت کنیم. 

وزیر کشور خاطرنشان کرد: اگر به موضوع پول‌های کثیف توجه نشود٬ یقین بدانید که این پول‌ها به همه حوزه‌ها نفوذ خواهند کرد تا با جلب حامی منافع و قدرت کسب کنند. بنابراین بحث را از مسأله پولشویی در جهان آغاز می‌کنیم تا بدانید همه کشور‌ها با آن مواجه هستند و تنها مربوط به کشور ما نیست. 

رحمانی فضلی افزود: با تلاش‌های انجام شده از سال ۸۶ و تصویب قانون پولشویی اقدامات بسیاری انجام شده است. سالانه در اروپا و آمریکا ۱۲۲ میلیارد تومان پولشویی وجود دارد که ۹۹ درصد این پول پولشویی می‌شود تا در جریان پول‌های تمیز قرار گیرد. 

وی گفت: برخی از رسانه‌ها این موضوع مهم کشور را به عرصهٔ رقابت‌های سیاسی و تحلیل‌های گروهی با توجه به منافع خودشان مورد استفاده قرار دادند. 

چرا می‌خواهید درباره مساله‌ای که اصلا مطرح نشده٬ صحبت کنم

رحمانی‌فضلی خطاب به حجت‌الاسلام ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت گفت: چرا می‌خواهید بنده مساله‌ای که اصلا مطرح نشده در مورد آن صحبت کنم و قبول کنم که در داخل سیاست این بوده است. خیر، اگر قرار است کسی در این زمینه صحبت کند،‌‌ همان قوه قضاییه است؛ بنده نیستم. انتظارم از مجلس و قوه قضاییه این است که با این موضوعات اساسی مقابله کند. 

وی بار دیگر خطاب به ابوترابی اظهار کرد: مساله‌ای که اصلا طرح نشده چرا شما انتظار دارید‌‌ همان موضوع را که جنگ روانی رسانه‌های داخلی و خارجی به آن دامن زدند من داخل آن تور حرکت کنم. 

 گله‌هایم از کسانی است که فریب خوردند

وزیر کشور همچنین خاطر نشان کرد: بنده گله‌هایم از کسانی است که به نظرم فریب رسانه‌هایی را خوردند و مسالهٔ سیاسی در کشور به گونه‌ای شد که عده‌ای طرفدار شده و عده‌ای موضع گرفتند. 

رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه اجازه دهید من ریشه این مسائل را در حوزه اقتصادی بگویم گفت: از صحبت‌هایی که بنده کردم و موجود هم است استفاده سیاسی و تحلیل انحراف ایجاد شد. مساله‌ای که کاملا ملی بود کاملا به سمت بازی‌های جناحی کشیده شده است.

وی همچنین تصریح کرد: اخیرا فردی با ۳۵ سال سن، ۵ کلاس سواد، در ظرف دو سال ۲۰۰ تن مواد مخدر را جابجا کرده و ۲۳۰۰میلیارد تومان پول در حساب‌هایش چرخانده، حسابی که مربوط به خودش هم نبوده و این‌ها همه خلاف است.

در بحث پولشویی به ۲۰۰۰ شماره حساب رسیدیم که با هم مرتبط بودند

وزیر کشور تصریح کرد: این موضوع برای اولین بار در طول تاریخ کشورمان در حوزه مبارزه با پولشویی در شبکهٔ بانکی پرس و جو کردیم با بررسی‌هایی که به عمل آمد نهایتا به بیش از ۲۰۰۰ شماره حساب رسیدیم که همه با هم مرتبط بودند. افرادی که در حوزه‌های مختلف کشوری و لشگری حق حساب دادند. 

وی با بیان اینکه فقط ۲۰ میلیون لیتر در حوزه قاچاق سوخت آمار وجود دارد گفت: شرکت‌هایی به ثبت رسیدند که همه یک کد داشتند تمامی این‌ها مسائلی است که دغدغهٔ مقام معظم رهبری هم بوده است. بنده سوالی دارم زیرا خودم هم نماینده شما در دیوان محاسبات بودم، آیا به روند هزینه‌های انتخابات در کشور نظارت و کنترلی وجود دارد؟ آیا قدرتمندان و سودجویان به دنبال استفاده از این مساله هستند؟

وی افزود: در پی ۱۰ سال ۴۸۷ پرونده را در قوه قضاییه مورد بررسی قرار دادیم. جریمه‌ای که برای آن لحاظ شد ۶۰۰۰ میلیارد تومان است که در نوبت بعدی تقاضای رسیدگی مجدد به کمتر از یک درصد این موضوع رسید که باید با این مساله برخورد جدی شود. 

رحمانی فضلی گفت: موضوعاتی مانند مسائل دارویی نیز رقم‌هایی در حدود ۳۰ میلیارد و ۵۰ میلیارد به عنوان داروهایی است که از طریق غیر گمرک وارد کشور می‌شود. 

وزیر کشور در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: ‌ حتی در کمیته امداد، افرادی بودند که ۲۷ هزار خودروی وارداتی را به اسم این افراد وارد کشور کردند از قبیل پورشه، لکسوس و..... برای اینکه مالیات به گمرک ندهند و این افراد دچار این نوع سوء‌استفاده‌ها قرار دارند. 

از ۹ هزار و ۵۷۰ شرکت، ۲ هزار و ۷۱۴ شرکت با یک آدرس به ثبت رسیده است

وی افزود: ‌ حتی شرکت‌هایی به ثبت رسیدند که یک کد آدرس دارند به عنوان مثال از ۹ هزار و ۵۷۰ شرکت، ۲ هزار و ۷۱۴ شرکت با یک آدرس به ثبت رسیده در واقع کد پستی ۹۹ درصد شرکت‌های ثبت شده یک رقم بوده است و این باعث شده که حدود ۲۰۰ میلیارد دلار مالیاتی که کشور می‌توانسته دریافت کند را نگیرد. به خاطر همین فرار‌ها و پولشویی‌ها است که انجام شده است. 

رحمانی فضلی تاکید کرد: ‌ در وزارت کشور در شورای عالی ضد پولشویی در سال قبل مواردی از پرونده‌ها مورد بررسی قرار گرفت در واقع از سال ۸۶ که تصویب شده بود تنها ۱۸ جلسه برگزار شده و ما سعی کردیم تعداد جلسات را زیاد کنیم. 

وزیر کشور خاطر نشان کرد: انتظار من و مردم از قوه مقننه و قوه قضاییه این است که بستری را از نظر اقتصادی در کشور فراهم کند که جلوی این کار‌ها گرفته شود. صحبت‌هایی که بنده کرده‌ام که این موضوع را به حوزهٔ سیاست وارد کردند هشداری است که باید مواظب باشیم به حوزه سیاست و قدرت کشیده نشود. 

رحمانی فضلی با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات اظهار کرد: ‌ می‌توانیم در قالب لایحه‌ای یا از طریق نمایندگان در قالب طرح چنین موضوعاتی را مورد رسیدگی قرار دهیم که منشا و منبع کلیه هزینه‌های انتخابات کاملا مشخص باشد که نشان دهیم خودمان دستمال پاک هستیم. 

بار‌ها وجود پول‌های کثیف در انتخابات را تکذیب کردم

وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: اگر برداشت شما نمایندگان از صحبت‌های من به دلیل اینکه آن را در بازی‌های سیاسی به عنوان تحلیل استفاده کردند٬ بنده بار‌ها آن را تکذیب کردم و خواهشم این است که این موضوع به دلیل اهمیت در تمامی موارد قابل بررسی باشد و ما باید کشوری سالم و پاک و فعال داشته باشیم و دست افراد سودجو را از دامنه اقتصاد کشور پاک کنیم. 

ابوترابی: آقای وزیر کشور از نمایندگان عذرخواهی کند

در پایان صحبت‌های وزیر کشور٬ حجت‌الاسلام ابوترابی فرد به او گفت؛ از نمایندگان عذرخواهی کند.

عذرخواهی می‌کنم !

رحمانی‌فضلی در جواب ابوترابی‌فرد گفت که به بنده پیشنهاد می‌کنند اینجا بگویم اگر به دلیل انتشار بد مطالب، نمایندگان ناراحت شده‌اند٬ از آنها عذر بخواهم.

کد خبر : ۲۷۲۹۵۵