خبرگزاری کار ایران

جلالی در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح مشترک عربستان و مصر برای به قدرت رساندن بحاح هیچ‌گاه عملی نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۹۰۶

اخبار تائید نشده حاکی از آن است که عربستان و مصر برای تشکیل دولت موقت به رهبری معاون اول رئیس‌جمهوری یمن به توافق رسیده اند.

«رضا جلالی» کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه در خصوص طرح مشترک قاهره و ریاض به خبرنگار ایلنا گفت: پایان دادن به عملیات «طوفان اراده» و آغاز سلسله حملات هوایی موسوم به «بازگشت امید» نشان از پریشان خاطری در تصمیم گیری مقام‌های ارشد عربستان، به خصوص در عرصه نظامی دارد. عربستان سعودی و مصر طرحی را ارائه کرده‌اند که در آن به تشکیل دولت موقت توسط «خالد محفوظ بحاح» اشاره شده است. طرح مشترک این دو کشور هیچ‌گاه عملی نخواهد شد، زیرا شرایط ایجاد شده در یمن بر اثر عملیات نظامی عربستان این اجازه را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: بعد از ناکامی «عبدربه منصور هادی» در برقراری آرامش و ثبات در یمن، هیچ دولت دست نشانده‌ای در این کشور کامروا نخواهد شد. توافق بر سر انتخاب بحاح، یک توطئه غربی – عربی برای سرکوب انقلاب یمن و خارج کردن جنبش مردم از مسیر مستقیم است.

جلالی افزود: دولت‌های عربی منطقه علی الخصوص مصر، نگران امنیت باب‌المندب هستند. این موضوع، نقطه مشترک نگرانی دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس، مصر و رژیم صهیونیستی است. روی کار آمدن انصارالله در یمن و تسلط بر آبراه استراتژیک باب‌المندب، منافع اسرائیل و کشورهای عربی منطقه را به خطر می‌اندازد. به همین دلیل جبهه مشترک ضد یمن تشکیل شده و این محور تمام تلاش خود را برای شکست جریان انقلاب به کار بسته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد عربستان و مصر مورد موافقت انصارالله واقع نمی‌شود. زیرا اعتمادی در جریان شیعیان یمن نسبت به ریاض و راهکارهای آل سعود وجود ندارد. با اینکه بحاح در ماه‌های گذشته گزینه پیشنهادی جریان انقلاب برای تصدی نخست‌وزیری بود، اما حوثی‌ها می‌دانند که این موضوع و انتخاب وی در شرایط کنونی با نیت خیر صورت نگرفته است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز