خبرگزاری کار ایران

فاضل در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مشکل نظام پارلمانی در ایران با فرآیند صحیح نخبه‌پذیری حل می‌شود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات گفت: نیاز امروز نظام پارلمانی در ایران ایجاد سیتم حزبی و فرآیند نخبه پذیری صحیح است.

سید ابوتراب فاضل در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس که هماکنون در حال بررسی است٬ تصریح کرد: فکر می‌کنم حل مشکل اساسی در رویکرد و نگاه مجلس و نمایندگان٬ نه در طرح‌هایی مانند استانی و غیر استانی شدن روند انتخابات٬ بلکه به ریشه اصلی این مباحث٬ یعنی نبود سیستم حزبی منسجم برمی‌گردد که در فقدان آن٬ یک سامان سیاسی صحیح به وجود نیامده است. 

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: امروز نیاز داریم  عرصه سیاسی کشور٬ حزبی شود. در تمام دنیا سیستم حزبی روند انتخابات نمایندگان را در جهت فلسفه‌ای وجودی آن‌ها تسهیل می‌کند. سعی بر آن است افرادی با علایق و سلائق متفاوت و متنوع در فرآیند سیاستگذاری حضور داشته باشند٬ چراکه در اینجاست که موضوع نمایندگی در فرآیند دموکراتیزه کردن مطرح می‌شود٬ لذا نمایندگی در دنیای جدید٬ حرکتی جدی به سوی دموکراتیزه کردن عرصه سیاسی است٬ که وظیفه تسهیل این روند نیز بر عهده احزاب است. 

وی تصریح کرد: مشکل اساسی پارلمان در ایران٬ در درجه اول به نبود یک سامانه حزبی منسجم صحیح برمی‌گرد٬ نه به شکل برگزاری انتخابات. در این صورت نیاز است یک نظام حزبی ایجاد گردد تا پاسخگو بودن را دنبال کند؛ در این مرحله است که شاهد خواهیم بود نماینده‌ای در جهت دیدگاه کلان ملی حرکت می‌کند. 

فاضل با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات یادآور شد: در راستای روشن شدن این مسئله جا دارد سوالی را به این صورت مطرح کنیم که «با استانی شدن انتخابات مجلس شواری اسلامی قرار است چه مسئله‌ای حل شود؟.» معتقدم تغییرات محسوسی در دیدگاه و شرایط مجلس ایجاد نخواهد و مشکلات محدودیت دیدگا‌ها و... همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند٬ چون مشکل اساسی امروز ما نبود سیستم انتخاب نخبه‌پذیری است. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در سیاستگذاری به اولین موضوعی که تاکید می‌شود٬ شناخت درست مسئله و مشکل است، که برای حل آن٬ باید صورت مسئله درست تشخیص داده شود. معتقدم در این عرصه مسئله به خوبی تبیین و تشخیص داده نشده و با تغییر روش انتخابات٬ تغییری اساسی در کیفیت نمایندگی ایجاد نمی‌شود٬ بلکه همانطور که اشاره کردم پایه مشکل اساسی امروز در غیاب نظام حزبی منسجم و سامان سیاسی صحیح٬ در فرآیند نخبه‌پذیری است که باید در‌‌ همان نظام حزبی حل شود. 

 مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایلنا تاکید کرد: در غیاب نظام حزبی نخبه‌پذیر است که مشاهده می‌کنیم گاهی نمایندگانی هستند که از شهرستان‌های کوچک به مجلس راه یافته‌اند٬ اما نگاه کلان ملی دارند و در مقابل افرادی نمایندگی شهرهای بسیار بزرگ را دارند و متاسفاته فاقد این رویکرد ملی هستند. در این شرایط نمایندگانی که باید وظیفه قانونگذاری در کشور را برعهده داشته باشند٬ در تشخیص اولویت بررسی مسائل دچار اختلال می‌شوند و مثلا در کشوری مانند ایران که مشکل اساسی بیکاری است٬ به موضوعات دیگر می‌پردازند. 

فاضل در پایان خاطرنشان کرد: طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در صورت تصویب داری اشکالات بسیاری است؛ به طور نمونه در کشور ما استان‌های بسیار پرجمعیتی داریم که با اجرای شدن این مسئله دسترسی بسیاری از شهروندان به علت تمرکز زدایی در مرکز به نمایندگان کاهش می‌یابد، یا هزینه برگزاری انتخابات افزایش می‌یابد.  در مجموع معتقدم این طرح مشکل اساسی را از نظام پارلمانی حل نمی‌کند٬ زیرا روش انتخاب مسئله اصلی این حوزه نیست٬ لذا ما باید به تجربه جهان در حوزه پارلمان و نمایندگی اعتنا و اعتماد کنیم و بدانیم بدون وجود نظام حزبی منسجم٬ پارلمان و مجلس بی‌معنا است.

کد خبر : ۲۷۲۳۰۶